واکنش نمايندگان به اظهارات مغرضانه‌ي نماينده‌ي مهاباد<

به هیچ عنوان اجازه تجزیه در آذربایجان را نخواهیم داد

گروه سیاسی: اظهارات غیر معقولانه و مغرضانه‌ی نماینده‌ی کرد زبان شهر مهاباد (سویوق بولاغ) در مجلس شورای اسلامی در رابطه با ایجاد استانی جدید در جنوب آذربایجان غربی با محوریت ساکنین کرد آن منطقه جنجال آفرین شده و واکنش‌های شدیدی را از سوی مردم آذربایجان و برخی از نمایندگان استان در پی داشته است.
عثمان احمدی نماینده‌ی شهر مهاباد در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خویش اعلام داشت مردم مهاباد به عنوان شهروندان کرد در چارچوب قانون اساسی مطالبات به حقی دارند که در شعارهای آقای روحانی متبلور بود که بعضی از آن‌ها مانند اصل ?? و ?? قانون اساسی جامع عمل به خود نگرفته بود و امیدواریم این اصول اجرا شود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به صحبت وزیر کشور مبنی بر اضافه کردن ?? استان دیگر به تقسیمات کشوری خواستار تشکیل استان کردستان شمالی (!) با مرکزیت مهاباد شد و افزود: مهاباد با توجه به ویژگی‌های جغرافیایی و داشتن صدا و سیمای مستقل از استان و همچنین قدمت تاریخی و منابع خوبی که دارد می‌تواند به عنوان یک استان مورد توجه قرار گیرد. به دنبال این اظهار نظر برخی از نمایندگان استان واکنش نشان دادند.نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: شیرمردان تکابی، شاهین‌دژی و میاندوآبی اجازه عملیاتی شدن این اظهارات نامعقول را نخواهند داد.نادر قاضی پور ضمن واکنش به اظهارات اخیر عثمان احمدی نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی، در خصوص تشکیل استان کردستان شمالی با مرکزیت مهاباد اظهار کرد:اظهارات آقای احمدی بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و ایشان این اظهارات را به دلیل رقابت مهابادی‌ها و بوکانی‌ها مطرح می‌کنند.وی افزود: این مسئله به هیچ عنوان عملیاتی نمی‌باشد، اولا اینکه این شهرستان‌ها جمعیتی ندارند، ثانیا شیرمردان میاندوآب، شاهین‌دژی و تکابی کجا خواهند رفت؟نماینده مردم ارومیـــه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:آذربایجان مهد شیرمردانی چون امینی‌ها و باکری هاست، به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم تجزیه‌ای در آذربایجان رخ بدهد.قاضی پور خاطرنشان کرد:شیرمردان تکابی، شاهین‌دژی و میاندوآبی اجازه عملیاتی شدن این سخنان نامعقول را نخواهند داد.وی ادامه داد: به هر حال، هدف از طرح این مسائل پیشی گرفتن مهاباد از بوکان بوده و جنبه تبلیغاتی دارد.نماینده مردم اورمیــــه تصریح کرد: چند سالی هست که به همت دلیرمردان بسیج و سپاه و مرزبانی امنیت پایداری در منطقه پابرجاست، طرح این مسائل به ضرر استان و مردم استان می‌باشد.
*اظهارات احمدی نظر شخصی وی است
نماینده مردم میاندوآب، تکاب و شاهین‌دژ در مجلس گفت: هرکسی حتی دو کلاس سواد هم داشته باشد می‌فهمد که میاندوآب از ظرفیت بیشتری برای استان شد دارد. حجت الاسلام روح الله بیگی در گفت و گو با در خصوص اظهارات اخیر نماینده مردم مهاباد برای تشکیل کردستان شمالی گفت: هر نماینده در بیان نظرات شخصی خود آزاد است می‌تواند هر گونه اظهار نظری در خصوص مسائل کلان کشوری یا در خصوص حوزه انتخابیه خود بکند.
وی ادامه داد: اگر بنا باشد که در حوزه آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی استانی دیگر تشکیل شود، شهرستان میاندوآب از پتانسیل و قابلیت مناسب‌تری برخوردار است.به گفته وی، میاندوآب در چهار راه ارتباطی ۴ استان واقع شده است و از لحاظ جمعیت شهرستانی از سایر شهرها بیشتر بوده و از لحاظ تعداد نخبگان، زیرساختی و جاده‌های ارتباطی قابلیت خاصی دارد.
