منتخب مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي با حضور در دفتر آراز آذربايجان:

بارندگی های اخیر مسوولین را از احیای دریاچه ارومیه غافل نسازد

بارندگی های اخیر مسوولین را از احیای دریاچه ارومیه  غافل نسازد

گروه گفتگو: هفته گذشته نماینده منتخب مردم ارومیه در مجلس یازدهم در دفتر روزنامه آراز آذربایجان حضور یافت؛ طی حضور ۲ ساعته سوالاتی بین گروه گفتگوی روزنامه با وی طرح شد که قسمت اول آن دیروز تقدیم خوانندگان روزنامه شد اکنون آخرین بخش آن نیز تقدیم می شود.
کمک به اتمام طرح های نیمه تمام در بخش_های مختلف عمرانی ، صنعتی، کشاورزی و خدماتی
می پرسیم شما ۴ سال در استان استاندار بودید ، در مسئولیت های مختلف اجرایی خدمت کردید از نفوذتان در اتمام طرح های نیمه تمام استفاده خواهید کرد؟
می گوید:طی سالهایی که در کسوت نمایندگی مردم ارومیه در مجلس را خواهم داشت اتمام طرحهای نیمه تمام در بخشهای مختلف عمرانی صنعتی، کشاورزی و خدماتی اولویت کاری بنده خواهد بود و در این راستا آماده همکاری و حمایت از دستگاهها به منظور اجرای پروژه های نیمه تمام هستیم چرا که یکی از اهداف اصلی ام اشتغال زایی ، درآمدزایی و ایجاد رفاه هست.
وی بهره گیری مطلوب و برنامه ریزی صحیح در اجرای پروژه ها را مهم ارزیابی و می افزاید: نباید اجازه دهیم طرحها و پروژه های عمرانی مهم استان که تاثیر مستقیمی در اقتصاد و معیشت مردم دارند دچار اختلال شوند.تلاش می کنیم با انجام حمایت‌های لازم پروژه های ارومیه را به اتمام رسانده و در اختیار شهروندان قرار دهیم .
سند راهبردی آمایش سرزمینی استان می_تواند نقش اساسی در توسعه استان ایفا نماید
از جلال زاده در خصوص اهمیت و نقش سند راهبردی آمایش سرزمینی در توسعه استان می پرسیم؟
با تاکید می گوید: یکی از مشکلات مهم در روند توسعه و پیشرفت ، عدم دسترسی به مطالعات در حوزه آمایش سرزمینی می دانم بنابراین خواستار لحاظ شدن تغییرات اخیر در این سند راهبردی می شوم.وی گفت:بر اساس سند راهبردی آمایش سرزمینی، هر منطقه از نظر ساختارها و امکانات و پتانسیل ها در بخش های جمعیتی، جغرافیایی طبیعی و اقتصادی مورد ارزیابی قرار گرفته و زمینه های توسعه و سرمایه گذاری در آن به دستگاه های اجرایی پیشنهاد می_شود.
صنایع تولیدی و تبدیلی حلقه مفقودی اقتصادی استان
نظر منتخب مردم ارومیه در مجلس یازدهم را در خصوص صنایع تولیدی و تبدیلی جویا می_شویم.
استاندار اسبق بر لزوم توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی و توسعه واحدهای فرآوری محصولات زراعی و باغی در سطح استان تاکید کرد و با بیان اینکه تقویت کشاورزی و صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات زراعی و باغی آذربایجان غربی باید جز سیاست های مهم دولت در منطقه باشد ، افزود: کارگروه توسعه کشاورزی استان باید در جهت تقویت بیش از پیش بخش کشاورزی برنامه ریزی و مسائل و مشکلات واحد های مختلف تولیدی در حوزه کشاورزی را مورد بحث و بررسی قرار دهد.
منتخب مردم ارومیه در مجلس یازدهم با اشاره به ظرفیتها و پتانسیل های گسترده آذربایجان_غربی در حوزه تولید محصولات کشاورزی بویژه سیب و انگور، اظهار داشت: دستگاههای اجرایی و بانک های عامل باید در جهت تقویت واحدهای تولیدی صنایع تبدیلی و فراوری محصولات کشاورزی تلاش کنند چرا که در صورت عدم فعال بودن صنایع تبدیلی حوزه کشاورزی استان دچار رکود می شود که این مسئله باید مورد توجه کارشناسان در برنامه_ریزی_های مختلف قرار گرفته و دستگاههای اجرایی و بانک های عامل باید موانع و مشکلات را از سر راه واحد های تولیدی و صنایع تبدیلی موفق بردارند.وی کشاورزی را شاه کلید توسعه ارومیه و صنایع وابسته بدان دانست و افزود:به کشاورزان و علاقمندان حوزه صنایع غذایی در جهت ارتقا این حوزه میگویم ، تمرکز ویژه ای در این مباحث خواهم داشت .جلال زاده از ضعف صنعت بسته بندی در استان انتقاد کرد و گفت: متاسفانه صادر کنندگان به صنعت بسته بندی و ایجاد خلاقیت و ابتکار در این زمینه برای جذب مشتری توجه لازم را ندارند باید با برنامه ریزی اصولی این مشکل را رفع کرد.
