بهره برداری از طرح توسعه و نوسازی کارخانجات نساجی خوی

بهره برداری از طرح توسعه و نوسازی کارخانجات  نساجی خوی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی : صنایع نساجی استان آذربایجان غربی با اشتغال زایی مناسبی که دارد می‌تواند از بخش‌های مهم و تأثیرگذار در اقتصاد استان محسوب شده و مسئولان می‌باید در راستای اعتلای این صنایع تلاش نموده و اعتبارات لازم را به افراد شایسته تخصیص دهد تا سرمایه‌گذاری‌های لازم برای رشد تولید و صادرات را فراهم آورند.
همزمان با ایام الله دهه فجر امسال، طرح توسعه و نوسازی کارخانجات نساجی خوی با حضور فرماندار خوی و روسای ادارات و مدیران شهرستانی به بهره برداری رسید.
حسین سیوانی فرماندار خوی در آیین بهره برداری از این طرح تولیدی گفت که با سرمایه گذاری بالغ بر ۴۵۰ میلیارد ریال در این طرح ، میزان تولید نخ این کارخانه ۳۰ درصد و میزان تولید پارچه نیز ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.
وی با بیان اینکه کلیه مراحل نصب و راه اندازی این واحد تولیدی به دست متخصصان ایرانی صورت گرفته است، افزود که طرح توسعه و نوسازی کارخانجات نساجی خوی برای بیش از ۲۰ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد کرده است.
این در حالی است که با بهره برداری از طرح نوسازی و توسعه این واحد مقدار تولید روزانه پارچه در این واحد از ۲۰ هزار متر به بیش از ۳۲ هزار متر و تولید نخ از ۱۵ هزار تن در روز به بیش از ۲۰ هزار تن رسید.
آذربایجان غربی تنها استانی است که با سه کشور هم مرز است و می تواند با همتایان خارجی و سرمایه گذاران در جهت تولید و ساخت ماشین‌آلات مورد نیاز صنعت نساجی استان با برند بین‌المللی در داخل کشور وارد مذاکره و امضای تفاهم نامه و انعقاد قرارداد شود. صنایع نساجی استان آذربایجان غربی با اشتغال زایی مناسبی که دارد می‌تواند از بخش‌های مهم و تأثیرگذار در اقتصاد استان محسوب شده و مسئولان می‌باید در راستای اعتلای این صنایع تلاش نموده و اعتبارات لازم را به افراد شایسته تخصیص دهد تا سرمایه‌گذاری‌های لازم برای رشد تولید و صادرات را فراهم آورند.
اغلب محصولات صنایع نساجی در استان قابلیت تولید داشته و پتانسیل آذربایجان غربی برای رشد این صنایع بسیار بالاست. فعالان صنایع نساجی باید با جدیت خواستار حمایت دولت از این صنایع شوند تا با تولیدات انواع محصولات صنایع نساجی و پوشاک، ضمن تأمین نیاز داخلی و خودکفایی در تولید این محصولات، صادرات آن را گسترش داده و ارزآوری قابل توجهی برای استان و کشور به ارمغان آورند.
آذربایجان غربی تنها استانی است که با سه کشور هم مرز است و می تواند با همتایان خارجی و سرمایه گذاران در جهت تولید و ساخت ماشین‌آلات مورد نیاز صنعت نساجی استان با برند بین‌المللی در داخل کشور وارد مذاکره و امضای تفاهم نامه و انعقاد قرارداد شود.
این در حالی است که شرکت کارخانجات نساجی خوی در سال ۱۳۷۰ در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار که شامل ۷۵۰۰۰ مترمربع زیربنای سالنهای تولیدی سرپوشیده می باشد، در شهر خوی – استان آذربایجان-غربی – واقع در شمال غرب ایران بنا نهاده شد. وکارخانه نساجی خوی ، یکی از بزرگترین واحد تولیدی آذربایجان غربی است که دارای چهار خط تولید، شامل ریسندگی، بافندگی، رنگرزی و تولید پارچه است.
تجهیزات و ماشین آلات تولیدی این کارخانه تمام اتوماتیک بوده و از لحاظ کیفی تولیدات این شرکت قابل رقابت با تولیدات مشابه کشور های اروپایی و آمریکایی می باشد.
با همت و تلاش همه مسئولان این کارخانجات، مجموعه ماشین آلات و دانش فنی و تجربه کارکنان بهمراه بهترین مواد اولیه برای تولید محصولات مطابق با استانداردهای جهانی فراهم شده است.
امروزه بدون شک نساجی خوی یکی از برجسته ترین شرکتها در صنعت نساجی بشمار می آید و برای تمام دست اندرکاران این صنعت آشنا و محصولات آن در ایران از شهرت خاصی برخوردار است. این در حالی است که مدیر کارخانه نساجی خوی اخیرا اعلام کرده که امسال در خط بافندگی کارخانه نساجی خوی بیش از ۱۰ میلیون متر انواع پارچه تولید و به بازار عرضه شده است و ۵۰ درصد از تولیدات پارچه در کارخانه نساجی خوی جین است.
با راه اندازی بزرگترین خط تولید پارچه های جین کشور در کارخانه نساجی خوی بیش از پنج میلیون پارچه جین در آن تولید و از خروج ۲۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری شد. خط تولید پارچه جین این کارخانه با ۱۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری از ابتدای امسال راه اندازی شده و در نوع خود بزرگترین و با کیفیت ترین خط تولیدی کشور محسوب می شود.
هم اکنون بخش عمده نیاز کشور به پارچه جین از کشور چین تامین می شود و با راه اندازی خط جین همچنین تعداد افراد مشغول به کار در کارخانه نساجی خوی با ۵۰ نفر افزایش به ۴۱۰ نفر رسیده است و ارزش تولیدات این واحد از ابتدای امسال تا کنون به ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده که با وجود تحریم ها ۳۰ درصد افزایش یافته است.
طبق آمار منتشره از ابتدای امسال چهار هزار و ۵۰۰ تن نخ ریسندگی و پولیستر و ۶۲۰ تن نخ رنگی در این کارخانه تولید شده که این مقدار نخ پنبه علاوه بر تامین نیاز های خود کارخانه به عنوان کارخانه مادر نیاز های ۵۰ کارخانه نساجی دیگر در کشور را تامین کرده است.
کارخانه نساجی خوی از چهار خط تولید ریسندگی، بافندگی و رنگرزی و تولید پارچه بهره می برد. کارخانجات نساجی خوی با بهره گیری از تجربیات و دانش بیش از ۳۵۰ نفر پرسنل مجرب که بعنوان بزرگترین و حائز اهمیت ترین سرمایه شرکت محسوب می شود.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۶:۴۸ ق.ظ

دیدگاه


− 2 = هفت