وی تاکید کرد: از هر منظر و نگاهی میاندوآب قابلیت و ظرفیت استان شدن را دارد؛ از حیث کشاورزی، گردشگری، راه آهن و … دانشگاه‌ها، این شهرستان استحقاق استان شدن را دارد.حجت الاسلام بیگی افزود: هرکسی حتی دو کلاس سواد هم داشته باشد می‌فهمد که میاندوآب از ظرفیت بیشتری برای استان شد دارد.به گزارش اروم نیوز نماینده مردم میاندوآب، تکاب و شاهین‌دژ در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ان شا الله اظهارات آقای احمدی زمینه ایجاد تفرقه و اختلاف بین شیعه و شنی نشود.
*تشکیل کردستان شمالی بعید است
نماینده مردم ماکو، شوط، پلدشت و چالدران در مجلس گفت: با شرایط فعلی امکان تشکیل کردستان شمالی را بعید می‌دانم. محمد علی پور اظهارات احمدی، نماینده مردم مهاباد در مجلس را در خصوص تشکیل کردستان شمالی تنها نظر شخصی وی عنوان کرد.
وی ادامه داد: وی فقط درخواست و نظر خود را مطرح کرده است؛ هر استانی که تشکیل می‌شود از تمام جهات بررسی می‌شود.. وی افزود: نماینده مردم مهاباد به وظایف نمایندگی خود عمل کرده است، تقسیمات کشوری بر عهده وزارت کشور است؛ باید دید که مسئولین چگونه برخورد می‌کنند.وی به خاطره‌ای در این خصوص اشاره کرد و افزود: در زمان تحصیلم یادم وقتی یکی از دانشجویان حرفی می‌زد، استاد سعی می‌کرد دل هیچ کسی را نشکند و نه تایید و نه تکذیب می‌کرد، می‌گفت که آن هم برای خود حرفی است.علی پور تاکید کرد: در گذشته بحث استان شدن شهرستان خوی وجود داشت و الان هم بحث استان کردستان شمالی پیش آمده، مگر درجا و جرینگی به درخواست نمایندگان عمل می‌کنند؟وی با اشاره به اینکه تفاهم و همدلی خاصی بین نمایندگان آذربایجان غربی وجود دارد، گفت: سالیان سال استان در برهه‌های مختلف از توطئه‌های دشمنان در خصوص تفرقه ضربه‌هایی دیده است.
در حالی که تجزیه آذربایجان از توطئه_های دشمنان است برخی از نمایندگان متاسفانه تعلقات قومی و زبانی را مقدم بر منافع ملی – منطقه ای قلمدا د می کنند.
*افزایش استان‌های کشور موجب رشد کشور می‌شود
نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش استان‌های کشور موجب رشد متوزان کشور می‌شود ولی نباید این بحث را قومیتی کرد.موید حسینی صدر اظهار داشت: افزایش استان‌های کشور سبب رشد کشور شده و هیچ گونه آفتی ندارد ولی نباید بحث را ترک و کرد و قومیتی کرد.وی یادآور شد: وقتی در استان‌های مختلف احساس شده که توسعه استان متوازن نیست، فضاهای دانشگاهی استان محدود و از تمام ظرفیت مرزها استفاده نمی‌شود این موضوع خواست طبیعی از طرف مردم مطرح می‌شود و مردم می‌خواهند استان‌ها توسعه یابند.
حسینی صدر ابراز داشت: در کشور ترکیه ۸۵ استان وجود دارد که این کشور از نظر جمعیت با ایران تقریبا برابر بوده بنابراین یک حالت این است که در ایران نیز به جای ۳۱ استان ۸۵ استان باشد.
وی عنوان کرد: در آذربایجان غربی نیز می‌تواند سه استان بلکه ممکن است چهار استان شامل استان آذربایجان شمالی به مرکزیت خوی، آذربایجان غربی به مرکزیت ارومیه، آذربایجان جنوبی به مرکزیت میاندوآب و یا مهاباد و … تشکیل شود.حسینی صدر ادامه داد: آفت تفکیک و افزایش استان‌ها قومیتی کردن موضوع بوده و نباید این موضوع را قومیتی کرد زیرا موجب آسیب به وحدت ملی می‌شود.