ایجاد منطقه آزاد اقتصادی ارومیه در دستور کار دولت نیست

ایجاد منطقه آزاد اقتصادی ارومیه در دستور  کار دولت نیست

گروه سیاسی: مناطق آزاد تجاری امروزه به یکی از اولویت های اصلی دولت ها در ایجاد بسترهای مناسب برای جذب سرمایه گذاران و زمینه سازی در جهت توسعه اقتصادی جوامع به شمار می رود که هدف اصلی از راه اندازی مناطق آزاد در بسیاری از کشورهای در حال توسعه ایجاد اشتغال، توسعه صادرات، جذب و تشویق سرمایه‌ های خارجی، ایجاد درآمد ارزی، انتقال تکنولوژی، توسعه مناطق و برپایی نمایشگاه ها بوده که در کشور ما نیز بر همین اساس مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شکل گرفته است و این مناطق در آذربایجان غربی بدلیل موقعیت استراتژیک آن و داشتن ۵ مرز زمینی رسمی و قرارگیری در جوار سه کشور عراق، جمهوری خودمختارنخجوان و به ویژه ترکیه مشتریان بیشتری دارد.
هم اکنون در آذربایجان غربی نام دو منطقه با عنوان مناطق آزاد تجاری شهرت یافته است و در این میان فعالیت منطقه آزاد تجاری ماکو از سال گذشته به طور رسمی آغاز شده است و با وجود اینکه این منطقه هنوز به مانند نوزادی می ماند، از تبدیل شدن ارومیه نیز به منطقه آزاد تجاری در برخی محافل رسمی و غیررسمی صحبت هایی به میان می آید.
طرح تبدیل ارومیه به منطقه آزاد اقتصادی، ایده ای نپخته است
معاون اقتصادی دفتر جذب سرمایه گذاری های آذربایجان غربی در اینباره با بیان اینکه تبدیل شدن ارومیه به منطقه آزاد تجاری یک نظریه نپخته است، گفت: ایجاد مناطق آزاد همواره با رویکرد صادرات محور انجام می شود و طبیعی است، محلی که امکان صادرات و توسعه این مقوله در آن وجود دارد، به سمت تبدیل شدن به منطقه آزاد تجاری سوق داده شود.
»واقف بهروزی« با بیان اینکه از بین رفتن برخی چهارچوب های سرزمینی و محدودیت ها در قالب مناطق آزاد تجاری موجب توسعه می شود،‌ اضافه کرد: اما باید در نظر داشت که این توسعه در عمل جوابگو و در واقعیت نیز نمود عینی داشته باشد.
وی ادامه داد: هرچند ارومیه از نظر جغرافیایی امکان تبدیل شدن به منطقه آزاد تجاری را دارد اما باید با آسیب شناسی موانع توسعه و ایفای نقش واقعی منطقه آزاد تجاری ماکو در سناریوی توسعه ای استان ‌نسبت به رفع آن برای ایجاد مناطق دیگر و عملی کردن اهداف ایجاد مناطق آزاد در سایر نواحی استان از جمله ارومیه اقدام کرد.
جلوگیری از شتابزدگی
معاون اقتصادی دفتر جذب سرمایه گذاری های آذربایجان غربی هدف اصلی ایجاد مناطق آزاد تجاری را زمینه سازی برای جذب سرمایه گذاران خارجی دانست و اضافه کرد: سرمایه گذاران خارجی در این مناطق می توانند به راحتی و با محدودیت های کمتری نسبت به فعالیت اقتصادی و صادرات آسان اقدام کنند اما بروکراسی های اداری کمتر اجازه توسعه این مناطق بویژه در استان را داده است و در عمل تبدیل ارومیه به منطقه آزاد اقتصادی در چنین شرایطی یک تصمیم شتابزده و بی نتیجه خواهد بود.
