افزایش آمارها؛ نشانه وخامت شیوع کرونا در آذربایجان‌غربی

گروه گزارش:بررسی آماری همواره یکی از راه‌های نشان دادن وضعیت در بخش‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است که این قاعده در حوزه بررسی وضعیت شیوع بیماری کرونا نیز صدق می‌کند و می‌تواند روند ابتلا به مرگ و میر را نشان دهد، این بررسی ها نشان می‌دهد که وضع آذربایجان غربی در شیوع کرونا روز به روز بدتر می‌شود.
بیماری کرونا یکی از بیماری های مرموز است که در هشت ماه گذشته به مهمترین معضل کشورهای مختلف دنیا تبدیل شده و در صدر عرضه و تقاضای اخبار قرار داشته است.
در این مدت، رسانه های مختلف همواره به بیان الزامات رعایت پروتکل های بهداشتی و ارائه آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا پرداخته اند و به هر نحوی در پی نشان دادن وخامت روزافزون اوضاع شده اند.
در این میان، ارائه برخی آمار و اطلاعات در خصوص میزان شیوع بیماری کرونا برای بررسی وضعیت شیوع آن، بیماری زایی و مرگ و میر ناشی از این بیماری به شدت مسری بسیار موثر خواهد بود.
در کل دنیا تاکنون بیش از ۴۱ میلیون و ۳۷۳ هزار نفر به این بیماری مبتلا شده، که از این تعداد متاسفانه بیش از یک میلیون و ۱۳۳ هزار نفر جان خود را از دست داده و حدود ۳۰ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر نیز بهبود یافته اند؛ تعداد موارد فعال بیماری در کل دنیا نیز طبق آخرین آمار حدود ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است.
این آمار نشان می دهد که بیش از نیم درصد مردم دنیا به این بیماری مبتلا شده اند که البته از این تعداد، ۲٫۷ درصد جان خود را از دست داده ۷۵ درصد بهبود یافته و حدود ۲۳ درصد هنوز مورد فعال بیماری به شمار می روند. این ارقام در ایران، بیش از ۵۴۵ هزار مبتلا، افزون بر ۳۱ هزار و ۳۰۰ نفر جان باخته و حدود ۴۳۹ هزار بهبود یافته اند؛ تعداد موارد فعال بیماری نیز در کشور کمی بیش از ۷۵ هزار نفر است.
طبق این آمار، حدود ۰٫۷ (هفت دهم) درصد مردم کشور به بیماری مبتلا شده و البته از این تعداد ۵٫۷ درصد جان خود را از دست داده، ۸۰ درصد بهبود یافته و حدود ۱۴ درصد همچنان مورد فعال به شمار می رود.
وضعیت کشور در بررسی این آمار در میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از شیوع بیماری کرونا از دنیا بدتر بوده ولی در میزان بهبود یافتگان آمار بهتری از دنیا در کشور داریم؛ ضمن اینکه سهم موارد فعال در ایران، بسیار کمتر از دنیاست.
آمارها در آذربایجان غربی نیز موارد بسیار مهم تبیین می‌شود که در نشان دادن وضعیت موجود شیوع بیماری کرونا بسیار اهمیت دارد هرچند بسیاری از آمارها ازجمله مجموع مبتلایان و تعداد تست های انجام شده در استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، تا پیش از سفر وزیر بهداشت اعلام نمی‌شد ولی یکی از حسن های این سفر، اعلام این آمار حداقل بعد از چهارماه بود.
بیش از ۱۰۰ هزار آزمایش کرونا در آذربایجان غربی انجام شده است
رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی روز سه شنبه دو روز قبل در جلسه ای با وزیر بهداشت در ارومیه گفت: تاکنون ۱۰۰ هزار و ۲۲۱ مورد آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در این استان انجام شده است.جواد آقازاده ادامه داد: ۴۲ هزار و ۷۱۰ مورد از این تعداد مثبت و حدود ۵۸ هزار مورد منفی بوده است.
وی اظهار داشت: ظرفیت روزانه آزمایشگاه‌های این استان قابل ارتقا به یک‌هزار و ۷۰۰ تا ۲ هزار مورد آزمایش تشخیصی کروناست.
طبق این آمار، حدود ۱٫۳ درصد مردم آذربایجان غربی به بیماری کرونا مبتلا شده اند که بیشتر از متوسط کشوری و جهانی است. معاون درمان وزیر بهداشت هم در این جلسه آمار خوبی از آذربایجان غربی ارائه کرد.
قاسم جان بابایی در این جلسه گفت: ۵۰ درصد ظرفیت مراکز آی‌سی‌یو آذربایجان غربی به بحث بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافته است و تمام تلاش‌ها صورت می‌گیرد تا بار نگرانی در جامعه کاهش یابد.
وی افزود: آذربایجان‌غربی جزو استان‌های موفق در زمینه کنترل بیماری بوده و میزان مرگ و میر در این استان نسبت به میانگین کشوری پایین‌تر است.
وی ادامه داد: متاسفانه میزان بستری بیماران مبتلا به کرونا در استان نسبت به فصل بهار، سه برابر شده است. وی اضافه کرد: جلوگیری از تجمع و رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند بیماری را کنترل کند و بار بیماری بالا نرود.
معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تجهیز بخش درمانی آذربایجان‌غربی گفت: ۱۱۰ ست کامل آی‌سی‌یو در این مدت در اختیار این استان قرار گرفته و چهار ست کامل سی تی اسکن نیز به این استان اختصاص یافته است.
جان بابایی بیان کرد: با دستور وزیر بهداشت ۲ دستگاه سی تی اسکن نیز به این استان اختصاص یافته که به زودی تحویل دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی می‌شود.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا، رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی آذربایجان‌غربی همچنین در مورد آخرین آمار بستری ها و مرگ و میر ناشی از کرونا گفت: تعداد بستری های بیماران حاد تنفسی در استان به یک هزار و ۲۵۴ نفر رسیده است.
با توجه به این آمار، آذربایجان غربی حدود ۴٫۵ درصد فوتی های ناشی از کرونا در کشور را به خود اختصاص داده و البته تعداد مبتلایان در این استان حدود هشت درصد مبتلایان در کل کشور است. تعداد آزمایش های صورت گرفته در آذربایجان غربی نیز ۲٫۲ درصد کل آزمایش های صورت گرفته درکشور است.
در این استان، ارومیه، خوی و مهاباد به ترتیب با ۴۳۷، ۱۹۸ و ۱۵۸ فوتی بیشترین موارد فوتی را در اختیار دارند و البته وضع شهرستان های مهاباد شاهین دژ، خوی و تکاب به علت بالاترین میزان فوتی نسبت به جمعیت، وخیم تر از دیگر مناطق است.کمترین فوتی نیز مربوط به پلدشت، شوط و چایپاره، سه شهرستان همسایه در شمال آذربایجان غربی است که به ترتیب ۶، ۱۱ و ۱۲ فوتی کرونایی دارند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۳ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۱ ب.ظ

دیدگاه


+ 5 = هشت