وی تصریح کرد: بحثی که تعداد استان‌های کشور افزایش یابد بحث ترقی‌خواهانه و به نفع کشور است به طوری که همانند ترکیه ۸۵ استان و حتی بیشتر داشته باشیم ولی اگر بحث قومیتی شود موجب آسیب به وحدت ملی شده و نباید بحث‌های ما قومیتی شود. حسینی صدر متذکر شد: اگر می‌خواهیم بحث‌های تفکیک و افزایش استان‌ها مطرح نشود باید شیوه بودجه‌نویسی و شیوه تنظیم لایحه را اصلاح کنیم و توزیع استان‌ها باید متوازن باشد. وی تاکید کرد: وقتی بودجه‌ای از مرکز کشور به نام یک شهرستان تصویب شده ولی در مرکز استان هزینه می‌شود، وقتی سد غازان چای که برای مردم خوی مهم بوده احداث نشده و کارشکنی می‌شود، زمانی که از تمام ظرفیت مرز رازی استفاده نمی‌شود و عده‌ای از مسئولان بحث‌های منطقه‌ای را مطرح می‌کنند موجب تفرقه شده و منجر می‌شود عده‌ای برای درمان این درد به فکر ایجاد استان جدید بیفتند.نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: هر ملتی می‌خواهد ترقی کند نباید جلوی ترقی شهرها را گرفت مگر اینکه شیوه عادلانه در توزیع بودجه رعایت شود و ادارات در شهرستان‌های بزرگ اداره کل شوند.حسینی صدر تصریح کرد: مردم از نمایندگان انتظار دارند از حقوق آن‌ها دفاع کنند اگر در استان عدالت رعایت نشود و توسعه متوازن و هم‌گرایی نباشد این تفکیک استان در کوتاه مدت و بلندمدت اجتناب‌ناپذبر خواهد بود.نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی افزود: امید است تمام مسئولان استان عدالت را رعایت کنند و در برابر اقداماتی که قرار است در شهرستان‌ها انجام شود کارشکنی نکنند.
*بحث تفکیک آذربایجان غربی مربوط به ده‌ها سال پیش است
نماینده مردم ارومیه نیز اظهار داشت: دکتر احمدی در نطق میان دستور مجلس موضوع تفکیک استان آذربایجان غربی را بیان کردند. عابد فتاحی افزود: بحث تفکیک آذربایجان غربی مربوط به ده‌ها سال پیش است و عقیده بر این نیست که آذربایجان غربی را جدا کرده و به قسمت‌های مختلف تقسیم کنند بلکه تنها هدف افزایش استان‌های شمال غرب کشور است. وی تصریح کرد: تفکیک آذربایجان غربی موضوع سیاسی نیست که برخی بخواهند از این موضوع برای پیشبرد اهداف سیاسی خود استفاده کنند و نباید با این موضوع برخورد سیاسی شود که بعدا مقابله با آن هزینه در بر خواهد داشت. فتاحی خاطرنشان کرد: اگر هم تصمیمی مبنی بر افزایش استان‌ها گرفته می‌شود صرفا به خاطر صرفه جویی در وقت مدیران و انجام بهتر امورات اداری و اجرایی است.وی به برخورد معقولانه مسئولان با تشکیل کردستان شمالی تاکید کرد و گفت: باید توجه شود که این تفکیک به معنی جداسازی کامل نبوده و قبلا هم بحث تشکیل استان‌هایی مانند بوکان، خوی، مهاباد و… نیز بیان شده است پس منظور ایجاد استان جدید است. فتاحی عنوان کرد: در استان آذربایجان شرقی، تهران و خراسان نیز این گونه تفکیک‌ها صورت گرفته‌اند و برخورد سیاسی با هیچ یک از موارد به عمل نیامده است پس چرا باید زمینه را برای سودجویان آماده کنیم. وی رسیدگی به امور تفکیک استان‌ها را وظیفه وزارت کشور دانست و افزود: در این زمینه وزارت کشور و سازمان‌ها و منابعی که در این مورد دخیل هستند تصمیم می‌گیرند و امر تفکیک زمانی صورت خواهد گرفت که این عمل به نفع مردم، استان و اقتصاد کشور باشد.
فتاحی اظهار داشت: اگر تفکیک صورت بگیرد تشکیل استانی به نام کردستان شمالی با مرکزیت کردستان صورت نخواهد گرفت بلکه اگر چنین تفکیکی صورت بگیرد مرکزیت آن با یکی از شهرهای جنوبی استان خواهد بود زیرا این امر باعث ایجاد اغتشاش و اختلاف در بین مردم خواهد شد.وی تصریح کرد: مردم آذربایجان غربی یک روح و یک تن هستند و ترک و کرد ندارند، این مردم چیزی غیر از وحدت ندارند جان، مال و ناموس این مردم در گرو همین وحدت است و هرگز با مسائل سیاسی وحدت آن‌ها گسیخته نمی‌شود. فتاحی ابراز داشت: ناگفته نماند بعضی از نماینده‌های مجلس برای تقویت موضع خود در مجلس حرفی می‌زنند و پیشنهادی می‌دهند، باید دقت داشته باشند که با بیان این گونه موضوع‌ها تنها تنش را در جامعه تشدید می‌کنند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۲ ساعت ۸:۲۲ ق.ظ

