احداث کارخانه پتروشیمی خوی تحول عظیمی در صادرات غیر نفتی

احداث کارخانه پتروشیمی خوی تحول  عظیمی در صادرات غیر نفتی

گروه گزارش: احداث کارخانه پتروشیمی در خوی می تواند تحول عظیمی هم در صادرات غیر نفتی کشورمان، هم در رشد و توسعه منطقه و هم اشتغال ایجاد نماید. بعد از طرح احداث این کارخانه در خوی،توسط نماینده مردم خوی و چایپاره، مردم این دو شهرستان با شور و شوق پیگیر مساله بوده و بارها از راه های مختلف سوال کرده اند که احداث این کارخانه در چه مرحله ای قرار دارد؟ برای آگاهی از چند و چون احداث کارخانه پتروشیمی گفتگویی انجام دادیم با آقای دکتر صدر(نماینده مردم خوی و چایپاره) و رئیس گروه پتروشیمی مجلس و طراح و پیگیر اصلی این مساله مهم که در ذیل می خوانید:
*احداث کارخانه پتروشیمی در خوی از چه زمانی کلید زده شد؟
حدود ۵ سال پیش آقای حاج کامل عادین زاده، نماینده اسبق مردم، به دفتر اینجانب مراجعه و درخواست احداث یک کارخانه پتروشیمی در خوی با همکاری دوستان و آشنایان خود کرد. با توجه به اینکه وی سه دوره نمانده مجلس بوده و زحماتی برای مردم کشیده و به نوعی پیشکسوت ما محسوب می شود و بنده هم احترام زیادی به ایشان قائل هستم، از طرف دیگر احداث چنین کارخانه ای می توانست در رشد و شکوفایی منطقه و رفع معضل بیکاری بسیار مفید واقع شود، بلافاصله ترتیب یک ملاقات با وزیر نفت وقت(آقای میرکاظمی ) را داده و آقای عابدین زاده را پیش وزیر برده و تقاضا را مطرح کردیم. وزیر با این تقاضا معافت کرد چرا که اعتقاد داشت، خوراک چنین کارخانه ای در خوی وجود ندارد.من ترتیب ملاقات با آقای خجسته مهر را دادم و در آن ملاقات اعلام کردم که تهیه خوراک کارخانه پتروشیمی را من به عهده می گیرم. آقای خجسته مهر به آقای عابدین زاده گفت: حسب الامر آقای دکتر صدر، هم مجوز احداث کارخانه را درست می کنیم و هم خوراکش را از هر کجا که لازم باشد، تامین خواهیم کرد. لذا یکی از مجوز های تاریخ گذشته را که دیگران برای شهرهای دیگر درخواست کرده و بعد از اخذ مجوز اقدام نکرده بودند، به نام خوی صادر نمود.
*چه مقدار سرمایه برای احداث این کارخانه مورد نیاز است و تولیدات آن چه خواهد بود؟
برای احداث کارخانه پتروشیمی بیش از یک میلیارد دلار سرمایه لازم بود، آقای عابدین زاده شرکتی معرفی کرد ، بنده نیز به مسوولان شهرستان سفارش کردم در مورد تهیه زمین و آب مورد نیاز کارخانه همکاری های لازم به عمل بیاید. آقای عابدین زاده با استاندار وقت(آقای جلال زاده ) هم در این مورد ملاقات و مذاکراتی انجام داد.بعد از گذشت۵ ستال از اخذ مجوز احداث کارخانه، آقای عابدین زاده موفق به پیدا کردن سرمایه گذار نشد.
از طرف دیگر با توجه به اینکه درخواست ایشان برای تولید اوره و آمونیاک بود و کشور از نظر تولید این مواد به اشباع رسیده بود، لازم می آمد که تغییراتی در مورد تولیدات این کارخانه به عمل بیاید. لذا در راستای حمایت از احداث کارخانه با توجه به نیاز شدید کشور و همچنین کشورهای همجوار به ماده پلی پیروپلین ما مجوز احداث را برای تولید این ماده تغییر دادیم.
*مثل اینکه سرمایه گذاران دگیری هم برای احداث این کارخانه اظهار علاقه کرده اند؟
چون در این مدت آقای عابدین زاده نتوانستند سرمایه گذار برای احداث کارخانه جذب نمایند لذا از صاحبان سرمایه که علاقمند به سرمایه گذاری در این صنعت بودند دعوت به همکاری کردیم.دو گروه اعلام آمادگی کردند، یک بانک و یک گروه متشکل از آقای عظیم زاده صاحب فروشگاههای فرش عظیم زاده و آقای زنجانی(مدیرعامل کارخانه قند) و دوستانش که ساکن انگلستان هستند.اکنون این دو گروه و یا گروهی که با راهنمایی آقای عابدین زاده اعلام آمادگی کرده اند، هرکدام که سرمایه لازم را بیاورند، ما همکاری های لازم برای احداث کارخانه را به عمل خواهیم آورد.اکنون در خوی خوراک پتروشیمی، زمین و آب مورد نیاز و همچنین مجوز احداث کارخانه برای تولید پلی پیروپلین آماده است، هرشخص و یا شرکتی آمده سرمایه گذاری باسد، ما حمایت های لازم را انجام خواهیم داد.در این زمینه و زمینه های دیگر هر سرمایه گذاری اعم از آقای سیدی، یا استانداران و وزرای پیشین که علاقمند به سرمایه گذاری در داخل کشور بخصوص در خوی و چایپاره باشند، قطعا از آنها حمایت خواهیم کرد.
*احداث فاز دوم نیروگاه سیکل ترکیبی خوی توسط بخش خصوصی به چه مرحله ای رسیده است؟
برای احداث فاز دوم نیروگاه سیکل ترکیبی خوی جمعی از معاونان سابق رئیس جمهور و معلونان وزیران نیروی سالهای قبل مثل آقا امرالهی برای سرمایه گذاری و احداث اعلام آمادگی کرده اند، مجوز های لازم برای احداث صادر شده است.
مرتبا در حال پیگیری هستیم تا قیمت گاز مصرفی و همچنین مجوزهای قانونی برای صادرات برق صادر شود تا در اسرع وقت احداث فاز دوم نیروگاه سیکل ترکیبی خوی آغاز گردد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۶:۳۹ ق.ظ

دیدگاه


3 × نُه =