افزایش ۱۰ درصدی کشت تخم کدوی آجیلی در آذربایجان‌غربی

افزایش ۱۰ درصدی کشت تخم کدوی  آجیلی در آذربایجان‌غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی – وجود بزرگترین میدان تخمه و خشکبار خاورمیانه در خوی نشان از اهمیت این شهرستان در تولید و صادرات تخمه های آفتابگردان و کدو دارد و سطح زیر کشت تخم کدو در سال زراعی امسال نسبت به سال گذشته با ۱۰ درصد افزایش روبرو بوده و پیش‌بینی می‌شود ۱۳ هزار تن تخم کدوی آجیلی از مزارع خوی برداشت شود.
بزرگ ترین بازار بورس دانه های آجیلی آفتابگردان و کدو کشور در حال حاضر با بیش از ۴۰۰ واحد صنفی در آذربایجان غربی و شهرستان خوی فعالیت دارد.
بزرگترین میدان خشکبار کدو و آفتابگردان آجیلی نیز در این شهر قرار دارد که همه ساله بهره برداران و افرادی که در کار خرید و فروش این محصول فعالیت می کنند ، برای فروش محصولات خود از شهرهای اطراف و استان نیز در این محل گردهم می آیند.
شهرستان خوی قطب نخست کشت و تولید دانه‌های آجیلی آفتابگردان و کدو در کشور محسوب می‌شود و مازاد تولید آن به اکثر استانهای کشور اعم از تهران، شیراز، مرکزی، اصفهان، مرکزی و شهرهای شمالی کشور صادر می شود.
امسال بیش از ۶۰ درصد کل اراضی آبی این شهرستان به کشت تخم کدو و تخم آفتابگردان اختصاص داده شده است و در سال زراعی جاری ۱۵هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان به کشت تخم آفتابگردان آجیلی کشت بهاره و ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار برای کشت دوم این محصول اختصاص یافته است.
بنابر اخبار رسمی، امسال ۱۵ هزار هکتار از اراضی این شهرستان به کشت تخم کدو اختصاص داده شده است و عمده ارقام کشت شده آفتابگردان آجیلی در این شهرستان بادامی، شمشیری، دور سفید و روغنی است و ارقام همدانی ، زبان ماری و قلمی نیز از جمله ارقام کدو آجیلی هستند که در این شهرستان کشت می شود.
سطح زیر کشت تخم کدو در سال زراعی امسال نسبت به سال گذشته با ۱۰ درصد افزایش روبرو بوده و پیش‌بینی می‌شود ۱۳ هزار تن تخم کدوی آجیلی از مزارع خوی برداشت شود.
برداشت تخم کدو در این شهرستان به صورت مکانیزه بوده و برداشت تخم آفتابگردان در سطح کشور امسال برای اولین بار مشمول خدمات صندوق بیمه محصولات کشاورزی شده است.
به گفته مسئولان جهاد کشاورزی استان، ۱۵ هزار خانوار در خوی از محل جمع‌آوری تخم آفتابگردان و تخم کدو امرار و معاش می کنند و برداشت آفتابگردان آجیلی در حال حاضر در این شهرستان آغاز شده است و برداشت تخم کدو نیزاز ۱۵ شهریور آغاز می‌شود.
این در حالی است که تخمه آذربایجان غربی و به ویژه تخمه شهرستان خوی از محصولات مرغوب و درجه یک ایران و حتی جهان است. در این شهرستان بیش از ۱۴ هزار خانوار شهری و روستایی از طریق کشت و تولید دو محصول تخم آفتابگردان و کدو امرار معاش می کنند. نیمی از اراضی آبی شهرستان خوی به کشت این دو محصول اختصاص می یابد و از این اراضی به طور متوسط ۳۱ هزار تن محصول برداشت می شود.میزان اراضی زیر کشت برای تولید محصول تخمه آفتابگردان در استان ۲۳ هزار هکتار است که با توجه به ظرفیت کشت و تولید در این حوزه به ترتیب شهرستان خوی، سلماس، چایپاره و ارومیه بیشترین تولید را به خود اختصاص داده‌اند.قیمت مناسب ، خاک مرغوب و امکان کشت دوم بعد از برداشت گندم و جو از دلایل رونق کشت دانه های آجیلی آفتابگردان و کدو در خوی است. وجود بزرگترین میدان تخمه و خشکبار خاورمیانه در خوی نشان از اهمیت این شهرستان در تولید و صادرات تخمه های آفتابگردان و کدو دارد. این شهرستان قطب اول کشت و تولید تخم آفتابگردان و کدوی آجیلی در کشور است.
دانه های آفتابگردان و کدوی آجیلی و روغنی از عمده ترین محصولات کشاورزی خوی بوده و امسال در نیمی از اراضی آبی این شهرستان این دو محصول کشت شده است.
تولید و پرورش بیشترین نوع تخمه آفتابگردان شامل بادامی، دور سفید و قلمی بوده که نسبت به گونه‌های دیگر تولیدی از کشت بیشتری در استان توسط کشاورزان برخوردار است و آمارها نشان می دهد که در شهرستان خوی بیش از ۱۴ هزار خانوار شهری و روستایی از طریق کشت و تولید این دو محصول امرار معاش می کنند.
به گفته کارشناسان، مناسب بودن قیمت محصولات دانه های آفتابگردان و کدوی آجیلی و روغنی، زودرس بودن، امکان کشت دوم بعد از برداشت گندم و جو از مهمترین دلایل رونق کشت دانه های آجیلی آفتابگردان و کدو در خوی است.
۳۵ هزار تن تخمه آفتابگردان در استان آذربایجان غربی تولید می شود و تولید انواع گوناگون تخمه در سطح وسیع توسط کشاورزان استان نوید از کسب جایگاه نخست در این زمینه است که با همکاری کشاورزان در بخش تولید می توان نسبت به افزایش کیفیت و گونه‌های تولیدی این محصول امیدوار بود.
از سوی دیگر حمایت از کشاورزان در راستای بهبود و ارتقای تولید سازنده بسیار مهم است و برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی، تخصیص انواع کود همچون فسفات و اوره همچنین تهیه و تأمین نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان از جمله اقدامات لازم در راستای تولید این انواع تخمه در استان است.
اقلام دانه های آفتابگردان کشت شده در شهرستان خوی قلمی، بادامی، دورسفید و پسته ای و اقلام کدو مشهدی، گوشتی، همدانی و قلمی است.
نظارت بر عملیات کاشت، داشت و برداشت از سوی مروجان و کارشناسان مراکز خدمات جهاد کشاورزی در راستای تولید میزان تخمه و مراقبت در طول دوران پرورش از برنامه‌های اجرایی برای آگاهی‌بخشی به کشاورزان مورد اقدام قرار گرفته است. ?

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۷:۰۷ ق.ظ

دیدگاه


9 − هشت =