اما و اگرهای دوچرخه سواری بانوان

اما و اگرهای دوچرخه سواری بانوان

گروه گزارش:موضوع دوچرخه سواری بانوان و اقدامات این چنینی در این راستا در هفته های اخیر از سوی برخی به اصطلاح، روشنفکران زن در جلسات مختلف مطرح شده است که مخالفان و موافقانی در پی داشت و باعث شد تا نظرات متعددی در این راستا مطرح شود. طرح استفاده از دوچرخه برای بانوان مدتیست که از سوی برخی صاحبنظران در مجالس و محافل بازار داغی پیدا کرده است، البته به اینصورت که ابتدا سعی می_شود این موضوع بصورت حرکتی خزنده با برگزاری مسابقات در اذهان عموم عادی شود و سپس در سطح جامعه شیوع یابد.
البته از دید شرعی هر چند مراجع نسبت به این موضوع، موضعی حاوی ممنوعیت گرفته و دوچرخه سواری زنان را جایز نشمرده اند ولی برخی ها سعی دارند چشم روی قوانین شرع ببندند و خلاف آنچه که اسلام و دین مطرح کرده عمل کنند.موضع گیری های مسئولین در رابطه با این موضوع متفاوت است اما آسان ترین راه برای درک استدلال های موافقین و‌ مخالفین دوچرخه سواری بانوان، شناخت دید و نگاه فکری هر دو‌گروه است. با شناسایی تفکر این دو گروه، پرده از تضادها برداشته می شود و‌ آنچه هویدا می_گردد تقابل است.منظور از تقابل این است که اگر دوچرخه سواری زنان را به مانند یک سکه فرض کنیم با دو گروه مواجه می‌شویم که یکی به روی سکه می نگرد و دیگری به پشت سکه و ‌این در حالی است که که هر دو به یک مساله واحد خیره شده اند.
گروهی معتقدند وجود بانوان دوچرخه سوار در سطح شهر، نه تنها چهره ای مردانه را برای زنان به تصویر نمی کشد بلکه اذعان کننده این امر است که جامعه به حقوق زن ارج می نهد. چراکه به باور آنان مزایای دوچرخه سواری نباید تنها شامل حال مردان شود. اگر دوچرخه سواری به سوزاندن کالری و چربی بدن کمک می‌کند، سلامتی قلب و ریه را بهبود می بخشد، خطر ابتلا به بیماری های قلبی کرونری را کاهش می دهد و در کل یک ورزش شاد و مفرح است پس چرا بانوان از این ورزش هوازی محروم بمانند؟!
یا اگر دوچرخه سواری بانوان منع می شود باید مانند عربستان با رانندگی بانوان نیز مخالفت شود چرا که دوچرخه سواری و رانندگی یکسان هستند؟!!!در مقابل عده ای دیگر نگران آزاد شدن دوچرخه سواری برای بانوان در سطح شهر و معضلات دنباله رو این معضل هستند و آن را تهدیدی برای شأن و شخصیت و حجاب او ‌قلمداد می کنند.این گروه، فواید دوچرخه سواری را انکار نمی کنند اما زاویه دیدشان از سلامت جسم عبور کرده و بر سلامت شخصیت و‌ عفت زن متمرکز شده است.
بهترین راه برای تساوی در برابر این تقابل دنبال کردن افق نگاه اسلام است مسلما نگاه فمنیستی که سال‌هاست در غرب هم، اعتبار خود را از دست داده است در این مورد گره گشای خوبی نخواهد بود. اسلام نسبت به دوچرخه سواری بانوان نه مطلقاً مجاز و بی برنامه است و نه مطلقا ممنوع و‌محذور. هدف اسلام حفظ مقام و مرتبت والای زن است و از وی می خواهد تا از هرچه که ممکن است حتی ذره‌ای از لطافت روحش را آزرده کند اجتناب ورزد.راضیه پورحیدر گفت: اگر موضوع دوچرخه سواری بانوان در سطح شهر و ملأعام مدنظر باشد اصلا مناسب نیست چرا که اقدام به این کار حریم شکنی است.
