گروه گزارش: اروميه بهشتي پنهان با قدمتي هفت هزارساله موسوم به ديار اقوام و اديان، بي نصيب از نمادها و المان هاي تاريخي است و جاي خالي اين نمادها هرذهني را به تفکر وا مي دارد که چرا شهري با اين قدمت و تاريخ و فرهنگ، خالي از المان هاي فرهنگي و تاريخي بايد باشد؟ هرشهري داراي تاريخ و تمدن، قهرمانان و مفاخر فرهنگي و هنري است که آن شهر با آن مفاخر، قهرمانان و هنرهايي که دارد شناخته مي شود.
ورودي شهر اولين نقطه اي است که شهر را با نمادها و المان هايش معرفي مي کند، اما متاسفانه ورودي شهر تاريخي اروميه خالي از اين المان هاست.
پس از ورودي شهر، ميادين شهر است که نشانه اي از نمادهاي تاريخي و فرهنگي ندارد؛ اروميه مفاخري چون صفي الدين ارموي ستاره درخشان موسيقي جهان اسلام، سرداران بي بديلي چون شهيد باکري، نقاشان و مجسمه سازان زبردستي چون زين العابدين گوهراني دارد که هرکدام ميتوانند الماني از فرهنگ و تاريخ غني اين شهر باشند.
اروميه قطب توليد محصولات خوش طعم و نابي چون انگور و سيب است اما نمادي از آنها در نقاط ديگر شهر خودنمايي نميکند تا گردشگران به خود خيره کرده باشد.در اين شهر ميتوانست المانهاي مختلف تاريخي نيز قرار گيرد تا براي لحظه اي هم شده هر مسافر و ميهمان کنجکاوي را به مطالعه گوشهاي از تاريخ اين منطقه دعوت کند.
اين شهر دايره المعارف، گنجينه و آلبومي از تاريخ و تمدن و فرهنگ و هنر است، اما خواسته يا ناخواسته و يا از سر بي تفاوتي به اين مهم توجه نشده و اين زمينه فراهم شده تا برخلاف شهرهاي ديگر اين شهر کهن، خالي از نمادهاي تاريخي و فرهنگي باشد.
تنها چيزي که به ياد برخي هنرمندان و يا شخصيت ها درست شده سرديس هايي است که در بيشتر چهار راه ها نصب شدهاند؛ سرديس هايي که هيچگونه ظرافت و زيبايي نداشته و حتي به زحمت مي توان تشخيص داد که براي پاسداشت يادو نام چه شخصيتي نصب شدهاند.به طور مثال در ميادين و نقاط مختلف مراغه، شهرتاريخي آذربايجان شرقي، مجسمه ها و نمادهاي مفاخر فرهنگي تاريخي نصب شده است که هر فردي ناخود آگاه با ورود به اين شهر با تاريخ کهن آن در هم آميخته ميشود.
اما اروميه همان بهشت پنهان، محروم از اين نمادهاست.
کارشناس حوزه هنري در مصاحبهاي اظهار کرد که اروميه داراي هنرمندان بسياري از جمله»دولو مصطفي« در حوزه موسيقي عاشيقي و همچنين »صفي الدين ارموي« که در موسيقي و خوشنويسي بسيار توانا بوده و تمبر مربوط به وي?? سال پيش در يونسکو چاپ و هنر وي ثبت جهاني شده است، اما در هيچ جاي شهر حتي خياباني هم به اسم اين هنرمندنامگذاري نشده است.
احد هوشمنديادآورشد: تنها مجسمه اي که نمادي از هنر و مشاهير اروميه اي است مجسمه عاشيق با هفت متر ارتفاع در پارک اللرباغي و آنهم در محيطي نامناسب نصب شده است.رئيس سابق حوزه هنري آذربايجان غربي اظهار کرد: ميدان ايالت اروميه، معروفترين و تاريخي ترين ميدان اروميه است ولي هيچ نماد فرهنگي و تاريخي که اصالت شهر اروميه را نمايش دهد در آن نصب نشده است.