۸ نظر

نظر -49 - 0 از 8اولین« قبل بعد  » آخرین 
  1. +2

    اگر قرار باشد تعداد استانها در کشور افزایش یابد باید در شمال غرب علاوه بر تبریز و ارومیه، سه استان دیگر درآذربایجانهای شرقی و غربی تاسیس کرد:

    ۱- آذربایجان شمالی از خوی تا اهر به مرکزیت خوی ۲- آذربایجان جنوبی از میاندواب تا مراغه به مرکزیت میاندواب
    ۳- آذربایجان شرقی از هشترود تا سراب به مرکزیت میانه تشکیل شود و نام آذربایجان شرقی فعلی هم به نام آذربایجان مرکزی به مرکزیت تبریز تغییر نام دهد.

    1. 0

      باسلامو درود به مردم غیور آذربایجان غربی
      به اطلاع شما عزیزان میرسانم همه نظراتتونو خوندم .مراغه از نظر اقتصادی تاریخی گردشگری طبیعی وعلمی و پیشرفت اجتماعی و…جایگاه ویژه ای دارد مراغه یک شهر الکترونیک است با کارت بلیط الکترونیک پیشرفته در حالی که بسیاری از شهر های …به سامانه کامل اتوبوسرانی مجهز نمیباشند وبسیاری از ظرفیت ها و….در شهرستان وجود دارد . شهر ما گزینه مناسبی برای پیشرفت آذر بایجان است .هدف ما پیشرفت آذربایجان است نه برخلاف بعضی ها فقط شهر خودمون ما در همه عرصه ها اینو ثابت کردیم ما سعی میکنیم وابستگی شهرهای کوچیک رو به شهر های بزرگ ازبین ببریم ……با تشکر از مردم با غیرت آذربایجان ازطرف مرکزیت استان سهند( مراغه)

  2. -4

    نمونه های این تقسیم بندی ها وجدا سازی در استانهای مختلف صورت گرفته .ازجمله در همسایه شرقی ما که اردبیل را از این استان جداکرده و مستقل شد.ولی سوالی که پیش میآید این است که ایا این مستقل شدن به سود اردبیلی ها شده یا نه .جواب این سوال کاملا روشن

    است واینکه این استان نه تنها نتوانسته در طی حدود ۲۰ سال پیشرفت کنه بلکه سال به سال

    وضعیت این استان از نرم استاندارد فاصله گرفته و میزان بیکاری و عدم توسعه یافتگی در تمام جنبه ها رو به فزونی گذاشته واین شرایط باعث نارضایتی مردم اردبیل از وضع کنونی می باشد پس اگر ایجاد استانهای جدید باعث رشد وشکوفایی این استانهای تازه تاسیس میشود چرا در این استانها شاهد رکود و عقب افتادگی هستیم؟

