اصولگرایان آراء خاکستری را به بازی خواهند گرفت

گروه سیاسی: حسین ابراهیمی از اعضای جامعه روحانیت مبارز بر این باور است که اصولگرایان هم باید به همه سلایق و اقوام مختلف احترام بگذارند بنابراین این گونه نیست که اعتقاد اصولگرایان به مشارکت حداقلی باشد بلکه باید حداکثری شرکت کنند.
» انتخابات مجلس ۹۸ مشروعیت داشت اما از مقبولیت که ناشی از مشارکت حداکثری است برخودار نبود.«
این جمله است که حجت الاسلام حسین ابراهیمی از اعضای جامعه روحانیت مبارز درباره اهمیت بحث مشارکت حداکثری مطرح می‌کند. او بر این باور است که مشارکت حداکثری مردم در انتخابات مورد تاکید همه مسئولان نظام است و با مشارکت حداکثری است که اقتدار نظام حفظ شده و تقویت می‌شود.
عضو جامعه روحانیت مبارز بر این باور است که اصولگرایان هم باید به همه سلایق و اقوام مختلف احترام بگذارند و ضمن رد ادعاها مبنی براینکه اصولگرایان به دنبال مشارکت حداقلی هستند با بیان اما و اگرهایی می‌گوید: «این گونه نیست که اعتقاد اصولگرایان به مشارکت حداقلی باشد بلکه باید مردم باید حداکثری شرکت کنند حال اگر کسی غیر این باور داشته باشد خلاف نظر حضرت امام و رهبری است.»مشروح مصاحبه خبرگزاری خبرآنلاین با حجت الاسلام حسین ابراهیمی، چهره سیاسی اصولگرا را می‎خوانید:
******
*آقای ابراهیمی! این روزها برخی نگران مشارکت محدود در انتخابات ۱۴۰۰ هستند و برخی نیز معتقدند که می شود از مشارکت محدود به نفع انتخاب گزینه مورد نظر استفاده کرد. شما با مشارکت محدود برای انتخاب گزینه مطلوب موافقید؟
مشارکت حداکثری، مطلوب همه مسئولان و مردم است مبنی بر اینکه ما در انتخابات، حضور حداکثر مردم را در صحنه داشته باشیم و این مشارکت حداکثری در مشروعیت نظام و مقبولیت کسی که انتخاب می‌شود و در عین حال قدرت دولتی که عهده دار کارهای نظام می‌شود می‌افزاید. از این رو هر اندازه میزان مشارکت بیشتر باشد توان دولت و اقتدار دولت و همکاری مردم با دولت افزایش پیدا می‌کند که در نتیجه موجب قوام نظام است.
البته گاهی مانند انتخابات مجلس ۹۸ پیش‌ می‌آید که تقریبا می‌توان گفت مشارکت حداکثری وجود نداشت در واقع مشروعیتش را دارد اما مقبولیت لازم را نداشت. بنده بر این باورم که باید تلاش کرد حداکثر مردم در انتخابات حضور پیدا کنند و راه آن هم افزایش رغبت در آنها است یعنی افراد، احزاب و جریانات سیاسی که به صحنه انتخابات می‌آیند باید فعالیت کنند تا مردم در صحنه حضور پیدا کنند و موجب دوام نظام شوند.
اعتقاد بنده به مشارکت حداقلی نیست بلکه بر این باورم، مشارکت حداکثری مطلوب همه مسئولان و مردم است چراکه انقلابی که مردم با آن همه شور و هیجان به پا کرده‌اند و امام (ره) هم توانست دل‌ها را تسخیرکند همان تفکر و نگاه باید در انتخابات حاکم باشد. و این نگاه موجب سربلندی نظام و اقتدار دولت و مردم است یعنی هرگاه مردم مشارکت حداکثری داشته‌اند این مشارکت به توسعه و بازسازی کشور و تمام ابعاد فنی و علمی کمک کرده است بنابراین لازمه موفقیت، مشارکت حداکثری است.
