رئيس دبيرخانه شوراي ملي سالمندان در اروميه:

بیش از ۶ میلیون نفر سالمند در کشور وجود دارد

بیش از ۶ میلیون نفر سالمند در کشور وجود دارد

گروه خبر: رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان گفت: بیش از ۶ میلیون و ۱۵۹ هزار نفر سالمند بالای ۶۰ سال در کشور وجود دارد.
به گزارش آراز آذربایجان صادق رستمی در نخستین جلسه شورای سالمندان آذربایجان غربی که در سالن کنفرانس معاونت سیاسی امنیتی استانداری آذربایجان غربی برگزار شد، اظهار داشت: بر اساس آمارهای ارائه شده در سال ۹۰ بیش از ۶ میلیون و ۱۵۹ هزار نفر سالمند بالای ۶۰ سال در کشور وجود دارد.
وی بر لزوم قدردانی از مقام سالمندان و تکریم آنان در جامعه تأکید کرد و با اشاره به حرکت جمعیتی کشور به سمت سالمندی، افزود: اگر برنامه‌ریزی مناسبی در این زمینه صورت نگیرد، در آینده‌ای نزدیک معضلات مهمی در این زمینه گریبان‌گیر کشور خواهد شد.رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با اشاره به تعاریف ارائه شده از سالمند گفت: بر این اساس جمعیت ۶۰ تا ۷۵ ساله به عنوان سالمند، ۷۶ تا ۹۰ ساله پیر و جمعیت بالای ۹۰ سال خیلی پیر شناخته می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه طی سال‌های آینده کشور با دو موج افزایشی پدیده سالمندی مواجه می‌شود، گفت: موج نخست این پدیده در ۱۵ تا ۲۰ سال آینده و موج دیگر آن نیز ۵۰ تا ۶۰ سال آینده اتفاق می‌افتد که باید با برنامه‌ریزی‌های اساسی خود را برای مقابله مناسب با این دو موج آماده کنیم.رستمی در همین راستا بر اهمیت پیشگیری از بروز مشکلات در این زمینه تأکید کرد و افزود: باید این مسئله را به عنوان فرصتی مناسب تلقی کرده و از آن به نحو مطلوب بهره‌برداری کنیم.
رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با ارائه پاورپوینتی در این زمینه به مقایسه وضعیت سالمندی در استان با دیگر مناطق کشور پرداخت و با اشاره به آخرین آمارهای ارائه شده در سال ۹۰ در این زمینه گفت: بر این اساس ۸٫۲ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند که این رقم در آذربایجان غربی نیز ۷٫۷۳ درصد کل جمعیت استان را شامل می‌شود.
وی بر این اساس آمار جمعیت سالمندان کشور را افزون بر ۶ میلیون و ۱۵۹ هزار نفر اعلام کرد و افزود: ۱۱ هزار و ۷۲۲ نفر از این تعداد بالای ۱۰۰ سال سن دارند.
رستمی با اشاره به اینکه هفت درصد سالمندان کشور بدون همسر و فرزندان خود به سر می‌برند، تصریح کرد: بررسی‌ها نشان داده است که بیشتر مردان و زنان سالمند استان به تنهایی و بدون همسر زندگی می‌کنند که این مسئله خود می‌تواند بر افزایش میزان مشکلات آنان در زمینه‌های مختلف منجر شود.
وی با بیان اینکه بر اساس آخرین آمارها بحران سالمندی در استان گیلان آغاز شده، گفت: در این میان استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان نیز کم‌ترین جمعیت سالمندی را دارند.رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان بر لزوم توجه به ارائه خدمات درمانی مناسب به سالمندان نیز تأکید کرد و افزود: ۱۷ درصد از سالمندان کشور در حال حاضر تحت پوشش هیچ یک از بیمه‌های درمانی قرار ندارند.وی به چالش‌های موجود در زمینه سالمندان و تکریم آنان در جامعه نیز اشاره کرد و با توجه به لزوم تدوین برنامه‌های اساسی در این زمینه در شورای ملی سالمندان، گفت: تدوین قانون جامع حمایت از حقوق سالمندان، طراحی و تهیه بانک جامع اطلاعاتی سالمندان و پیگیری پوشش کامل بیمه‌ای سالمندان از جمله برنامه‌های در دستور کار شورای ملی سالمندان محسوب می‌شوند.رستمی هدف از برگزاری این جلسات را ایجاد و راه‌اندازی شهر دوستدار سالمند در استان‌های کشور عنوان کرد و افزود: در نظر داریم تا بسترسازی مناسبی برای تأمین عدالت اجتماعی بین این قشر از جامعه با دیگر اقشار را فراهم کنیم.
*مسئله تکریم سالمندان نباید محدود به حمایت‌های مادی باشد
معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان غربی با تأکید بر لزوم تکریم سالمندان در جامعه گفت: این مسئله نباید محدود به حمایت‌های مادی از آنها شود.علیرضا رادفر اظهار داشت: باید برخی نگرش‌ها و باورهای غلط رایج در جامعه نسبت به سالمندان اصلاح شود.
