ایران در آینه ی معکوس سینمای غربی

ایران در آینه ی معکوس سینمای غربی

علی رزم آرای
گروه فرهنگی:اشاره، نوشتار حاضر( گردآوری) در ادامه نوشتار( گردآوری) منتشره درشماره روز شنبه است. ادامه فرهستی از ۲۶ تایی ِ فیلم های سینمایی ساخته شده بر ضد کشورمان تاکنون.
در پیشانی نوشت نوشتار پیشین گفته آمده بود که چه ضرورتی موجب طرح موضوع سینما و محتوایی ضد ایرانی آثار مذکور است. به هر حال ادامه فهرست مورد اشاره در زیر می¬آید:
سنگسار ثریا (۲۰۰۸):داستان ازین قرار است که زنی به نام “ثریا” مورد اتهامات بی اساس قرار می‌گیرد. شوهر او می خواهد دوباره ازدواج کند و به ثریا می گوید می خواهد او را طلاق دهد، که زن نیز حقوق خود را مطالبه می کند. مرد برای رهایی از پرداخت حقوق با همکاری روحانی و کدخدای ده نقشه ای را طراحی می کنند. آنها ثریا را به خانه ی مردی که تازه همسرش را از دست داده به عنوان کنیز می فرستند، به این ترتیب زمینه برای تهمت به ثریا فراهم می شود و حکم سنگسار را برای او اجرا می کنند. کارگردان: سیروس نورسته شبی با پادشاه (۲۰۰۶): فیلمنامه این فیلم اقتباسی از کتاب عهد عتیق به نام “استِر مقدس” است، در آن دختری یهودی جان خود را برای نجات مردم یهود به خطر می‌اندازد و وارد زندگی خشایارشاه می‌شود.
کارگردان: مایکل سجبل ظهور یک امپراتور(۲۰۱۴):این فیلم ادامه‌ی ماجرای لشگرکشی سربازان خشایارشاه به آتن، پس از مرگ نیروهای پادشاه لئونیداس در نبرد “ترموپیل” است. ماجرای اصلی داستان زندگی فرمانده ارتش یونان در ۴۸۰ سال پیش از میلاد مسیح بوده که نیروی دریایی یونان را رهبری می‌کرده است. هیچ یک از قسمت های فیلم ۳۰۰ را نمی توان یک فیلم تاریخی به شمار آورد. در واقع، فیلم ۳۰۰ تنها یک داستان است که تبدیل به فیلم شده است، می توان این فیلم را تنها یک برداشت از فیلم “شهر گناه” دانست. کارگردان: نوآم مورو دولت پنجم (۲۰۱۳): فیلمی در ژانر وحشت و برمبنای اتفاقات واقعی است که شواهدی مبنی بر فساد و فریب حکومتی که تازه به قدرت رسیده را افشا می کند. این حکومت با کمک اینترنت در قرن ۲۱ ام موفق به تسخیر قدرت می شود. کارگردان: بیل کاندون عبور (۲۰۰۹):این فیلم داستان تلاش چند مهاجر از ملیت های مختلف از جمله یک ایرانی برای رسیدن به وضعیت حقوقی در لس آنجلس است. کارگردان: وین کرامر سیریانا:اعتراض سیاسی افرادی از وضعیت صنعت نفت کشور که خود نیز درگیر و تحت تاثیر این صنعت هستند. غول نفتی آمریکایی، کنترل خود را بر میادین نفتی در منطقه ی امیر نشینی که توسط خاندان آل سوبای اداره می شود از دست می دهد. وزیر خارجه این منطقه، امتیاز استخراج گاز طبیعی را نیز به یک شرکت چینی سپرده است. کارگردان: استفان گاگان مرد بله گو(۲۰۰۸):مردی که عادت کرده به همه “نه” بگوید، به یک کلاس می رود که افراد در آنجا نگاه تازه ای به زندگی دارند، روش خود را تغییر داده و در برابر همه چیز بله می گوید. تا اینکه یک زن ایرانی به او پیشنهاد ازدواج می دهد و او می‌پذیرد. علت پیشنهاد از طرف زن به خاطر رفتن از ایران بوده و در واقع می خواهد بگوید ایرانیان برای خروج از کشور حاضرند هر کاری بکنند. زن ایرانی در فیلم حجاب دارد که مرد هم به خاطر داشتن عکس با این زن متهم به تروریست بودن می شود. کارگردان: پیتون رید کمپانی برادرن وارنر گلاب(۲۰۱۴): یک روزنامه نگار در ایران برای بیش از ۱۰۰ روز بازداشت می شود و به طرز وحشیانه ای در زندان مورد بازجویی قرار می‌گیرد. “مازیار بهاری” روزنامه نگار ایرانی کانادایی است که سال ۸۸ به عنوان مستند ساز و وارد ایران می شود و در اتفاقات ۸۸ دستگیر شده و به زندان اوین می افتد و سخت شکنجه می‌شود. او در این مدت با استشمام بوی گلاب متوجه حضور زندان بان می شده است. کارگردان: جان استوارت
بدون دخترم هرگز(۱۹۹۱):یک زن آمریکایی که بعد از انقلاب با شوهر ایرانی خود برای دیدار خانواده ی همسرش به ایران می آید، که در فرودگاه مجبور می شود حجاب داشته باشد. شوهرش که در آمریکا قبل از سفر، به قرآن قسم یاد می کند که در ایران نخواهد ماند، به قول خود عمل نکرده و زن را وادار می کند در ایران بماند، او که تمایل شدیدی به بازگشت به وطن دارد، متوجه قوانین ایران در رابطه با لزوم اجازه ی همسر برای سفر می شود و سعی می کند اطمینان همسر را جلب کرده و اجازه را کسب نماید، که در آخر نیز چون می خواهد دخترش را نیز همراه خود ببرد، قاچاقی از مرز های ایران خارج می‌شود.
کارگردان: برایان گیلبرت شرایط (۲۰۱۱):یک خانواده ی ثروتمند ایرانی که در تلاش هستند تمایلات جنسی دختر نوجوان خود را کنترل کنند. این دختر همجنسگرا بوده و با دوست خود در ارتباط است، دوستِ او با برادرش ازدواج می‌کند، اما هم چنان پس از ازدواج این دختر دست از گرایش و تمایل به دوست خود برنداشته و خواهان ادامه ی رابطه با اوست. کارگردان: مریم کشاورز منابع نوشتار پیشین و نوشتار حاضر:موسسه مطالعاتی آمریکا ( آ س ی پرس)

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۹ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۵:۱۶ ق.ظ

دیدگاه


× 6 = هجده