شهردار اروميه:

اگر شرایط شادی مردم را فراهم نکنیم به تفریحات مبتذل گرایش می یابند

اگر شرایط شادی مردم را فراهم نکنیم به تفریحات مبتذل گرایش می یابند

گروه خبر:شهردار ارومیه در مسابقه موسیقی عاشیقی که در محل چهارمین جشنواره انگور ارومیه برگزار شد، گفت: منتقدان می گویند که چرا جشنواره برگزار می کنید و از خود نمی_پرسند اگر شرایط شادی و نشاط سالم مردم را فراهم نکنیم، آنها به تفریحات ناسالم و مبتذل گرایش خواهند یافت.
محمد حضرت پورافزودن :مسئولان فرهنگی در برابر حفظ هنرهای بومی و محلی وظیفه دارند چرا که با تکیه بر هنر بومی می توانیم در برابر تهاجم فرهنگی غرب و انواع موسیقی های مبتذل بایستیم.
شهردار ارومیه هنر موسیقی عاشیقی را هنر ماندگار آذربایجان دانست و اظهار کرد: موسیقی محلی و بومی اصیل در زندگی مردم این سرزمین جایگاه ویژه ای دارد و مانند انواع موسیقی نواحی، برگرفته از آداب و رسوم، اقلیم جغرافیایی، نگرش و جهان بینی مردم این منطقه است. وی بیان کرد: موسیقی عاشیقی آذربایجان فقط از لحاظ شنیداری مورد توجه نیست، بلکه بخشی از تاریخ و ادبیات نمایشی این سرزمین را در خود جای داده است و علاقه مردم آذربایجان به این نوع از موسیقی موجب شده، عاشیق ها از آن به عنوان بزاری برای بیان وقایع تاریخی استفاده کنند که این امر سبب ماندگاری و انتقال بخشی از تاریخ این سرزمین به صورت سینه به سینه شده است.
حضرت پور بیان کرد: هنر بومی و مردمی موسیقی عاشیقی آذربایجان و ارومیه، امروزه پس از نسلها از استادان گرانقدری به یادگار مانده و خوشا به حال هنرمندان این رشته که امروزه ادامه دهنده راه عارفان و عاشقانی همچون دده قورقوت، قربانی، علی عسگر، خسته قاسم و دوللو مصطفی هستند.وی برگزاری مسابقه موسیقی عاشیقی را بستر مناسبی برای ارزیابی توانایی ها و ظرفیت های فعالان این رشته هنری عنوان کرد و گفت: این رویداد فرهنگی و هنری در واقع آزمایش بزرگی برای مشخص شدن توانایی هنری عاشیق های استان است.
در این مراسم از عاشیق های پیشکسوت استان و عاشیق های برتر مسابقه تجلیل شد.
این در حالی است که چهارمین جشنواره انگور ارومیه که از بیست و سوم شهریورماه امسال در دهکده چی چست آغاز شده، میزبان بسیاری از جشنواره های جانبی برای معرفی و شناساندن قابلیت های گردشگری این شهر شده و روز به روز بر رونق آن افزوده می شود.
تاکنون در کنار این جشنواره، مسابقه بادبادک ها، مسابقه بزرگ عاشیق ها، جشنواره غذاهای سنتی و بازی های بومی محلی به اجرا در آمده و بسیاری از مردم و خانواده ها را به سمت خود جذب کرده است.زمان شناسی برگزاری این جشنواره مطلوب بوده به طوری که اواخر شهریورماه به علت هوای معتدل و مطلوب منطقه از جمله زمان های طلایی در خصوص حضور گردشگر در ارومیه محسوب می شود و این امر موجب شده که مردم دیگر شهرستان ها و استان های کشور برای بهره مندی از ظرفیت های گردسگری و تفریحی این استان جذب شوند.
با برگزاری جشنواره انگور و اطلاع رسانی های گسترده در خصوص برگزاری این جشنواره در ورودی ها و سطح شهر، بسیاری از شهروندان و مسافران نخستین نقطه هدف خود برای گردشگری به ویژه در روزهای پیش از تعطیل و تعطیل را دهکده ساحلی چی چست تعیین می_کنند.یکی دیگر از مواردی که به خوبی در مدیریت جشنواره انگور خودنمایی می کند، زمان بندی مناسب این جشنواره و وجود دو تعطیل وسط و آخر هفته در زمان برگزاری جشنواره است که می تواند در جذب گردشگران و علاقه مندان مثمر ثمر باشد.
ناصر رکاب مدیر اجرایی جشنواره انگور ارومیه نیز به خبرنگاران گفت: در کنار برگزاری جشنواره انگور، جشنواره های کوچک و جانبی همچون پرواز بادبادک ها، غذاهای سنتی درست شده از مشتقات انگور، جشنواره عکس های سلفی، جشنواره عکس و جشنواره احترام به والدین و جشنواره فرهنگی موسیقی عاشیقی برگزار می شود.وی افزود: علاوه بر آن، مسابقه خوشنویسی آیات و احادیث مربوط به انگور با قلم زیبا و جشنواره تمثیل ها و ضرب المثل هایی به زبان ترکی و فارسی در مورد این میوه بهشتی را در محل دهکده ساحلی چی چست ارومیه برگزار می کنیم.
وی اضافه کرد: برگزاری جشنواره عاشیق ها در جوار جشنواره انگور از دیگر برنامه های تمهید شده بود که با حضور ۴۰ عاشیق با شوق بسیار زیاد حضار به اجرا در آمد.
مدیر اجرایی جشنواره انگور ارومیه گفت: امسال در جشنواره از پنج اختراع جدید مخترعان ارومیه ای رونمایی می شود که چهار طرح مربوط به کشاورزی است.
با این اوصاف می توان این جشنواره را یکی از تمهیدات موثر مسئولان شهری و استانی در توسعه گردشگری استان نامید.
البته باید اذعان داشت که در ابتدای برگزاری این جشنواره، برخی کج سلیقگی ها و نواقصی هم وجود داشت که اختصاص ورودیه برای ورود علاقه مندان یکی از آنها بود ولی پس از برگزاری جشنواره و احصای ایرادها، این کج سلیقگی ها هم کمتر شد.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازایرنا، حال باید دید که با برگزاری این جشنواره می توان نشانه_هایی از ارتقای رتبه آذربایجان غربی و ارومیه را در بخش گردشگری مشاهده کرد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۵:۳۲ ق.ظ

دیدگاه


یک × 5 =