بهروزی با اشاره به بند ۷ ابلاغیه مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه صادرات اظهار کرد: در این ابلاغیه بر توسعه صادرات با رویکرد تشویق سرمایه گذاران خارجی تاکید شده است که باید برای عملی کردن این فرمایش ابتدا از ظرفیت های موجود بهره برداری بهینه کرد و سپس به فکر ایجاد مناطق آزاد جدید بود.وی با انتقاد از وجود فاصله زیاد بین اهداف ایجاد منطقه آزاد اقتصادی ماکو و عملکرد کنونی آن اضافه کرد: در اینباره بررسی های لازم برای آسیب شناسی فعالیت ها در حال انجام است اما معتقدم این منطقه هنوز تا رسیدن به هدف راه بسیار طولانی در پیش دارد.
تاکید بر تمرکزگرایی
بهروزی یادآور شد: منطقه آزاد اقتصادی ماکو قابلیت تبدیل شدن به هاب اقتصادی غرب کشور و حتی تمام کشور را دارد اما پیشرفت فعالیت های آن بسیار ناچیز است و برای رفع این نقیصه باید تمامی دستگاه های اقتصادی استان به صورت هماهنگ و دلسوزانه با مدیریت منطقه تعامل و همکاری لازم را داشته باشند اما ایجاد منطقه ای دیگر در ارومیه تمرکز لازم را از بین می برد و نتیجه مطلوب در هر دو منطقه قابل دسترسی نخواهد بود.
ایجاد منطقه آزاد اقتصادی ارومیه در دستور کار دولت نیست
مشاور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی نیز در اینباره اظهار کرد: هیچ دستورالعملی مبنی بر ایجاد منطقه جدید آزاد اقتصادی در ارومیه از سوی دولت ابلاغ نشده و این موضوع تنها برپایه حدس و گمان برخی از کارشناسان به صورت رسانه درآمده است.
غلامرضا دیزج نژاد با بیان اینکه در آذربایجان غربی موقعیت های زیادی برای ایجاد مناطق آزاد تجاری وجود دارد،‌ اضافه کرد: نخستین قدم برای موفقیت در ایجاد این مناطق برداشتن گام های آرام، محکم، ‌اصولی و تاثیرگذار است و نباید کیفیت اقدامات اقتصادی و و توسعه استان را فدای کمیت و تعداد مناطقی که در عمل هیچ فایده ای برای مردم و کشور نخواهند داشت، ‌کرد.
وی ادامه داد: ایجاد منطقه جدید در هیچ نقطه ای از آذربایجان غربی و حتی ارومیه در اولویت کاری دولت قرار ندارد و تمام توان و توجه کنونی بخش های اقتصادی و مدیریتی به موفقیت رساندن منطقه آزاد اقتصادی است که بی شک بعد از مناطق آزاد کیش و قشم،‌ تاثیرگذارترین منطقه اقتصادی در کشور خواهد شد.
دیزج ن‍ژاد اظهار کرد: هم اکنون فعالیت ها باید متمرکز بر بازاریابی برای جذب سرمایه گذاران خارجی جهت حضور در منطقه آزاد اقتصادی ماکو شود و از نگاه سطحی به ایجاد این مناطق از جمله آزاد شدن ورود وسایل نقلیه خودداری کرد.
ضرورت انحصار کارکرد
مشاور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به ضرورت تعریف کارکردهای خاص برای مناطق آزاد تجاری مختلف گفت: گرایش ما در ماکو ایجاد منطقه آزاد اقتصادی در ابعاد مختلف اقتصادی و تجاری و در سلماس نیز تجاری بود و در صورتیکه در آینده نه چندان نزدیک اراده مسئولان بر ایجاد چنین منطقه ای در ارومیه جزم شود، ‌باید آن را به سمت فعالیت های ترانزینی و لجستیکی سوق داد.
وی افزود: ارومیه شاید در چشم اندازی آتی دولت برای تبدیل شدن به منطقه آزاد اقتصادی قرار داشته باشد اما در شرایط کنونی چنین برنامه ای وجود ندارد و البته به صلاح استان نیز نیست که به جای تمرکز بر یک منطقه با پراکندگی برنامه های اقتصادی و توسعه ای را بی نتیجه گذاشت.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۸ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۳:۳۸ ق.ظ

دیدگاه


− 5 = یک