*راهکارهای افزایش مشارکت برای انتخابات سال آینده چیست و چگونه می‌توان مردم را به پای صندوق رأی آورد؟
درباره راهکارهای افزایش مشارکت می‌توان گفت که عملکرد مسئولان می‌تواند مردم را به صحنه آورد اگر مسئولان خدمتگزار مردم باشند و در عمل هم نشان دهند دلسوز مردم بوده و به دنبال حل مشکلات مردم هستند یقینا افزایش مشارکت اتفاق می‌افتد. در حال حاضر بر این باورم که اگر مشکلات معیشتی مردم حل شود مشارکت افزایش خواهد یافت چراکه نظام کارها و خدمات بزرگی انجام داده به بیانی دیگر نظام خدماتی انجام داده که در دوره گذشته نظام شاهنشاهی، چنین خدماتی صورت نگرفته است اما این معیشت مردم همه چیز را تحت الشعاع قرار داده است این مسئله باید بیش از پیش مورد توجه و تاکید مسئولان قرار گیرد تا مردم رضایتشان را از نظام اعلام کنند مسئولان باید وضعیت گرانی و تورم و مشکلات معیشتی روزافزون را باید کنترل کنند.
دولت تلاش بسیاری انجام می‌دهد اما ثمره آن ظاهر نمی‌شود از این رو همه سران سه قوه باید تلاش کنند و کمک کنند تا مردم را از مشکلات نجات دهند بنده بر این باورم که مردم همان روحیه ابتدای انقلاب را دارند منتهی مشکلات فعلی‌شان، مشکل معیشت است که در نهایت باید حل شود. اگر این مسئله حل شود معتقدم که مردم همان مردم ابتدای انقلاب هستند که با قدرت و مشارکت حداکثری به صحنه می‌آیند و پای صندوق‌های رأی حضور پیدا می‌کنند.
*با این توضیحات، اصولگرایان چگونه می‌توانند در مردم ایجاد رغبت کرده و بدنه رأی‌شان را به صحنه آورده یا آراء خاکستری را به سمت خود جذب کنند؟ اساسا چرا اصولگرایان درباره بدنه رأی‌شان صحبتی نمی‌کنند؟
در واقع این گونه نیست که اصولگرایان معتقد به مشارکت حداکثری نباشند یا اینکه آراء خاکستری را به بازی نگیرند بلکه بر این باورم درباره اصولگرایان، اصل بر این است که ما به همه مردم احترام بگذاریم و همه مردم در صحنه حضور پیدا کنند. ما بر این باوریم که همه ادیان و مذهب و سلایق گوناگون باید حضور پیدا کنند حال اگر کسی غیر این باور داشته باشد خلاف نظر حضرت امام و رهبری است همواره تمام تلاش و فرمایشات رهبری این بوده که می‌فرمایند اگر مرا قبول ندارید خود نظام را که قبول دارید بنابراین حضور پیدا کنید.» بنابراین فرمایشات رهبری در این سبک و سیاق بوده و امام نیز به همه مردم احترام می‌گذاشت.
در واقع فکر نمی‌کنم اعتقاد اصولگرایان به مشارکت حداقلی باشد، این گونه نیست بلکه باید حداکثری شرکت کنند. باید به همه مردم احترام گذاشت چراکه در کشور سلایق و اقوام گوناگون داریم از این رو همه باید به صحنه بیایند و میدان را باید باز کرد افراد بیایند و حضور پیدا کنند و مشارکت داشته باشند. در گذشته هم این گونه بوده که راه را بر کسی نبسته‌اند اما به هر حال گاهی افراد قهر کردند، خودشان نیامدند و گاهی اوقات هم انتقادات نادرستی کرده‌اند. بنابراین اصل تفکر نظام این است که همه مردم حضور داشته باشند.
*آقای ابراهیمی! این روزها دو سازوکار در جریان اصولگرا درحال فعالیت برای انتخابات ۱۴۰۰ است، به نظر شما این دو سازوکار شورای ائتلاف و شورای وحدت می‌توانند به تفاهم برسند؟ شورای ائتلافی از اصطلاح پدرخواندگی در مورد شورای وحدت استفاده می‌کنند و …
ما پدرخوانده نیستم از همان ابتدای انقلاب، روحانیت در همه جا نقش داشتند قبل از انقلاب هم روحانیت سردمدار نهضت بودند چون پیام‌های امام (ره)، توسط کسانی مانند شهید مطهری و شهید بهشتی یا روحانیت دیگر به مردم منتقل می‌شد. از این رهگذر مردم نیز در طول تاریخ، به روحانیت احترام می‌گذاشتند.