وی با اشاره به لزوم شناسایی حلقه های مفقوده اقتصادی در صنایع تولیدی استان اضافه کرد: دستگاه های اجرایی و برنامه ریزی صنعتی باید پروژه های صنعتی مشکل دار استان را شناسایی و با اولویت بندی هر یک از طرح ها زمینه استفاده این واحد ها از تسهیلات مورد نیاز را فراهم کنند.جلال زاده از دستگاه های اجرایی و برنامه ریزی اقتصادی استان خواست با تنظیم پروتکل همکاری مابین مراکز آموزش عالی و واحدهای تولیدی همکاری بین این دو دستگاه ایجاد و از این طریق علم و فن آوری روز را در خدمت صنعت و تولید قرار دهند.
ارومیه به سالن ورزشی و یا ورزشگاه بزرگ نیازمند است
خبرنگار ورزشی روزنامه از احداث ، یا تکمیل ورزشگاه و یا سالن ورزشی در ارومیه پرسید
جلال زاده در رابطه با ورزشگاه غدیر ارومیه که یک سالن ورزشی مختص والیبال، هم گفت: ورزشگاه غدیر ارومیه محل تمرین و میزبانی مسابقات رسمی باشگاه والیبال شهرداری ارومیه است.وی با اشاره به ورزشگاه ۶ هزار نفری تصریح می کند: بی‌شک ارومیه به عنوان قطب والیبال کشور، نیازمند ورزشگاه بزرگتر برای برگزاری مسابقات جهانی است با پایان پروژه‌های نیمه تمام ورزشی ما شاهد پیشرفت ورزش در استان خواهیم بود.
منتخب مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در رابطه با والیبال شهر ارومیه هم گفت: هدف ما تقویت تیم والیبال است چرا که سالهاست در لیگ برتر والیبال در صدر اول قرار نگرفته ایم.
از دیگر سو از لحاظ مالی به تیم‌ والیبال ارومیه نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان تزریق شده است این در حالی است که در تمام ادوار مسابقات، والیبال ارومیه از جام والیبال و کسب مقام قهرمانی بی_بهره بود و این مشکل باید از طرف مسئولان و پیشکسوتان حل شود و مورد حمایت قرار گیرد..والیبال در این سرزمین گره خورده با فرهنگ و تاریخ، پیوند دهنده انسان‌ها به همدیگر است و تصریح کرد: با توجه به اینکه ارومیه مهد والیبال است حضور تیم‌های خارجی در این شهر، زمینه برای تماشای مسابقات جهانی والیبال را از نزدیک برای مردم این شهر و استان فراهم می‌کند که این نیز فرصتی مغتنم به شمار می‌رود.
عدم فعالیت برخی نمایندگان ادوار گذشته مجلس در حیطه ی نمایندگی
جلال زاده وظایف نماینده در مجلس را این چنین عنوان کردند
نمایندگان مجلس، هم به لحاظ شرعی و هم به لحاظ قانونی وکیل مردم هستند: نمایندگان باید به شعارها و گفتمان‌هایی که با مردم مطرح کرده‌اند وفادار بمانند و بنده با گفتمان مبارزه جدی با فساد، تبعیض و فقر با مردم پیمان بسته ام.