    دراظهارات آقای حسینی گفته شده بود که توسعه استان متوازن نیست پس به همین دلیل ماحق داریم استان جدیدی برای خودمان تشکیل دهیم بدون اینکه همین آقای نماینده خوی به کم بودن بودجه کل استان اشاره کند فقط به کم بودن بودجه شهر خودش اشاره میکند و از خودش سوال نمی کند که مگه بودجه ی خود شهر ارومیه که مرکزیت استان را دارد کفاف این همه عقب افتادگی در طول این ۳۵ سال را میدهدیا نه با وجود ۳ یا ۴برابر بودن جمعیت شهر ارومیه نسبت به خوی. و اینکه آیا خود ارومیه جز شهرهای توسعه یافته هست یا نهک ه آقاینماینده فقط از کمبود بودجه شهر خودش(خوی)حرف میزند طوری که انگار سایر شهرهای استان بیش از حق خودشون از بودجه استان بهره مند شدند که خوی از این قافله عقب مانده است در حالی که اینطور نیست بلکه خوی به نسبت جمعیتی که دارد به طور قطع سهم بیشتری از بودجه نسبت به سایر شهرهای استان را به خود اختصاص داده و این اظهارات نماینده خوی به غیر از سیاه نمایی نسبت به مرکز استان چیز دیگری نیست ،چرا که همه مردم استان و حتی استانهای آذری نشین بر این اعتقاد هستند که این مشکلات بودجه ای در استان های آذری زبان ومرزی از جمله آذربایجان غربی نشأت گرفته از نوع نگاه تبعیض آلود وگاها مغرضانه نسبت به این استانها هست که نتیجه این نگاههای تبعیض آلود تخصیص وتصویب بودجه های کم برای استانهای مرزی از جمله آذربایجان غربی است.پس مشکل از داخل استان نیست که آقای صدر در صدد هستند آن را یه مشکل استانی بدانند نه مشکلی که از تهران به استان مرزی ما تحمیل شده است.سوالی که اینجا پیش می آید این است که آقای حسینی که اینقدر از کم بودن بودجه شهر خود ناله میکند چرا هیچ گاه در مجلس در قبال بی توجهی های دولتمردان به استانمان نطقی نکرده وچرا بودجه اضافی برای استانمان درخواست نکردید وحالا می خواهید کم کاری های خود را با این حرفهاکمرنگ کنیدواین نشدنی است چرا که حنای شما دربین مردم استان وحتی شهر خوی رنگی نداره ،واین درحالی است که نماینده های کلانشهر ارومیه در مجلس از حق و حقوق مردم تا میتوانسته اند نطق کرده اند .حالا قضاوت را به شعور افکار عمومی میسپاریم که آیا اینگونه اظهار نظرها ی نماینده خوی چیزی جز یک رقابت ناسالم بین شهرستانهای استان نیست که از تهران هدایت میشود تا توان استان به جای استفاده شدن در راه توسعه ،درگیر مسایل حاشیه ای شودو بیش از پیش باعث عقب افتادگی استان محروم ما شود.پس نماینده خوی هدفش از بیان این اظهارات چیزی جز سود جویی و وارونه نشان دادن حقایق نیست و این حقیقت چیزی جز این نیست که تهران نمی خواد که ارومیه و خوی و آذربایجان پیشرفت کند نه ارومیه،درضمن مگه میشه که ارومیه پیشرفت خودو استانشو که مرکزیت آن رو داره نخواهد پس روشن است که این بی توجهی از خارج استان به ما تحمیل شده ولی با این وجود چرا نمیدانم هنوز برخی ها این قضیه رو درک نکرده اند ونابخردانه هم استانی های خود را محکوم میکنند بدون اینکه خودشون قدم مثبتی رو برای پیشرفت استانمان بردارند و اینکه خوی از قدیم ارومیه را برای خود به عنوان رقیب میبیند نه به عنوان رفیق به همین دلیل است که خوی اینچنین سرمستانه در صدد اخذ موافقت استان شدن خودرا دارد و میخواهد با استان شدنش به نوعی کمبود خود را در مقابل ارومیه جبران کند واین طورنیست که دلش به حال دیگر شهرستانهای استان سوخته باشد چرا که روحیه شهر خوی اینگونه هست که هر چیزی رو فقط برای خودش میخواهد و تحمل پیشرفت سایرین و قرار گرفتن سایر شهرها بالاتر ازخودشان را تحمل نمی کنند و اگر استان جدیدی بخواهد با مرکزیت خوی تشکیل شود سایر شهرستانهای این به اصطلاح استان جدید مطمینا از آبادانی وتوسعه بیش از گذشته عقب خواهند افتاد واین همان چیزی است که سر مردم استان اردبیل اتفاق افتاده که وضعیت فعلی این استان نه تنها بویی از پیشرفت نمیدهد بلکه نارضایتی عمومی را باعث شده است .واین برای ما یک عبرت هست که از تجارب شکست خوردهه دیگران عبرت بگیریم و به راهی که آنها رفته اند مانرویم وقرآن کریم درباره عبرت گیری ازسرنوشت دیگران بارها بارها به ما سفارش کرده پس به نفع استان خود اقدام کنیم نه به نفع یه شهر خاص.

