نماينده مردم مهاباد در مجلس :

بانک‌ها توجهی به حرف دولت نمی‌کنند

بانک‌ها توجهی به حرف دولت نمی‌کنند

گروه خبر:نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی عملکرد دولت در راه‌اندازی واحدهای تولیدی را ضعیف ارزیابی کرد و گفت: متاسفانه دولت تاکنون به دادن شعار و صدور بخش‌نامه بسنده کرده و علاوه بر آن بانک‌های عامل نیز توجهی به حرف دولت نمی‌کنند. جلال محمودزاده با ابراز تاسف از اینکه ۶۰ درصد واحدهای تولیدی شهرستان مهاباد تعطیل بوده و یا زیرظرفیت خود فعالیت می‌کنند اظهار داشت: در این باره بیشتر آنها به سبب نبود مواد اولیه نقدینگی، عدم فروش در بازار به علت رکود حاکم بر آن و سر رسید تسهیلات بانکی غیرفعال هستند.
نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت نامناسب واحد کشت و صنعت شهرستان مهاباد گفت: متاسفانه این واحد تولیدی از زمان واگذاری به بخش خصوصی دچار مشکلات بسیاری شده و ۳۰۰ نفر از کارگران آنجا اخراج و از کار بیکار شده‌اند.
محمودزاده بیان کرد: شیوه واگذاری این واحد به بخش خصوصی نیز از اساس اشتباه بوده و با کمترین پول اقساطی خریداری شده است بنابراین واگذاری آن دچار شبهه است چون ضمن نداشتن تکمین به شرایط منطقه‌ای از نیروهای متخصص نیز بهره‌ای نمی‌برد.
وی با تاکید بر اینکه باید زمینه اشتغال جدید در جامعه ایجاد شود تصریح کرد: متاسفانه هم‌اکنون تحصیل‌کردگان بیکار فراوانی در سطح جامعه وجود دارند که باید برای این مشکل اساسی چاره‌ای اندیشیده شود و از سوی دیگر برای جلوگیری از ازدیاد بیکاران باید اشتغال‌های موجود نیز حفظ شوند.محمودزاده با بیان اینکه ایجاد صنایع پایین دستی در مهاباد نیز به ایجاد اشتغال کمک فراوانی می‌کند افزود: هم‌اکنون اگر در مجتمع پتروشیمی مهاباد صنایع پایین دستی ایجاد شود برای حداقل سه هزار نفر زمینه اشغال‌ فراهم می‌شود.
نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از اینکه مجتمع پتروشیمی مهاباد نیروهای غیربومی استخدام کرده است تصریح کرد: این در حالی است که فلسفه ایجاد پتروشیمی در شهرستان‌های مختلف، برای توسعه و رونق آن منطقه و کاهش بیکاری ناشی از آن بوده است.
محمودزاده عملکرد دولت در راه‌اندازی واحدهای تولیدی را ضعیف ارزیابی کرد و بیان کرد: متاسفانه دولت تاکنون به دادن شعار و صدور بخش‌نامه بسنده کرده و علاوه بر آن بانک‌های عامل نیز توجهی به حرف دولت نمی‌کنند چون منابع مالی خود را در جاهایی که خود می‌خواهند هزینه می‌کنند و این در حالی است که دولت برخوردی با این بانک‌ها نمی‌کند.
نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی افزود: بنابراین برای راه‌اندازی مجدد صنایع استان و شهرستان، دولت عملکرد ضعیفی داشته چون پیشگیری لازم از سوی آن انجام می‌شود.
محمودزاده با اشاره به اینکه هم‌اکنون بین ۲۰ تا ۲۵ درصد جوانان مهابادی بیکار هستند اظهار داشت: با راه‌اندازی واحدهای تولیدی راکد در این شهرستان می‌توان حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد بیکاران را تحت پوشش قرار داد.
نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت باید بهره بانکی را کاهش دهد گفت: با وجود اینکه بهره بانکی توسط دولت دو تا سه درصد کاهش یافته است اما این مقدار کافی نبوده و باید بهره‌های بانکی کاهش یابد.
به گزارش آرازآذربایجانبه نقل از تسنیم ، وی تصریح کرد: بی‌شک اگر بهره‌های بانکی کاهش یابد افرادی که از سود آن استفاده می‌کنند پول‌های خود را از بانک خارج کرده و وارد بخش خدمات می‌کنند و در نتیجه بازار از حالت رکود خارج می‌شود.
همچنین وی با بیان اینکه صادرات مرغ ،گوشت ، شیر در دستورکار قرار بگیرد ،گفت:نرخ مرغ باید با درنظرگرفتن هزینه تولید و سود عادلانه برای مرغدار تعیین شود.
جلال محمود زاده درباره صادرات بهینه مرغ،گفت:صادرات مرغ و کالاهای کشاورزی می_تواند برای اقتصاد دامدار ،مرغدار و کشاورز مثمرثمر باشد و این درحالی است که ما می توانیم با مشوق های صادراتی این مهم را عملیاتی کنیم.
نماینده مردم مهاباد درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما می توانیم با پرداخت یارانه به صادرکننده های محصولات دامی شرایط بهینه فروش محصولات را با نرخ مناسب مهیا کنیم تصریح کرد:باید بسترهای صادرات مرغ را برای صادرکنندکان با مشوق های صادراتی مهیا کنیم.
وی،ادامه داد:با ارزانی مرغ نه تنها مرغدار متضرر شده است؛بلکه بسیاری از مرغداری ها نیز در این راستا ورشکسته شدند. محمودزاده با بیان اینکه ارزانی مرغ بسیاری از مرغداران را از چرخه تولید خارج کرد،یادآورشد:نباید نرخی برای خرید مرغ از مرغدار درنظر گرفته شود که جوابگویی هزینه تولید و سود مناسب برای مرغدار نباشد.وی،تصریح کرد:اگر بخواهیم مرغداران درکشور ورشکسته نشوند و این قشر زحمتکش جوابگویی تسهیلاتی که از بانک ها اخذکردند باشند،باید نرخی برای مرغ تعیین شود که علاوه بر پوشش هزینه های تولید،سودمناسبی را نیز نصیب مرغدار بکند.
وی با بیان اینکه بازار مرغ نیازمند ایجاد بازارهای عرضه مستقیم است،افزود:ارائه مستقیم مرغ در بازار توسط بازارهای عرضه مستقیم بدیهی است که دست دلالان را در این عرصه قطع می کند،بنابراین دراین راستا علاوه بر مرغدار تولیدکننده هم می تواند با نرخ مناسبی محصول را خریداری کند.
عضو هیئت رییسه کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه صادرات مرغ،گوشت،شیر باید در دستورکار قراربگیرد یادآورشد:باید با مشوق های صادراتی و با عواملی همچون ارائه یارانه محصولات کشاورزی را به سمت صادرات رهنمون کرد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۴:۲۷ ق.ظ

دیدگاه


دو + = 8