اصناف و بازاریان متضرران اصلی ویروس_کرونا؛ وقتی دولت حمایتی از اصناف ندارد

اصناف و بازاریان متضرران اصلی ویروس_کرونا؛ وقتی دولت حمایتی از اصناف ندارد

گروه گزارش: با شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌ها، اصناف و کسبه آذربایجان‌غربی از آسیب‌های این ویرس در امان نمانده و دچار آسیب‌های شدید اقتصادی و حتی رکود شده‌اند. شیوع ویروس کرونا آسیب‌های فراوانی بر پیکره اقتصاد کشور وارد کرده است و متاسفانه اصناف نیز به عنوان بخشی از بدنه اقتصادی کشور از این آسیب‌ها مصون نمانده‌اند، به طوری که بر اثر کرونا دچار آسیب‌های شدید اقتصادی و حتی رکود شده‌اند.موج سوم کرونا و ترس دوباره از همه‌گیری این ویروس بار دیگر دامان صنوف مختلف را گرفت و صاحبان آنها را به خاطر تعطیلی‌های دوباره و کساد کسب و کار، غصه‌دار کرد.همچنین دست کشیدن مردم از خرید باعث شده، برخی از واحدهای صنفی بدترین روزها را به شب برسانند، کرونا از سیل و زلزله برای اصناف بدتر بود چون در صورت وقوع سیل و زلزله برخی از اصناف می‌توانستند از بیمه قسمتی از خسارات وارده را بگیرند اما ضرر ناشی از این تعطیلی‌های اجباری از جوانب مختلف آن‌چنان سنگین بود که کمر اصناف را خم کرد.
در حال حاضر نیز بدهی‌های بسیار، اجاره‌ها هزینه مالیات و عوارض، کاهش توان اقتصادی مردم و کاهش فروش ضربه سختی به صنوف مختلف زده است حتی برخی از بازاریان کسب و کار خود را تعطیل و اقدام به مسافرکشی کرده‌اند.
کمر اصناف در استان خم شده است
یکی از کسبه بازار با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا وضعیت اقتصادی بازاریان را دوچندان سخت کرده است اظهار داشت: کمر اصناف در استان با وجود تحریم ها و رکود اقتصادی و اخیرا هم شیوع ویروس منحوس کرونا، خم شده و نیاز به حمایت جدی را دارد.
وی با اشاره به اینکه هیچ حمایتی از سوی دولت و مسئولان نشده است، افزود: فروش انواع پوشاک، کیف، کفش و کالای دیـگر تحت تاثیر تورم و کرونا از بازار پررونق فروش برخوردار نبوده و همواره با ضررهای مالی از جمله چک‌های برگشتی مواجه هستیم و شرایط واقعا سخت است.کسبه‌ای دیگر که مغازه‌ای در تاناکورای مهاباد دارد، با ابراز تاسف از وضعیت پیش آمده بیان کرد: همه ساله با سرد شدن هوا علاوه بر مردم استان مشتریانی از خارج کشور و استان برای خرید پوشاک زمستانی به تاناکورای مهاباد می‌آمدند اما امسال به دلیل ترس از کرونا حتی مشتریان داخلی نیز اقدام به خرید نمی‌کنند.
کرونا بازار لوازم التحریر را هم شکست داد
محمد اسماعیلی یکی از لوازم‌التحریرفروشان در خصوص رکورد در بازار گفت: صنف لوازم التحریر جزو صنوف ضعیف محسوب می‌شود و در سال‌های گذشته خانواده‌ها لوازم التحریر را جزو سبد خرید خود به حساب می‌آورند اما امسال با مجازی شدن کلاس‌ها کسی تمایل خرید لوازم‌التحریر را نداشت.وی افزود: کار صنف ما فصلی است و به طور معمول اوج کار از تیرماه آغاز و تا مهرماه ادامه دارد اما امسال به دلیل شیوع کرونا و برگزاری آموزش مدارس از طریق مجازی تاکنون بازار رونقی نداشته است، زیرا در این شرایط مصرف لوازم التحریر کم می شود.
درآمد مالکان باشگاه‌ها و مربیان ورزشی به شدت تنزل یافت
یکی از باشگاه‌داران استان در خصوص شرایط اقتصادی خود در این روزها گفت: از همان روزهای نخست شیوع این بیماری فعالیت‌های ورزشی در شهرستان‌ها ممنوع و اماکن ورزشی تعطیل شد.وی افزود: پس از چندین ماه تعطیلی برخی باشگاه‌ها با مجوز از ستاد مبارزه با کرونا بار دیگر بازگشایی شده اما با اعلام وضعیت قرمز مجددا باشگاه‌ها تعطیل شدند که این موضوع خسارات زیادی را به این صنف وارد کرده است.
این باشگاه‌دار افزود: باشگاه‌های ورزشی از زمان شیوع کرونا، خسارت‌های مالی را متحمل شدند و درآمد مالکان این باشگاه‌ها و مربیان ورزشی به شدت تنزل یافت و می‌توان گفت بدون هیچ حمایتی به صفر رسیده است.
تنگی نفس و تب بالای کرونا بر سر آرایشگاه‌های زنانه
پریسا مددی سرپرست خانواده و یکی از آرایشگران متضرر از شیوع کرونا در این خصوص گفت: با شیوع ویروس کرونا و اعلام ستاد ملی کرونا مبنی بر رعایت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی مجبور به تعطیلی مغازه شده و تعطیلی بی‌چون و چرای این مکان ها باعث آجر شدن نان و درآمدمان شده است.
وی افزود: درآمد و کسب کارم، پیش از شیوع کرونا بهتر بود اما در حال حاضر حتی اجاره مغازه‌ام را هم نمی‌توانم پرداخت کنم، مراکز آرایشی جزو مالکان مشاغل زیان دیده از ویروس کرونا محسوب می‌شوند و تاکنون هیچ حمایت مالی از این قشر برای جبران حداقل بخشی از خسارات کرونا انجام نشده است.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از تسنیم، مددی با گلایه از تعطیلی مراکز آرایشی، ادامه داد: متاسفانه این امر موجب شد کارهای زیرزمینی و غیرقانونی رونق یابد و برخی افراد در خانه به کار خود ادامه می‌دهند که این کار از نظر بهداشتی بسیار خطرناک بوده و می تواند منشا گسترش ویروس نیز باشد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۳ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱:۱۲ ب.ظ

دیدگاه


5 + = هشت