وی با بیان اینکه دوچرخه سواری زن آن هم در ملاعام که موجب جلب توجه شود جایز نیست فزود: اگر این موضوع در داخل محوطه پوشیده مانند پارک بانوان باشد اشکالی ندارد .مدیر حوزه علمیه خواهران الزهرای ارومیه اظهار کرد: اقدام به این کار بازکردن میدان و فراهم کردن عرصه برای زنان بدحجاب و بی حجاب است که موجب هنجارشکنی در جامعه می شود.وی با انتقاد از اینکه در حال حاضر شبها نیز شاهد چنین معضلی در سطح شهر هستیم، تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر نیز برخی از زنان و دختران گاها سربرهنه در سطح شهر حضور پیدا می کنند چه بسا که اگرمسئولین فرهنگی خواب نبودند این معضلات هم پیش نمی آمد.
پورحیدر با بیان اینکه برخی ها سعی دارند به اسم ورزش کمر اسلام را بشکنند، گفت: به اسم ورزش این موضوع را رد نمی کنیم اما در پارک بانوان با مسابقه و اهدا جوایز و .. باشد اقدام بسیار شایسته ای است اما اگر در ملاعام انجام شود موجب جلب توجه و مفسده می شود و جایز نیست.
لطیفه مبین در رابطه با موضوع گفت: نظر شورای عالی فرهنگ کشور و اتخاذ تدابیر لازم و تعرف شرایط خاص برای استفاده بانوان از دوچرخه لازم است.وی افزود: باید با این موضوع بسیار سنجیده کار شود تا مانند بسیاری از مسایل دیگر بصورت نامتعارف در جامعه نمود پیدا نکند.عضو شورای اسلامی ارومیه اظهار کرد: افرادی هستند که متقاضی این مسئله هستند ولی باید شوری فرهنگی کشور سیاستهای جدید با روشهای جدید اتخاذ کند که این موضوع بصورت هنجار خود را نشان دهد.مبین با تأکید بر اینکه این موضوع نیازمند سیاستگذای درسطح کلان است، تصریح کرد: برای چنین موضوعاتی باید در سطح کلان تصمیم گیری شود چرا که این موضوع یک مطالبه است و با درخواست مطالبه باید بصورت هنجاری برخورد شود و رویه ای اتخاذ شود که هنجار را به ناهنجار تبدیل نکند.وی با بیان اینکه نظرات مراجع و سایر علما و شورای عالی فرهنگی نیز مهم است، گفت: بصورت نظام حاکمیتی با این موضوع برخورد شود که با این موضوع یا بله یا خیر یا بصورت شرایط خاصی برخورد شود چرا که با شرایط کنونی نمی توان از این وسیله استفاده کرد و باید بازبینی شود.
لیلا سپهری نیز گفت: موضوع دوچرخه سواری بانوان که اخیرا از سوی برخی افراد مطرح شده اگر در محیط پوشیده مانند پارک بانوان باشد اشکلالی ندارد ولی اگر در سطح شهر و ملأعام باشد اقدام جایز و شایسته ای نیست.وی افزود: دوچرخه سواری کردن بانوان اگرموجب جلب توجه شود و حیا و حرمت و کرامت زن را از بین ببرد و زن را مردواره جلوه دهد و نقش زن را پایمال کند ما با این موضوع مخالفیم.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تیار؛ مسئول بسیج جامعه زنان سپاه شهداء آذربایجان غربی اظهار کرد: حال این موضوع چه دوچرخه سواری باشد چه اسب سواری، موتورسواری و یا هرموضوع دیگر باشد لازم است در عین حال که زن ورزش می کند شأن و شخصیت و کرامتش نیز حفظ شود.امام صادق(علیه السلام) از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) نقل می کنند: که حضرت از سوار شدن زنان بر زین نهی کرده اند.در ادامه می فرمایند: زین مرکب نفرین شده ای برای زنان است. این دو روایت، بانوان را از نشستن بر زین و سوارکاری نهی می کند و شدت نهی در روایات دوم به حدی است که مرتکب این عمل موردنفرین امام صادق (علیه السلام) قرار گرفته است. امام صادق (علیه السلام) در ضمن روایت دیگری که علائم آخر الزمان را بیان می_کنند، چنین فرمودند: ( در آن زمان) زنان بر زین ها سوار می شوند.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۴ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۴:۴۷ ق.ظ

دیدگاه


یک × = 2