معاون امور اجتماعي فرماندهي انتظامي استان:

بزهکاری به مشکلات فرهنگی اجتماعی و اقتصادی وابسته است

بزهکاری به مشکلات فرهنگی اجتماعی و اقتصادی وابسته است

گروه اجتماعی: سلامت جسم و روح یکی از مهمترین مولفه‌ها در کاهش بزهکاری در بین نوجوانان و جوانان است که عوامل متعددی در این زمینه دخیل هستند و در این میان مسئولان در کنار خانواده‌ها موظف به ایجاد سلامت جسم و روح نوجوانان و جوانان هستند.
به گزارش آرازآذربایجان ، کودکان و نوجوانان سرمایه‌های معنوی جامعه هستند و سلامت روح و جسم آن‌ها تضمین کننده سلامت جامعه در آینده است؛ بنابراین مسائل آنان از جمله مسائلی است که باید به آنها توجه ویژه‌ای مبذول داشت.بررسی ریشه‌ای مسائل اطفال و از آن جمله بزهکاری نوجوانان، برای رسیدن به یک جامعه ایده‌آل شرطی ضروری است بررسی مفهوم بزهکاری و مجرمیت انجام گیرد.
اصولا بزهکاری عبارت است از جرائم کم اهمیت و چون اطفال معمولا مرتکب این نوع جرائم می‌شوند، در مورد اطفال استفاده از واژه بزهکاری بهتر از استفاده واژه مجرمیت است.با یک تعریف ساده می‌توان گفت، طفل بزهکار فردی است که قبل از رسیدن به سن ۱۸ سالگی، مرتکب جرم شود و در واقع از قدیم الایام گفته‌اند، پیشگیری بهتر از درمان است.
طبعا اگر طفلی به هر دلیلی از ابعاد جسمانی، روانی و رفتاری به نقصان و یا انحرافی مبتلا شود، قهرا بازپروری وی مستلزم صرف هزینه‌های هنگفت و مضاعفی خواهد بود.برخورداری از یک سیاست جنائی و کیفری متناسب با شرایط و وضعیت نوجوانان می‌تواند به جامعه مدنی جهت پیشبرد یکی از اهدافش که پیشگیری از وقوع جرائم در آینده است، کمک فراوانی کند.در این میان خانواده‌ها، مسئولان و تمام اقشار جامعه در این میان می‌توانند نقش بازدارنده و یا تشدید کننده داشته باشند.
*نوجوان و جوان در کانون خانواده احتیاج به حمایت والدین دارد
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی در این خصوص گفت: خانواده، گروه کوچکی است که ویژگی اساسی و غیر قابل تفکیک آن صمیمت آن است.علی قهرمان افزود: اجتماعی کردن نسل آینده جزء بدیهی‌ترین و اساسی‌ترین وظایف خانواده است و محبت موجب استواری کانون خانوادگی بوده و نفرت در جهت معکوس آن جریان دارد و متضمن نفاق و جدایی و مخاصمه و جدال است.
وی تصریح کرد: هنگامی که نفرت و اختلاف عمیق و مخاصمه به کانونی راه یافت، بقای نظم خانوادگی بین افراد آن متزلزل و دشوار می‌شود و امروزه با پیشرفت سریعی که در تمام زمینه‌ها نصیب جرم شناسی شده است، هم در مورد فرد تحقیقات لازم به عمل می‌آید و هم جرم و عوامل مؤثر بر آن مورد نظر قرار می‌گیرد یعنی در حقیقت علم جرم شناسی شامل بررسی‌های جرم و مجرم و شخصیت فردی و اجتماعی وی شده است.
* خانواده‌ها نقش موثری در پیشگیری از بزهکاری فرزندان دارند
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی با اشاره به طبقه‌بندی بزهکاران، اعلام کرد: بزهکاران روان‌رنجور، بزهکاران دارای اختلالات منش و بزهکاران جامعه‌ستیز ذاتی و بزهکاران روان‌پریش سه نوع بزهکار اجتماعی هستند.
قهرمان گفت: افراد مبتلا به وسواس فکری و عملی بزهکاران روان‌رنجور هستند که به وسیله محرک‌های ناخودآگاه، مثل محرک‌های جنسی سرکوب‌شده به سمت ارتکاب عمل مجرمانه سوق داده می‌شوند.
