اینترنت انحصاری در قبضه مخابرات؟!

اینترنت انحصاری  در قبضه مخابرات؟!

گروه تحلیل: سرویس دهنده های اینترنت مختلفی به وجود آمده اند که در کنار سرویس اینترنت مخابرات خدمات اینترنتی ارائه می کنند اما ا شهروندان برای اشتراک اینترنت خود قادر به تصمیم گیری و انتخاب سرویس دهنده اینترنت خود نیستند!
به گزارش خبرنگار اروم نیوز؛ دنیای امروز به شکل گریزناپذیری تبدیل به دهکده ای جهانی با ارتباط گسترده و عمیق شده است.اطلاعات وفناوری استفاده از آن امروزه به عنوان یکی از کلیدهای اصلی در توسعه کشورهامخصوصا کشورهای جهان سوم مطرح گردیده است.
از سوی دیگر توریسم نیز به فراخور گذشت زمان امروزه به عنوان صنعتی درآمدزا و نجات دهنده برای کشورهای مختلف در آمده است.به شکلی که درآمدهای حاصل از آن در برخی کشورها چندین برابر درآمدهای سرشار نفتی کشورهای دیگر است.
لزوم توجه به توریسم و استفاده از فناوری های نوین در جهت گسترش آن و استفاده کردن از مزایای بیشمار اقتصادی آن برای کشورها تحقیق و تتبع پیرامون رابطه بین گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه توریسم را ضروری ساخته است.
اهمیت گسترش دسترسی کشورهای درحال توسعه به اینترنت به وسیله ی دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی و صاحب نظران و کارشناسان ارتباطات و توسعه مورد تأیید قرار گرفته است.
عقیده اکثریت قریب به اتفاق آن است؛ که اینترنت و فن‌آوری‌های وابسته ارتباطات دور می‌باید؛ به عنوان زیر ساخت ملی، استراتژیک قلمداد شود. برقراری چنین زیرساخت‌های استراتژیکی برای کشورهای درحال توسعه حیاتی به نظر می‌آید. به طوری که ارتباطات می‌تواند؛ باعث بهبود بهره‌وری اقتصادی، حاکمیت، آموزش، بهداشت و سلامتی و کیفیت زندگی شود.
با گسترش روز افزون اینترنت و الکترونیکی شدن بسیاری از تراکنشات وجود اینترنت خانگی برای تمام شهروندان ضروری می نماید. در این راستا سرویس دهنده های اینترنت مختلفی به وجود آمده اند که در کنار سرویس اینترنت مخابرات خدمات اینترنتی ارائه می>کنند. به نظر می رسد حق طبیعی افراد است که سرویس دهنده اینترنت خود را با توجه به سلایق و شرایط خود و کیفیت خدمات انتخاب کنند.گویا شهروندان برای اشتراک اینترنت خود قادر به تصمیم گیری و انتخاب سرویس دهنده اینترنت خود نیستند!شرکت مخابرات به خطوط فیبر نوری و خطوطی که به PCM و Access مشهور است خدمات اینترنت ارائه می دهد. و تمام شرکت های خصوصی فقط می توانند به سایر خطوط اینترنت ارائه دهند که با این کار هم حق انتخاب از مشترکان گرفته می شود و هم کار شرکتهای خصوصی محدود می شود. گویا مخابرات اینترنت را قبضه کرده است!
نکته جالب توجه اینکه گاه مخابرات اقدام به توسعه زیرساخت ها کرده و خطوط را به فیبر نوری تبدیل می کند و به طور مثال ناگهان خطوط یک خیابان تماما تعویض و به فیبر نوری تبدیل می شود که موجب می شود تمام مشترکان اینترنت شرکت های خصوصی اشتراک خود را از دست داده و اجبارا اینترنت خود را از مخابرات تهیه کنند!
نکته جالب توجه دیگر اینکه در برخی موارد اتفاق می افتد مخابرات خود به مشترکین تلفن ثابت خود ADSLمی دهد و مبلغ آن را روی فیش تلفن می آورد! گویا پادشاهی اینترنت در دست شرکت مخابرات است!لازم به ذکر است در مورد کیفیت ارائه اینترنت در مخابرات نیز حرف بسیار است. سرعت پایین اینترنت مخابرات براحتی با استفاده از سایتهای سرعت سنج اینترنت قابل تشخیص است. البته قابل ذکر است قطعی های بیش از حد و مکرر یکی دیگر از مشکلات کابران اینترنت شرکت مخابرات می باشد.
یکی دیگر از ایرادات وارد بر اینترنت مخابرات این است که با اتمام حجم و یا زمان مصرفی کاربر هیچ پیغامی دریافت نکرده و نمی داند که مشکل از کجاست و کلا دسترسی به اینترنت را از دست می دهد حتی به خود سایت مخابرات برای پرداخت اینترنتی دسترسی ندارد.
به نظر می رسد شرکت مخابرات باید برای بهبود کیفیت ارائه اینترنت خود نگاهی دوباره به خدمات خود کرده و عرصه را بر شرکت های خصوصی بازتر کند تا رقابت و کیفیت بهتر ارائه اینترنت را رقم زند.
در آخر باید عنوان کرد که کار شرکت مخابرات در ارائه اینترنت پر سرعت به عموم مردم ستودنی است چرا که باعث دسترسی تعداد بیشتری از افراد به دهکده جهانی وب و استفاده از خدمات و ویژگی های منحصر به فرد آن می شود.اما به قیمت قربانی کردن کیفیت سرویس اینترنت و ناراضی بودن مشترکین.شاید بهتر است مسئولان کمی هم به فکر رفاه و راحتی مردم باشند تا درآمد های خود.
۱- یکی دم از دولت الکترونیک و خدمات وب سایت های دولتیو سازمانی جهت تسهیل در کارهای مردم و کمتر کردن مراجعات حضوری میکند.دیگری در همان دولت به فکر بیشتر کردن درآمد سازمان، اداره و شرکت خود است.
۲- دولت و مجلس می گویند باید از بخش خصوصی و شرکت های خصوصی حمایت کرد و به نوعی از دستشان گرفت، اما در این میان دیگری شرکت شبه خصوصی ( مثل مخابرات) را در اولویت قرار میدهد.
۳- همه دم از رقابت سالم در فضایی پر از عذالت، شرکت های دولتی با شرکت های خصوصی می زنند اما در عمل باز اولویت با دیگران است.
۴- همین چند وقت پیش بود که شرکت زیر ساخت اعلام کرد که شرکت مخابرات به دلیلی بدهی بالایی که به این شرکت دارد دیگر نمی تواند قبل از تسویه حساب به مشترکین جدید اینترنت بدهد.اما گویا مرغ همسایه غاز است و کسی به چنین بدهی ها ایرادی نمی گردی.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۷:۱۲ ق.ظ

دیدگاه


2 + = پنج