باران ۵۰ میلیارد ریال به زیرساخت های جاده ای سردشت خسارت زد

باران ۵۰ میلیارد ریال به زیرساخت های جاده ای سردشت خسارت زد

آرازآذربایجان – بخشدار مرکزی سردشت گفت: بارش شدید باران طی هفته های اخیر ۵۰ میلیارد ریال به زیرساخت های جاده ای این شهرستان خسارت زده است.
ناصر یوسفی اظهار داشت: این خسارت ها شامل تخریب دیوار حایل، رویه آسفالت و رانش زمین است که نیاز به مرمت و بازسازی دارد.
وی در رابطه با ریزش کوه در محورهای روستایی و شهری سردشت بیان کرد: از ۲۵ اسفند سال گذشته تاکنون بیش از پنج هزار مترمکعب ریزش برداری انجام شده که بیشترین موارد در ورودی شهر سردشت و محورهای روستایی اسلام آباد و قاسم رش بوده است.
وی افزود: در این مدت بالغ بر ۲ هزار مترمکعب عملیات خاکریزی برای برقراری تردد در محل رانش ها به طور متوالی انجام شده است.
بخشدار مرکزی سردشت اضافه کرد: در محل رانش زمین در کیلومتر یک شهر سردشت پیش از زیاد شدن اختلاف ارتفاع ناشی از رانش ها و همچنین در ۲ نقطه دیگر در محور سردشت به بانه از آسفالت سرد استفاده شد.
وی اظهار داشت: به علت شرایط جوی نامناسب و نبود آسفالت گرم، قبل از عملیات خاکریزی، بالغ بر ۳۰ تن آسفالت سرد در این نقاط به کارگیری شده است.
یوسفی علت اصلی رانش زمین و ریزش ها را شدت بارندگی ها عنوان کرد و افزود: سستی و بافت رُسی خاک و نفوذ آب، تخریب جنگل و کاهش پوشش گیاهی، اجرای نادرست طرح های عمرانی، اشباع شدت خاک، وضعیت توپوگرافی منطقه، تداوم افزایش بارندگی باعث ریزش و رانش شده است.
سازندهای زمین شناسی، شیب کاربری اراضی، شرایط توپوگرافی از جمله این دلایل بوده و در کنار دخالت های انسانی مانند آبیاری و کشاورزی، باغداری غیراصولی، جنگل زدایی، تخریب دامنه ها توسط عملیات عمرانی و ساخت و ساز غیراصولی مهمترین عوامل وقوع زمین لغزش در این شهرستان هستند.
بارندگی های شبانه روزی و تدوام آن نقش عمده ایی در وقوع لغزش زمین به عهده دارد و بیشترین تعداد گسیختگی دامنه ها بعد از بارندگی های سنگین با ذوب برف در بهار و به علت نفوذ آب در شکاف ها صورت می گیرد.
جهت کاهش نسبی خطرات و افزایش نسبی پایداری دامنه ایی با توجه به شرایط حاکم لازم است از تغییر اکوسیستم موجود و کاربری اراضی به ویژه تبدیل اراضی جنگلی به مرتع اجتناب کرده و هرگونه سیاست گذاری به منظور احداث سازه ها با لحاظ شرایط ژئومورفولوژیکی و زمین شناسی منطقه انجام پذیرد.
سردشت دارای آب و هوای کوهستانی و رژیم بارندگی مدیترانه ای است؛ این شهرستان با ثبت یکهزار و ۲۴۶ میلیمتر بارندگی در سال ۱۳۹۷ بیشترین بارش طی ۳۰ سال گذشته را تجربه کرد.
در شرایطی که رکورد پیشین بیشترین بارندگی مربوط به سال ۱۳۷۲ با مجموع بارندگی یکهزار و ۲۴۰ میلیمتر بوده است.
سردشت دارای ۶۴۲ کیلومتر راه مواصلاتی شامل ۵۴۲ کیلومتر راه روستایی و ۱۰۰ کیلومتر راه بین شهری است که و از این میزان ۲۰۹ کیلومتر آسفالت و ۴۳۳ کیلومتر شوسه و خاکی است.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۱ ق.ظ

دیدگاه


+ نُه = 17