    1. +2

      بنده هم به عنوان یک اردبیلی ،ضمن احترام به نظر این دوست ارومیه ای و تاییدنظر آقای اردبیلی عرض میکنم که استان شدن اردبیل یک موهبت بسیار بزرگ برای اردبیل و شهرهای تابعه آن بود ، متاسفانه در اوایل استان شدن اردبیل شش ماه طول کشید تا استاندار معرفی شود و در طی این مرحله گذار بدترین ظلم ها در حق ما اردبیلیها انجام داده شد .
      بعنوان مثال در شش ماه راننده های ادارات شهرستان اردبیل به مرکز استان قبلی احضار و بدون ماشین اداری برگشت داده می شدند تا اردبیل بعد از استان شدن حتی از امکانات یک شهرستان ساده برخوردار نباشد و بدترین دوران تمام اهالی این استان در این مرحله گذار و گذر بود .
      صدای اعتراض شهرستانهای پارساباد و خلخال بلند شد و برخی افراد ساده لوح در مغان که چهل سال در بدترین شرایط نگه داشته شده بودند یک شبه جانبدار دو آتشه شدند و بدون توجه به حقایق پشت پرده درصدد نمایش خودشان بر آمدند و به استان شدن اردبیل اعتراض کردند واین اعتراض با سو استفاده از احساسات پاک مرد مردم مغان از دیگر کلان شهرها هدایت و مهندسی می شد و در پارساباد بجز تاکسی ها نمی شد یک سواری با پلاک اردبیل پیدا کرد و حتی این احساسات بقدری ساده لوحانه شده بود که باوجود اینکه مغان معدن اصلی تامین شیر و شکر کشور است در پارساباد نمایندگی بستنی ….. احداث شده بود و با زرق و برق تبلیغات می شد. تابلوهای استان اردبیل توسط جوانان منحرف به پان ترکیسم کنده می شدند.
      و از همه مهمتر اینکه خرد جمعی به این حقیقت تلخ و واقعیت تغییر نام استان اردبیل توجه نمی کردند که نمایندگان اردبیل پیشنهاد دهنده تشکیل استان جدید با نام اردبیل نبودند ، بلکه قرار بود استان جدید با نام آذربایجان شرقی نامگذاری شود و استان آذربایجان شرقی به آذربایجان مرکزی تغییر نام داده شود که با لجاجت و عنادورزی برخی نمایندگان سایر استان های ذینفع در نهایت نمایندگان اردبیل پیشنهاد تشکیل استان جدید با نام اردبیل را بدهند .