وی با بیان اینکه این افراد قادر به تحمل اضطراب نیستند، تصریح کرد: گروه دیگری از افراد روان‌رنجور، به واسطه احساسات گناهکارانه ناخودآگاه که ناشی از خشونت و تنفر عمیق آنان و احساسات گناهکارانه متعاقب آن است، مرتکب جرم می‌شوند که اعمال مجرمانه این بزهکاران شامل دزدی بیمارگونه، آتش‌افروزی، الکلیسم، قماربازی و ولگردی است.
این مسئول اعلام کرد: بزهکاران دارای اختلالات منش و بزهکاران جامعه‌ستیز ذاتی شامل مجرمینی هستند که دارای اختلالات منش بوده و به خودی خود، نشانه‌های روان‌رنجوری را از خود نشان نمی‌دهند.
قهرمان گفت: این افراد ستیزه‌جو، ضداجتماعی، تحریک‌پذیر، خودشیفته، ناپایدار، لذت‌جو، در مرحله دهانی تثبیت‌شده و از نظر احساسات، بی‌تفاوت‌ هستند؛ این اشخاص غالبا در خانواده‌های بی‌ثباتی پرورش یافته‌اند که روابط عاطفی ضعیف و طرد و مسامحه شدید خانواده، آنها را از همسان‌سازی با مدل‌های نقشی صحیح باز داشته است و افراد این گروه ممکن است به تمام جرایم دست بزنند.
وی ادامه داد: انسان در بدو تولد به دلیل ویژگی اجتماعی تحت تاثیر افکار، عقائد و رفتار اطرافیان قرار می‌گیرد و بعدها به تقلید از این رفتار و گفتار الگوهایی را که به نحوی در ارتباط با او هستند سرمشق رفتاری خود قرار خواهد داد.
این مسئول گفت: امروزه با گسترش روزافزون بزهکاری در کودکان و نوجوانان خانواده‌ها در ابتدای امر باید انگیزه اولیه را جست‌وجو کنند.
*بزهکاری به مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی وابسته است
معاون امور اجتماعی فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی ادامه داد: با توجه به اینکه بزهکاری در کودکان به عوامل بسیاری از جمله مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی وابسته بوده این چنین کودکی والدین خشن و سخت گیر دارد که به علت عدم توجه به نیازها و خواسته‌های جسمی و روحی کودک ذهن آنها را مغشوش می‌کند.قهرمان گفت: خشونت، سرزنش، سرخوردگی و اضطراب را به کودک انتقال داده و وی با توجه به اینکه در خانه جایگاه مشخصی پیدا نکرده کم کم از حالت عادی خارج و جهت جلب توجه به دیگران روی می‌آورد.
وی افزود: هرج و مرج، بی انضباطی، پایبند نبودن به قانون و عدم مسئولیت‌پذیری از دیگر عوامل روی آوردن فرزندان به بزه است و علاوه بر این تبعیض بین فرزندان از نظر سن، جنس، استعداد و توانائی عاملی بوده که آنها را به فکر برده و زمینه‌ساز ارتکاب جرم می‌شود.
*مراقبت و محبت بیش از حد مشکل آفرین است
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی آذربایجا غربی اذعان داشت: والدین باید از سنین پیش دبستانی فرزند خود را تحت آموزش‌های صحیح قرار دهند.وی با بیان اینکه برخی از مشکلات و ناسازگاری کودک ناشی از کمبود محبت و سایر امکانات نیست، اعلام کرد: مراقبت و محبت بیش از حد مشکل آفرین است و لازم است والدین در محبت ورزیدن از حد اعتدال نگذشته و به طور ناخواسته زمینه انحراف کودک را فراهم آوردند.
این مسئول ادامه داد: والدین با این کار حس استقلال را در کودک کاهش می‌دهند و در این صورت کودک در مواجهه با مشکلات به جای صبر و جست‌وجوی راه منطقی به سریع‌ترین راه پرداخته هر چند که نادرست و غلط باشد.