بنابراین روحانیت به دنبال این نیست که رئیس شود یا خدای نکرده بر مردم مسلط شود. در حال حاضر تشکیلاتی که جامعه روحانیت ایجاد کرده دعوت از همه اقشار است حتی ما بر این باوریم که اگر ائتلاف بتواند همه را بتواند جمع کند روحانیت یکی از تشکل‌هایی است که مشوق افراد است تا آنها هم بپیوندند به بیانی دیگر ما بنا نداریم محور باشیم بلکه بنایمان بر این است که همه شرکت کنند و با هم به ائتلاف یا وحدت برسند در غیر این صورت ما به دنبال این نیستیم که خدای نکرده بر بقیه مسلط شویم یا سلطه داشته باشیم.
اگر همه دور محور شورای ائتلاف جمع شوند جامعه روحانیت هم حتما تلاش می‌کند بقیه افراد را به ائتلاف بیاورد. بنابراین تلاش نداریم محوریت با جامعه روحانیت یا جامعتین باشد بلکه تمام تلاش ما برای وحدت مردم در کشور است حتی آیت الله مهدوی کنی(ره) شخصیتی بود که به هیچ وجه جریانی نبود بلکه فراجریانی بود بنابراین روحانیت هم فراجریانی باید کار کند و همین کار را انجام خواهد داد. ما از همه افراد و سلایق مختلف می‌خواهیم که دور هم جمع شوند تا کشورمان را با اقتدار اداره کنیم.
بنا نیست اصولگرایان، غیر اصولگرا را کنار بگذارند یا شورای ائتلاف به شورای وحدت بپیوندد یا شورای وحدت به شورای ائتلاف بپیوندد همه ما باید تلاش کنیم یک کلام و یک راه را در پیش بگیریم که همان تقویت نظام در چارچوب رهنمودهای رهبری و توصیه‌های حضرت امام است.
* علت اصرار برخی طیف های اصولگرا درباره کاندیداتوری رئیسی و قالیباف آنهم در شرایطی که هر دو در رأس دو قوه قرار گرفته اند چیست؟ جریان اصولگرا کاندیدایی ندارد یا …؟
باید مشروعیت با مقبولیت همراه باشد و بر این باوریم که صرف وجود مشروعیت کافی نیست و در مقابل صرف مقبولیت هم کافی نیست بلکه این دو باید با هم باشند. اگر چنین فردی در بین کسانی که کاندید می‌شوند وجود داشت آن زمان می‌توان نظر داد در غیر این صورت الان ما نمی‌دانیم چه کسی می‌خواهد کاندید شود تا بتوانیم نظر بدهیم بنابراین درباره مصداق نظری نداریم هر زمان کاندیدای اصلحی مطرح شود که بتواند به مردم بهتر خدمت کند اظهارنظر می‌کنیم.
*از نظر شما چه جنس کاندیدایی می‌تواند به مردم بهتر خدمت کند؟ کاندیدای سیاسی، نظامی، اقتصادی یا…
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از خبرآنلاین، بنده بر این باورم که درباره کاندیداها، افراد ذی صلاح چه نظامی باشند، چه غیرنظامی، چه اقتصادی، فرقی ندارد بلکه ما به فردی نیاز داریم که بتواند مشکلات مردم را حل کند بنابراین افراد ابتدا باید برنامه‌شان را ارائه بدهند تا ببینیم از بین برنامه‌ها، کدامیک طرح بهتری دارد آن زمان به نظامی، سیاسی و اقتصادی توجه می‌کنیم. نکته پایانی اینکه باید ببینیم یاران آن افراد، آیا از توانایی لازم برای اداره کشور برخوردارند یا خیر؟ بنابراین هر کس بهتر بتواند کشور را اداره کند کاندیدای مطلوب تر ما خواهد بود.
Arazazarbaijan.siyasi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۳ ق.ظ

دیدگاه


− شش = 2