  3. 0

    ضمن تشکر از مطلب پربار آراز نیوز و کارکنان زحمتکش رسانه 
    در خصوص مطالبه جناب نماینده مهاباد مبنی بر پیگیری پرونده استان مکریان (به املای خودشان موکریان) لازم بذکر می باشد که شکی نیست که تکثر استانی و کوچک سازی باعث پیشرفت استانها می شود اما قومیتی و یا مذهبی جلوه دادن مسئله از سوی برخی نمایندگان محترم کار درستی نبوده و مطرح کردن اینگونه مسایل تنها جنبه تبلیغاتی این اشخاص برای دورهای بعدی انتخابات می باشد. مسئله استان موکریان و سروصداهای نماینده مهاباد باعث ایجاد نوعی هیجان در بین برخی فعالان کرد گردیده است. اما جالب اینجاست که این موضوع تنها به ایران اختصاص ندارد. افرادی مثل این نماینده در ترکیه، عراق سابق، سوریه هم ساز مخالف و محرومیت ملت کرد را با آهنگ مظلوم نمایی می نوازند. جالبتر اینجاست که موضوع اختلاف این فعالان به ظاهر باسواد کرد،در کشورها متفاوت است. در ایران اختلاف بیشتر جنبه مذهبی دارد. در ترکیه نظام قومیتی ،در عراق مذهبی -قومیتی و در سوریه هم تا کمی سیاسی دارد. این فعالان خود می دانند که بدنبال چه هدفی هستند. اما غافل از اینکه انها از توان خود در مقابل تمامیت ارضی کشورها غافلند. هیچ کشور منطقه به این فعالان اجازه دست اندازی در خاک خودرا نمیدهد. این فعالان با تاریخ سازی کردستان از سال ۲۰۰۳ به بعد (استقلال اقلیم کردستان عراق) و تاسیس شبکه های کردی اقدام به تصاحب جغرافیا و تاریخ اقوام همسایه می نمایند. در همین آذربایجان غربی طوری با قضیه رفتار کرده اند که همه فکر می کنند کردها از اول و هزاران سال قبل در این منطقه حضور داشتند. اسامی روستاهاو کوهها و چشمه ها را از ترکی به کردی تغییر می دهند. البته ناگفته نماند که تقصیر از ما ترکان
    آذری این منطقه است که اجازه چنین کاری را به این افراد داده ایم. تجزیه استانی کار خوبی است اما وقتی بوی قومیتی و تصاحب فرهنگ بگیرد برای ما غیر قابل قبول بوده و تا آخر جان هم پای ان می ایستیم. البته طرف سخن بنده تمامی کردهای عزیز نمی باشد. فقط طرف سخنم برخی فعالانی است که با پولهای کاک مسعود بارزانی زبانشان می چرخد. 

  4. -3

    سلام خسته نباشید نظرات را خواندم خواستم چند کلمه ای را بگویم اولا در اینده زبان تمام مردم انگلیسی خواهد بود یعنی کرد ترک لر فارس اینا خداحافظی خواهند کرد بی خودی جوش نزینید ثانیا اصلا من با تجزیه استان ها مخالف هستم چون فرضا اگه تجزیه بشه دولت مردان زیاد می شود یعنی یه استاندار یه فرماندار و ….. در نتیجه اختلاس و بخور بخور زیاد می شود ثالثا اصلا کل جهان دارای زبان واحد یعنی لر یا فارس یا ترک و کرد و یا هر زهر ماری دیگر شد دادشی پس فردا شروع خواهند کرد مذهب را بهانه کردند مثلا کرد سنی با کرد شیعه تجزیه شه تا کی این نژاد پرستی اخه تا کی ؟ پس فردا همه خواهیم مرد یک وجب خاک هم برای ما نیست چرا خودتونو می کشید می گویند بعد از مرگ زبان همه عربی می شود حالا چرا این قدر نژاد پرستی می کنید نمی دانم اما در مورد استان کردستان شمالی عرض کنم این کار عملی نیست چرا چون ۱ ) اصلا بوکان با مهاباد در مورد مرکز استان شدن مخالف است ۲)در میان ترک و کرد اختلاف ایحاد خواهد شد تنها یک راه وجود دارد و ان هم سیاست برد برد است یعنی مناطق کرد نشین اذربایجان به استان کردستان الحاق بشه و مناطق ترک نشین کردستان مانند بیجار و قروه به اذربایجان غربی الحاق بشه در غیر این صورت این کار تبعات بدی خواهد داشت ای کاش نژاد پرستی بیماری بود تا درمان می شد