المان ها افراد را با فرهنگ شهر آشنا مي کنند
کارشناس ديگر حوزه هنري آذربايجان غربي معتقد است: المان ها توريست ها، ميهمانان و افراد مختلف را با فرهنگ و تاريخ شهر آشنا مي کنند.داريوش عليزاده ادامه داد: برخي از سرديس ها در نقاطي از شهر نصب شده اند که قابل مشاهده براي مسافر و ميهمان و توريست نيست و اين يک ايراد بزرگ براي اين حوزه محسوب ميشود.اين کارشناس خاطرنشان کرد: علاوه براين در برخي از نقاط شهر، به جاي نصب المان هاي تاريخي و فرهنگي اروميه المان هاي غير ايراني ساخته شده که نه تنها ارتباطي با فرهنگ اروميه ندارد بلکه با فرهنگ ايراني هم همخواني ندارد؛ ايد المان هايي مرتبط با تاريخ و فرهنگ اين شهر ساخته ميشد.
ورودي اروميه نشاني از اروميه ندارد مدرس دانشگاه و پژوهشگر در حوزه شهرسازي، معماري، گردشگري و ميراث فرهنگي در سفر اخير خود به اروميه و درنشستي تخصصي گفت: در ورودي اروميه هيچ نشاني از اروميه نديدم که معرف اين شهر باشد.
ناصر مشهدي زاده دهاقاني افزود: حتي در فرودگاه اروميه هم به هر طرف که نگاه کردم اثري از معرفي اروميه نبود که به مسافر بفهماند که به اروميه آمده و به اين شهر سفر کرده است.اين پژوهشگر معماري، شهرسازي و گردشگري و ميراث فرهنگي خاطرنشان کرد: تنها چيزي که در ورودي شهر ديدم مجسمه پرنده اي بود که خودنمايي مي کرد آيا اين شهر شهرگنجشگ است؟
ورودي هاي سابق اروميه مورد تحسين شرق شناسان
رييس بنياد ايرانشناسي شعبه آذربايجان غربي هم گفت: اروميه از جمله شهرهاي نادر در ايران به شمار ميرود که بسياري از محققان، سياحان، مستشرقين از طبيعت فرحبخش و سرورانگيز آن صحبت کرده و به وجود يک طبيعت بکر و کممانند در اين خطه اذعان کردهاند، بهطوريکه اين شهر در سراسر ايران در طول تاريخ همچون نگيني ميدرخشد.
سعيد عضدالديني ملکي ادامه داد: اغراق نيست اگر بگوييم، زيباييهاي غيرقابلوصف و فرهنگ خاص اين شهر زبانزد عام و خاص بوده و هست؛ چنانکه »ايزابلا بيشاپ« جهانگرد، نويسنده، عکاس و طبيعتگراي اهل بريتانيا، از اين خطه به عنوان سرزمين بهشت آسيا ياد ميکند و درباره ورودي آن چنين مينويسد »مناظر زيباي سرسبز و سايهگستري که ديدگاه مسافر را لذت ميبخشد، باغهاي ميوه پر از درختاني است که اطلاق صفت باشکوه برآنها زيبنده است طبيعت کار را به سرحدکمال رسانده است«.
جاي خالي المان هاي کشاورزي
رييس بنياد ايرانشناسي شعبه آذربايجان غربي ادامه داد: اروميه علاوه بر مفاخر فرهنگي و تاريخي، آداب و رسوم و هنرهاي فاخر، قطب کشاورزي بوده و از دشت ها و باغات زيبايي بهره مند است که برخي از آنها از شهره خاصي برخوردارند که لازم است المان اين زيبايي ها در ورودي و نقاط مختلف شهر نصب شود.
وي ادامه داد: ياقوت حموي در »معجم البلدان« در قرن هفتم چنين مي نويسد: »من آن(اروميه) را در سال 617 هجري قمري ديدهام شهر زيبا و پرنعمتي است هواي آن سالم و آب آن فراوان است« در ادامه همين سده، زکرياي قزويني اين شهر را چنين توصيف ميکند: »اروميه شهري است با جمعيت زياد و بسيارآباد، باغات و ميوههاي خوب از هر نوع در اطراف و پيرامون اروميه بيش از حد و شمار است.ملکي خاطرنشان کرد: در دوره تاريخي قاجار در زمان حکومت فتحعليشاه، اروميه به دارالنشاط لقب گرفت که اين نام، از وجود باغهاي آباد و مفرح در اطراف و داخل اين شهر و همچنين از توصيفات ديگران نشات ميگيرد.