وی با اشاره به آمارهای ارائه شده و به راه افتادن نخستین موج سالمندی در کشور طی ۱۵ تا ۲۰ سال آینده گفت: با صنعتی شدن جوامع، برخی باورهای رایج در مورد سالمندان نیز تغییر یافته و خانواده‌ها عموما تمایل به سپردن سالمندان خود به مراکز مراقبتی و دستگاه‌های حاکمیتی دارند.رادفر با اشاره به شیب تند حرکت جمعیتی کشور به سمت سالمندی و پیری، گفت: در سال ۵۵ یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر سالمند در کشور وجود داشت که این رقم در سال ۸۵ به بیش از ۵ میلیون نفر رسیده که پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۰ نیز به بیش از ۱۰ میلیون نفر برسد.معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان غربی بر لزوم برنامه‌ریزی‌های اساسی در این راستا تأکید کرد و افزود: امید است با تصویب آئین‌نامه شورای سالمندان و آغاز عملیات اجرایی در این زمینه، حرکت‌های مناسبی در این راستا انجام شود.وی گفت: در زمینه تکریم سالمندان در جامعه و رسیدگی به مسائل سالمندان، نباید تمام نگاه‌ها معطوف و محدود به بحث‌های حمایتی در زمینه مسائل مادی باشد.
رادفر تصریح کرد: نگرش سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی نیز باید به بازنشستگان سازمانی خود تغییر کرده و باید از نگاه‌های آنها به مسائل به عنوان گنجینه‌های سازمانی خود بهره گیرند.وی ادامه داد: بازنشستگان هر سازمان می‌توانند به عنوان مشاوران رایگان سازمان‌ها بوده و نباید با این افراد خروج از سازمان حلقه ارتباطی آنها با سازمان‌های مربوطه قطع شود.
رادفر بر لزوم تکریم پیشکسوتان در ادارات و دستگاه‌های دولتی تأکید کرد و افزود: همین مسئله می‌تواند انگیزه‌ای برای عملکرد بهتر نیروهای جوان سازمانی و تعلق خاطر بیشتر آنها به نهادهای مربوطه شود.
*۴۸۴ سالمند بالای ۱۰۰ سال در سردشت زندگی می‌کنند
مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی هم گفت: ۴۸۴ سالمند بالای ۱۰۰ سال در سردشت زندگی می‌کنند.
راضیه خدادوست هم اظهار داشت: با توجه به حرکت جمعیت کشور به سالمندی، لازم است ساز و کارهای اساسی برای رفع معضلات این قشر از جامعه اتخاذ شود.وی با اشاره به آخرین آمارهای ارائه شده در سال ۹۰، گفت: بر این اساس ۷٫۷۳ درصد از جمعیت استان را سالمندان تشکیل می‌دهند.
خدادوست ضمن بررسی آمارهای ارائه شده در این زمینه، به مقایسه وضعیت سالمندی در جامعه استانی با دیگر استان‌های کشور پرداخت و افزود: در این میان آذربایجان غربی در ردیف ۱۸ام کشوری از نظر تراکم جمعیت سالمندی قرار دارد.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی با بیان اینکه ۲۲٫۵ درصد از کل سالمندان کشور زیر پوشش نهادهای مختلف حمایتی قرار دارند، گفت: این رقم در آذربایجان غربی ۱۹ درصد از کل جمعیت سالمندی استان را شامل می‌شود.
وی با اشاره به وجود ۲۳۸ هزار نفر سالمند در استان، گفت: در حدود ۳ هزار نفر افراد سالمند استان زیر پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند که ۲ هزار نفر از این تعداد زن و نزدیک به هزار نفر آنان مرد هستند.
خدادوست همچنین با توجه به ارائه خدمات به ۴۱۵ نفر از سالمندان در محیط‌های شبانه‌روزی، گفت: به ۸۰ نفر از سالمندان استان نیز به صورت روزانه خدمات حمایتی لازم ارائه می‌شود. وی با اشاره به اینکه بیشترین درصد جمعیتی استان شهرستان تکاب است، گفت: کمترین درصد نیز مربوط به شهرستان پیرانشهر است.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی با بیان اینکه بیشترین جمعیت بالای ۱۰۰ سال استان مربوط به شهرستان سردشت است، گفت: ‌ ۴۸۴ نفر سالمند بالای ۱۰۰ سال در این شهرستان وجود دارد.
خدادوست افزایش شکاف بین دو نسل را از عمده مشکلات سالمندان استان یاد کرد و افزود: افزایش نرخ بیوه‌گی در میان زنان سالمند استان، بالا بودن نرخ بی‌سوادی در میان سالمندان استان و بی‌توجهی به مسائل بهداشتی آنان از عمده چالش‌ها و معضلات استانی در بخش سالمندان است.وی به بالا بودن هزینه‌های درمانی سالمندان و پایین بودن تعداد افراد زیر پوشش بیمه‌های تکمیلی اشاره کرد و افزود: عدم وجود مراکز درمانی و سیاحتی و گردشگری ویژه سالمندان در استان و موازی‌کاری ارگان‌های حمایتی و مراقبتی سالمندان از دیگر عواملی هستند که بر معضلات سالمندان استان افزوده‌اند.خدادوست با بیان این مطالب بر ضرورت ارائه راهکارهای لازم برای برون‌رفت از مشکلات موجود تأکید کرد و افزود: با توجه به حرکت کشور و به تبع آن جمعیت استان به سمت سالمندی و پیری،‌ باید برنامه‌ریزی‌های اساسی در این زمینه انجام شود.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۵:۰۳ ق.ظ

دیدگاه


هشت − 8 =