  5. -1

    سلام و درود
    دوستان عزیز
    مسوولین محترم آزار
    ۱- اینکه خدمتتان عرض کنم زبان اصلی کشور ما در همه نقاط بخصوص استانهایی با قومیت و زبانهای مختلف فارسی بوده و هست.
    ۲- همانگونه که از مطالب نمایندگان، بخصوص آقای قاضی پور فهمیدم؛ غرض ورزی و خودکامگی از خصوصیات انسان و بخصوص آدم هایی که دم از اسلام و مخصوصا مدعی رهروی راه امام حسین علیه السلام را دارند، بعید است.
    لذا خواهش میکنم از کل جمعیت استان آذربایجان‌غربی آمار بدون غرض ورزی تهیه کنید، درصد مسوولین ادارات استان را به نسبت جمعیت کورد و آذری بصورت واضح و با رعایت انصاف در تیتر اول همین روزنامه اعلام نمایید تا شبهات برطرف شود.
    مخصوصا شهرهای شمالی استان که کورد و آذری مختلط هستند.
    ۳- اگر قصد بحث علنی و در حضور رسانه ها و با پخش آنلاین هم دارید بسم الله.
    زیاد مزاحمتان نمیشوم به امید سالی پر بار و بدون تبعیض نژادی در استان عزیزمان.

  6. -1

    ضمنا خدمت اون آقایان که بحث تجزیه آذربایجان را پیش می آورند عرض کنم: نکنه آذربایجان یه کشور جداگانه یا خدای نکرده یه ایالت خودمختار هست که اجازه تجزیه نمی دهید.
    یک استان هست مدتی پیش بدین نام نامگذاری شده است و اصلا بعید نیست چند استان شود یا نامش تغییر کند.
    تو را خدا ایران قدرتمند و بزرگ ما را فدای یک اسم و یک لهجه نکنید، مگر چقدر زنده هستیم که اینهمه ظلم می کنیم.
    از تریبونهایی که متاسفانه فقط در دستان شما آذری های استان هست فقط برای نژاد پرستی استفاده نکنید، به کوردهای استان که جمعیت غالب استان هستند ظلم میشه.
    آفتاب همیشه پشت ابر نمی ماند،
    خاک استان هم فقط متعلق به شما نیست، متاسفانه الان ادارات هم خراب شده، نمیشه تو ادارات استان حتی به زبان فارسی هم حرف زد، مگه آذربایجان ایران به کشور ترکیه الحاق شده، زبان رسمی مملکت عوض شده، یا خدای نکرده به علت نزدیکی ارتباطات با ترکیه و تحرکات آذربایجان شوروی که هردو یار غار صهیونیسم هستند خدای نکرده … .
    زنده باد ایران اسلامی
    زنده باد تمامیت ارضی ایران

    1. 0

      سلام مجدد

      همه کامنت های گذارده شده در ارتباط با بحث تقسیم آذربایجان را مجدد مورد بررسی قرار دادیم ازهمه کامنت های گذاره شده۳ مورد از آن کردها ۷ مورد ازآن ترک های آذربایجانی ایران یعنی از آذربایجان شرقی و غربی مثلا ۲ مورد از شهر مراغه بود که ربطی به آذربایجان غربی ندراد بنابراین اگر خداپسندانه باشد ۳ مورد مربوط به کردها و ۵ مورد مربوط به آذربایجانی ها می باشد بنابراین ناخواسته عدالت هم رعایت شده است وانگهی هر کس اظهار نظر در چارچوب قانون کرده است نظراتش را بدون دید قومیتی انعکاس دادیم.

  7. +6

    استان شدن اردبیل خیلی به سودمابودوالاقبل ازاستان شدن فقط یک کارخانه سیمان داشتیم.الان بزرگترین کارخانه نساجی خاورمیانه سبلان پارچه ذوب اهن اتوبوس سازی و…داریم قبل ازاستان شدن اردبیل “سرعین یک روستابودالان سالانه هشت میلیون گردشگرداره.اگراردبیل استان نمیشدبایدباکلیبراهروسراب مقایسه میشدکه مهاجرت ووضعیت نامناسبی دارند.کلاتبریزشرق استان رارهاکرده

  8. 0

    اردبیل بعد از استان شدن وضع اش بهتر شد  الان اگر استان نمی شد وضعیت ان بدتر می بود  ولی اسم انرا بایستی آذربایجان شرقی می گذاشتند

نظر -49 - 0 از 8اولین« قبل بعد  » آخرین 

دیدگاه


+ پنج = 12