تلاش نمایندگان منتخب استان، هم افزایی میان خود است تا در مذاکراتی که با مسئولان کشوری و ملی دارند، این انسجام را به آنها نشان داده تا آنها متوجه شوند نمایندگان مردم آذربایجان_غربی در موضوعات، اولویت ها و فوریت های استان مانند مباحث سیاسی، اقتصادی و اجتماعی متفق القول هستند .وی گفت : برای جلب رضایت مردم ارومیه تمام تلاش خود را در دوره نمایندگی خواهم کرد تا نماینده شایسته ای برای مردم ارومیه باشم .جلال زاده ادامه داد:نماینده مجلس ابتدا باید درک درستی از شرح وظائف و اختیارات خود داشته باشد و براساس آن عمل نماید. مهم‌ترین وظیفه نماینده قانونگذاری است و براین اساس معتقدم که برای تدوین قوانین باید به مسائل و مشکلات و خواسته‌های آحاد جامعه احصا، ارزیابی و اولویت بندی گردد.استاندار اسبق با انتقاد از عدم برنامه ریزی کلان در کشور افزود: چرا دولت ها بدون برنامه هستند؟چرا مجالس برنامه ندارند؟ علت این است کسی دنبال برنامه نیست و همه دنبال صندلی اند، معضلاتی را در سطح جامعه شاهد هستیم که اگر برای آنان چاره اندیشی نشود بی‌شک جامعه ایرانی از درون با فروپاشی روبرو خواهد شد.
مجلس شورای اسلامی که به تعبیر امام راحل (ره) در راس امور است، جایگاه ویژه‌ای در نظام اسلامی دارد و بعنوان مهم‌ترین مرجع ارائه راهکار‌ها برای حل معضلات کشور متاسفانه در ادوار مختلف کارنامه قابل قبولی نداشته است.
جلال زاده مهم‌ترین ایراد به عملکرد نمایندگان را در تداخل وظائف و اولویت بندی ناصحیح اقدامات آنان دانسته وتصریح کرد: به موجب قانون مهمترین وظیفه مجلس شورای اسلامی قانون گذاری است که متاسفانه این وظیفه خطیر مورد غفلت واقع شده و امروز ما نماینده را بیشتردر قامت یک مقام اجرایی می‌بینیم و مورد قضاوت قرار می‌دهیم.
وقت بسیاری از نمایندگان صرف مسائلی می‌گردد که کمترین ارتباطی با آنان ندارد، وظیفه نماینده انتصاب رئیس فلان اداره یا پیگیری استخدام فلان شخص نیست، وظیفه نماینده به عنوان مثال در حوزه اشتغال، تصویب و تدوین قوانینی است که زمینه ساز افزایش سرمایه در کشور و به تبع آن ایجاد رونق اقتصادی و افزایش نرخ اشتغال باشد، نه نوشتن نامه‌ها ی توصیه‌ای برای اشتغال افراد.

همیشه دغدغه احیای در یاچه ارومیه را داشته ام
از دغدغه همگانی احیای دریاچه ارومیه جویا شدیم و اینکه چه کمکی در این خصوص به ستاد احیای دریاچه خواهید کرد؟
جلال زاده خواستار اجرایی شدن مصوبات احیای دومین دریاچه شور جهان شد و گفت :گرچه بارش باران باعث شد دریاچه ارومیه جان دیگری بگیرد واز مرگ زود رس نجات پیدا کند.
با اینحال تداوم روند احیای آن به مطالبه ی عمومی در سطوح منطقه ای، ملی و بین المللی تبدیل شده است.وی با بیان اینکه هم اکنون با افزایش دمای هوا شاهد پسروی و هدر رفت منابع آب در استان هستیم افزود:در روند مقابله با بحران دریاچه ارومیه فعالیتهای زیادی از قبیل تبدیل زمینهای زراعی و کشاورزی دیمی به آبی در این حوزه شده و آبیاری سنتی مزید بر علت بوده که هر چه سریعتر باید اقدامات مراجع ذی ربط در خصوص عملیاتی شدن سامانه های آبیاری تحت فشار در استان و بالاخص ارومیه اجرایی شود.منتخب مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی بار دیگر با تاکید بر اهمیت احیای دریاچه ارومیه گفت: مسئله دریاچه ارومیه یک مسئله ملی است و همه مسئولان کشور عزم جدی دارند تا این دریاچه از وضعیت بحرانی فعلی خارج شود.در حالی که بیشترین آب مصرفی آذربایجان_غربی به بخش کشاورزی تخصیص می_یابد در صورت صرفه جویی مصرف آب در سطح استان توسط بخش کشاورزی با عملیاتی شدن سامانه های آبیاری تحت فشار در استان مشکل کم آبی دریاچه ارومیه هم رفع می شود.