قهرمان افزود: در چنین خانواده‌هایی رفتار، کنش و واکنش مناسب از اعضای خانواده، خصوصاً فرزندان سلب می‌شود، در نتیجه یا فرزند حالت انفعال به خود گرفته، در مقابل مسائل خانواده بی تفاوت شده و سعی در ایجاد حاشیه امنیت برای خود خواهد داشت، یا احتمالاً به علت تنش‌های زیاد، ‌فشارهای روانی جبران ناپذیری به فرزند وارد شده و محصولی جز انحراف از سلامت روان نخواهد داشت و یا اینکه به صورت پرخاشگری و انحراف اجتماعی و بزه پدیدار خواهد شد.
*عدم آشنایی فرزندان با مشکلات نتیجه تحول در الگوهای تربیتی
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی ادامه داد: یکی از پیامدهای تحول در الگوهای تربیتی، این است که فرزندان کمتر با واقعیت‌ها و مشکلات زندگی آشنا شده و با آن دست و پنجه نرم می‌کنند که در نتیجه آن در خانه خود مسئولیت‌ها را کمتر به دوش می‌کشند.
قهرمان گفت: این امر دو پیامد مهم را به وجود می‌آورد، از سویی همکاری ضعیف فرزندان و مواجهه اندک آنها با مسائل و مشکلات باعث شده که آنها توانایی اندکی در مقابله با مسائل و مشکلات داشته باشند و در نتیجه به راحتی درگیر آسیب‌های اجتماعی می‌شوند و از سوی دیگر برخلاف خانواده‌های سنتی که احساس وابستگی و تعلق خاطر فرزندان به خانواده بسیار قوی بود و موجب انسجام خانواده می‌شد، احساس وابستگی در خانواده‌های کنونی ضعیف‌تر می‌شود.
این مسئول خاطرنشان کرد: ضعیف شدن روابط فرزندان با خانواده‌ها، موجب پیدایش گروه‌های مرجع خارج از خانواده شده که اگر این وابستگی و احساس تعلق نسبت به یک فرهنگ و یا گروه بزهکارانه باشد، احتمال بروز انحرافات اجتماعی آن ها را بسیار افزایش می‌دهد.
وی عوامل ژنتیکی را در ارتکاب به جرم مورد اشاره قرار داد و گفت: در میان کودکانی که کمی بعد از تولد به فرزندخواندگی پذیرفته می‌شوند، بزهکاری و ارتکاب جرم بیشتر با همین‌گونه رفتار در والدین تنی این کودکان ارتباط دارد تا با رفتار والدینی که کودک را به فرزندخواندگی می‌پذیرند و این نشان می‌دهد که عوامل ژنتیکی ممکن است به‌طور غیر مستقیم در افزایش آمادگی برای رفتار بزهکارانه تأثیر بگذارد.
قهرمان عدم شکل گیری شخصیت فردی و اجتماعی فرد در دوران کودکی، کمبود و یا فقدان محبت در خانواده به فرد، آسیبهای احتمالی وارده به فرد از نظر احساسی، عاطفی یا جسمی، وجود اختلاف خانوادگی بین پدر و مادر، رشد بی رویه سرمایه‌داری و پیدایش تجّدد در ابعاد مختلف و کمرنگ شدن و در معرض انقراض قرار گرفتن آداب و سنن و در پی آن گسسته شدن روابط انسانی و عاطفی را از دیگر عوامل بزهکاری در کودکان عنوان کرد.
اگر زمینه‌های لازم برای نوجوانان و جوانان در خانواده و بیرون از آن برای آنها مهیا باشد و والدین میزان صمیمیت خود را با فرزندان بیشتر کنند، خانواده‌ها کنترل لازم را برای دوست یابی نوجوانان و جوانان داشته باشند و از رابطه‌های نامشروع با دوستان ناباب جلوگیری شود، احتمالاً میزان جرم آنها نیز کمتر خواهد شد.
علاوه بر این، بهینه سازی منابع انسانی، فرهنگی و اجتماعی در جامعه، برنامه‌ریزی دقیق و صحیح در امر آموزش نوجوانان چه به صورت آموزش چهره به چهره و یا آموزش غیر حضوری و یا مجازی، افزایش و یا سازماندهی محیط‌های ورزشی، تفریحی و آموزشی مخصوصاً برای نوجوانان، نیاز سنجی و برنامه‌ریزی دقیق و صحیح برای اوقات فراغت نوجوانان در طول سال می‌تواند در کاهش بزهکاری موثر واقع شود که امید می‌رود مسئولان امر در این زمینه اهتمام جدی و کافی داشته باشند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۶:۰۸ ق.ظ

دیدگاه


سه − = 2