فرماندار بوکان:

بهبود معیشت مردم در احیای دریاچه ارومیه مدنظر قرار گیرد

بهبود معیشت  مردم در احیای دریاچه ارومیه  مدنظر قرار گیرد

گروه خبر: فرماندار بوکان گفت: برای احیای دریاچه ارومیه علاوه بر حفظ اکولوژیک دریاچه باید بهبود معیشت و سلامت مردم به ویژه کشاورزان و زارعان مد نظر قرار گیرد.
جمال خسروی در جلسه هماهنگی کمیته اجتماعی ـ فرهنگی احیای دریاچه ارومیه در حوزه کشاورزی و آبیاری که با حضور مسئولان شهرستانی و یک تیم از پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه صنعتی شریف تهران برگزار شد، اظهار کرد: ورود دانشگاه به احیای دریاچه ارومیه و احیای آن با روش عملی و آکادمیک نشان از توجه دولت به احیای این عرصه مهم آبی در کشور است.
وی ادامه داد: در همه جای جهان تجربه ثابت کرده که هر گاه در حوزه های مختلف از جمله اقتصاد، فرهنگ و سیاست مشکلی به حوزه های علمی و دانشگاهی سپرده شده، این مشکل خیلی شفاف و راحت تر رفع شده است.
فرماندار بوکان با اشاره به اهمیت احیای دریاچه ارومیه توسط اقشار مختلف جامعه و نقش آنها افزود: اگر عمق فاجعه و خشک شدن دریاچه را درک نکنیم، این امر بسیار فاجعه آمیز خواهد بود و علاوه بر نسل حاضر، گریبان آیندگان را نیز خواهد گرفت.
خسروی با بیان اینکه شهرستان بوکان در امر آبیاری تحت فشار رتبه نخست استان آذربایجان غربی را دارد و در راستای حمایت از احیای دریاچه ارومیه قدم های اساسی برداشته است، گفت: در این شهرستان هم اکنون ۱۱ هزار و ۷۸۶ هکتار تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرار دارد که امسال ۷۶ هکتار دیگر نیز به آن اضافه می شود.
وی اضافه کرد: از مجموع ۴۹ هزار و ۱۲۰ هکتار تحت پوشش آبیاری کل استان آذربایجان غربی ۲۴ درصد در شهرستان بوکان اجرا شده است.
فرماندار بوکان با بیان اینکه هدف از احیای دریاچه ارومیه، دست کشیدن از کشاورزی نیست، بیان کرد: صنعت و کشاورزی دو مقوله ای است که نمی توان آنها را از هم جدا کرد.
خسروی، بهره گیری از زنجیره های مکمل، صنایع تبدیلی و تکمیلی، کشت های کم آب بر، استفاده از روش نوین در کشاورزی و آبیاری در قالب یک بسته سیاستی و حمایتی را از راهکارهای جلب مشارکت مردم عنوان کرد و گفت: این بسته سیاستی در شهرستان بوکان نیز به عنوان قطب مهم کشاورزی آذربایجان غربی می تواند در حوزه های مختلف به بهبود بهره وری کشاورزی کمک کند.
وی با بیان این که عوامل مختلفی موجب شده تا بحران دریاچه ارومیه شکل بگیرد، اظهار کرد: با وجود این امر باید برای احیای دریاچه ارومیه همه دست به دست هم دهیم و در کنار اجرای کارهای عملی و تحقیقاتی، فرهنگ سازی در جامعه از طریق تدوین برنامه های مختلف در رسانه ها نیز صورت گیرد.
شهرستان بوکان در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد.به گزارش ایرنا، دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور جهان است که در ۲۰ سال گذشته با بحران شدید کم آبی مواجه شده و از پهنه ۵۷۰۰ کیلومتری آن در مهر سال گذشته تنها حدود ۱۰ درصد باقی مانده بود.
پیش از این، میزان آب موجود در دریاچه ارومیه تا ۳۲ میلیارد متر مکعب نیز رسیده بود و در تراز اکولوژیک ۱۲۷۴٫۱ متری دریاچه ارومیه از سطح دریاهای آزاد، میزان آب نزدیک به ۱۴ میلیارد متر مکعب بوده است.
امسال روند خشکی سال های گذشته دریاچه ارومیه متوقف شده و این دریاچه شرایط تثبیت را می گذراند.ستاد احیای دریاچه ارومیه از سال گذشته با برنامه های اجرایی مدون در راستای تثبیت وضعیت فعلی دریاچه اقدام هایی را آغاز کرده که نتیجه بخش بوده است.
همچنین رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: با مشارکت مردم امید به احیای دریاچه ارومیه دو چندان می شود. اسمعیل کریم زاده اظهارداشت: با مشارکت مردم در احیای دریاچه ارومیه و هم مسیر شدن با دولت در این زمینه، امید به احیای دریاچه ارومیه دوچندان می شود و مربیان کشاورزی در جلب مشارکت مردم باید بیشترین تلاش را از خود نشان دهند.
وی وضعیت منابع آبی حوضه آبریز دریاچه ارومیه را بسیار خطرناک توصیف کرد و افزود: آموزش کشاورزان با برنامه های مختلف در مورد نحوه مدیریت آب کشاورزی در وضعیت کنونی منابع آبی و به تبع آن رعایت حق آبه دریاچه ارومیه تاثیر بسزایی خواهد داشت.
کریم زاده مربیان را انتقال دهندگان تمامی برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه به کشاورزان عنوان کرد و ادامه داد: انتظار می رود کشاورزان با به کارگیری مطالب آموزشی برای احیای دریاچه ارومیه و بهبود وضعیت منابع آبی حوضه آبریز این دریاچه، در جلب مشارکت جوامع محلی نقش خود را ایفا کنند.
وی خاطر نشان کرد: هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی آشنا کردن کشاورزان منطقه با سیاست های ستاد احیای دریاچه ارومیه، اصلاح روش های آبیاری و الگوی کشت، مصرف بهینه آب، آگاهی کشاورزان حوضه آبریز دریاچه ارومیه با تبعات خشک شدن این دریاچه و جلب مشارکت جوامع محلی برای احیای این نگین زیبای شمالغرب است.رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی یاد آور شد: در این راستا سازمان نظام مهندسی و بسیج مهندسین کشاورزی دو بازوی توانمند سازمان جهاد کشاورزی در عملیاتی نمودن این طرحها و پروژه های مصوب در بخش کشاورزی به شمار می روند.اولین کارگاه آموزشی مربیان کشاورزی برای انتقال برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه به کشاورزان با حضور ۲۰۰??? مربی کشاورزی در قالب طرح آگاه سازی و جلب مشارکت بهره برداران و فرهنگ سازی مصرف بهینه آب کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه به همت سازمان نظام مهندسی و بسیج مهندسین کشاورزی آذربایجان غربی در ارومیه برگزارشد.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۹ ق.ظ

دیدگاه


دو × = 8