استاندار اسبق با بیان اینکه انتظار معجزه نداریم ولی انتظار داریم حرکت منطقی برای حل مشکل دریاچه ارومیه آغاز شود، ادامه داد: پروژه های آب رسانی به دریاچه ارومیه از مهمترین تحولاتی است که می توان به افزایش آب در این منطقه کمک کردوی خواستار تقویت ستاد احیای دریاچه ارومیه شده وبا اذعان اینکه نباید بارندگی های اخیر مارا غافل کند ، تصریح کرد: همچنان باید با تمام قدرت برای احیای دریاچه ارومیه اقدام کنیم وجزو مطالبات اصلی ام است و در هر حال احیای دریاچه ارومیه جزو مطالبات مردم ما است و نباید مسئولین با امید بارش باران و افزایش آب روند احیا را فراموش کنند.
چرا عده ای نمی خواستن وارد کارزار انتخاباتی شوم
می پرسیم بعد ۴ سال در کسوت استانداری و اطلاع از وضعیت استان طیفی بودند که راضی به حضورتان در انتخابات نبودند در حالی که از تجربه حضرت عالی باید استفاده شود چرا اینگونه نبود؟
استاندار اسبق اظهار داشت : در ارومیه یک نظمی حاکم شده به نام نظم خود ساخته که متاسفانه مردم هم از این وضعیت به ستوه امدند.
این افراد که عمدتاً عضو هیچ گروه، تشکّل یا حزب سیاسی شناخته شده نیستند و اغلب بصورت انفرادی اما گسترده عمل می کنند، هر یک به دلایلی و با اهداف خاص خود مرا آماج حملات و هجمه های سنگین تخریبی قرار داده_اند و تلاش می کنند با استفاده از ابزارهای رسانه ای از نوع گسترده و بی سابقه، از بنده یک چهره‌ی نامطلوب، ناکارآمد، خطرناک، افراطی عدم آشنا به مشکلات و کمبودهای مردم، وابسته به جریان انحرافی و … ترسیم کنند!
وی با بیان اینکه آنها با مد نظرقراردادن ملاحظات سیاسی و جناحی شان مرا به واسطه‌ی اینکه یک چهره ارزشی، انقلابی هستم نمی_پسندند و بازگشتم به صحنه سیاسی و مدیریتی ارومیه را به معنای حذف خود و یا اطرافیان شان تصور می کنند گفت: با توجه به مشارکت مطلوب مردم در انتخابات ، این مردم بود که باعث شدند من در ارومیه به عنوان نماینده مجلس انتخاب شوم، و با کمک همین مردم شریف و دلیر توانستیم در انتخابات پیروز شویم به مردم قول می دهم یاری گر و کمک حالشان بوده و پاسدار منافع شان باشم.
منطقه آزاد یا منطقه ویژه اقتصادی سرو – ارومیه
می پرسیم منطقه آزاد ماکو اگر در سرو- ارومیه بود بهتر نبود چرا که از مزایای آن همه شهرها می توانستند استفاده کنند حال که چنین نشده فکر نمی کنید جای منطقه ویژه اقتصادی سرو -ارومیه در استان خالی است؟
جلال زاده گفت: اتحادیه اروپا و ترکیه تنها مرز بازرگان را به رسمیت می شناسند و معتقدند این گذر گاه با استانداردهای آنان همخوانی دارد بدان جهت منطقه ازاد در ماکو واقع شده و باید به تقویت آن همت گماشت
در خصوص منطقه ویژه اقتصادی سرو- ارومیه نظریه ای جالبی داشت که مرا در دهه هفتاد به بیان خاطره ای انداخت به جهت مصاحبه با فرماندار وقت شاهین دژ به اتفاق یکی از همکاران مطبوعاتی به این شهر سفر کرده بودیم فرماندار احداث پارک موسوم به »ولایت« را جزو عملکرد خویش قلمداد می کرد، خواستیم از پارک یاد شده تصویر برداری نماییم بعد از پرس و جو زمانی که به پارک مورد نظر رسیدیدم تنها با زمین خالی که تابلویی بر بالای آن نصب شده بود مواجه شدیم !
اکنون جلال زاده می گوید: در سلماس یک منطقه ویژه اقتصادی ایجاد کردند نتیجه اش چه شد؟ نباید برخی از مسئولین و بالاخص نمایندگان برخی پروژه های زیان ده را به عنوان عملکرد و رزومه برای خود محسوب نمایند برخی پروژه_های که معدود نمایندگان به خاطر مصرف منطقه ای و حوزه انتخابیه اقدام می کنند که هیچ عایدی برای مردم منطقه ندارد تنها تابلوی خشک و خالی در معرض دید مردم قرار گرفته می شود که بنظر میرسد توهین به شعور مردم است.
arazazarbaijan.siyasi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۲ ق.ظ

دیدگاه


2 + = شش