رييس بنياد ايران شناسي شعبه آذربايجان غربي افزود: »اوژن فلاندن« دانشمند و جهانگرد فرانسوي وقتي به ايران سفر مي کند به هنگام نزديک شدن به شهر اروميه با ديدن اراضي سرسبز، باغات فراوان پيرامون شهر، ميگويد: تصور نمي کردم ايران ناحيهاي اينطور پر جمعيت و حاصلخيز دارد.
عضدالديني ملکي افزود: با توجه به اينکه اروميه در طول تاريخ به داشتن باغات و تاکستانهاي بيشمار معروف بوده، امروزه جاي برخي از المانهاي توليدات کشاورزي اعم از سيب، انگور و توت و ديگر توليدات در سطح شهر و در ميادين اروميه خالي است.
شهر نقل و بيدمشک خالي از المان نقل و بيدمشک
شهري که نقل و حلوايش شهرت دارد و به عبارتي سوغات زيباي اين شهر است، نه نمادي دارد و نه الماني و جاي خالي المان هاي اين توليدات ناب و خوش طعم همچنان خالي است و هنوز به ذهن متوليان خطور نکرده است.
کمتر کسي است که نقل و حلواي اروميه را نشناسد؛ اين توليدات خوش طعم و زيبا نه تنها زينت بخش مناسبت هاي خاص و سفره هاي مردم اين شهر و استان است بلکه فراتر از آن هديه اي است براي هر مسافر داخلي و خارجي تا به سرزمين و شهرش ببرد.
اما کجاي اين شهر نمادي از اين توليدات ديده مي شود؟ کجاي اين شهر الماني براي آن ساخته شده است؟ دهکده چي چست هرساله ميزبان صدها ميهمان مي شود آيا نمي توانستند الماني هم از اين توليدات شهر بسازند و در معرض ديد مسافران بگذارند؟
به گزارش آراز آذربايجان به نقل از ايرنا، قبول کنيم شهر تاريخ و فرهنگ، آداب و رسوم کهن و توليدات بي نظير را معرفي نکرده ايم. المان ها مي توانستند روايتگر فرهنگ و تاريخ و داشته هاي اين شهر باشند که از آن دريغ کرده ايم.
ورودي شهر را مکانيکي ها، اوراق فروشي ها و ضايعاتي ها احاطه کرده اند که چهره نامناسبي به آن بخشيده است؛ داخل شهر هم بسنده کرده اند به نصب چندين المان و تابلو از حيوانات و پرندگان و اجسام نا مرتبط!
گويي آنچه جهانگرادان و محققان از ورودي اروميه، پيرامون آن و خود شهر توصيف کرده اند و آن زيبايي هايي که چشم جهانگردان را خيره کرده و آنان را به تفکر وا داشته امروز به خاطره ها پيوسته است ديگر خبري از آن زيبايي ها که معرف فرهنگ و تاريخ اروميه است نيست.


ارائه نهادههاي يارانهاي به کشاورزان آذربايجانغربي منوط به رعايت الگوي کشت شد
اولين روستاي فناوري در آذربايجان غربي راه اندازي مي شود
آموزش سنتي براي نسل ديجيتال؛ چه کسي ميبرد
پرداختن به خودکشي در هنر و رسانه لزوماً به معناي ترويج آن نيست
آموزش هر علاقمندي را داستاننويس ميکند
آذربايجان تورکلرينين اعتقادلاري
مصائب تفکر فقيرانه مسئولان و ريشههاي نابه ساماني اجتماعي در فقرزدگي
ابتلای پرندگان به آنفلوآنزا نداشتیم
رکود تورمي خطري است که بايد جدي گرفته شود
مدارس آينده فروشي ميکنند
