اجرای فاز دوم طرح هدفمندسازی از تیرماه سال ۹۳

اجرای فاز دوم طرح هدفمندسازی از تیرماه سال ۹۳

گروه خبر: نمایندگان مجلس شورای اسلامی به اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها از ابتدای تیرماه ۹۳ رای مثبت دادند.
به گزارش خانه ملت، محمد قسیم عثمانی در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور در راستای اصلاح تبصره ۲۱ لایحه بودجه ۹۳ که مربوط به هدفمندسازی یارانه ها بود پیشنهادی را مطرح کرد که این پیشنهاد با ۱۱۹ رای موافق، ۷۹ رای مخالف و ۷ر ای ممتنع از مجموع ۲۳۲ نماینده حاضر به تصویب رسید.
براساس مصوبه مجلس دولت مکلف است حداکثر تا پایان خرداد ماه سال ۹۳ اقدامات قانونی لازم را جهت اصلاح قانون هدفمند کردن یارانه ها انجام و از ابتدای تیرماه ۹۳ به گونه ای عمل کند که ضمن رفع نواقص اجرایی فاز اول براساس قانون اصلاحی مذکور فاز دوم را اجرا نماید.
همچنین بر اساس این مصوبه پرداخت یارانه نقدی از محل اصلاح قیمت های کالاها و خدمات موضوع مواد ۱ و ۳ قانون هدفمندسازی یارانه‌ها مصوب ۸۸/۱۰/۱۵مندرج در پیوست شماره ۳ این قانون (موضوع ردیف ۲۹۵۳۳۰) و یارانه‌های نان، برق و سایر کالاها و خدمات مندرج در این قانون تنها تا پایان خرداد ماه و تا سقف ۱۱۰ هزار میلیارد ریال مجاز است.
مجلس شورای اسلامی همچنین براساس این مصوبه به دولت اجازه داد از کلیه روش‌هایی که منع قانونی ندارد برای شناسایی جامعه هدف استفاده نموده وزمینه اجرای هدفمندی یارانه ها را در فاز دوم بر مبنای درآمد نسبی خانوار فراهم نماید.
محمد قسیم عثمانی دردفاع از پیشنهاد خود گفت: در پیشنهادی که دولت در این زمینه آورده با یکسری ابهامات مواجه هستیم.نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی افزود: زمانی که آقای داوودی در کمیسیون حضور یافت از قیمت حامل‌های انرژی بی‌اطلاع بود و اگر ما تبصره پیشنهادی را به تصویب برسانیم خبرنگاران از ما خواهند پرسید قیمت حامل‌های انرژی چقدر است و ما باید بگوییم نمی‌دانیم.
این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس به جزئیات پیشنهاد خود اشاره کردو اظهار داشت: طبق این پیشنهاد دولت مکلف است حداکثر تا پایان خرداد ۹۳ اقدامات قانونی لازم را جهت اصلاح قانون هدفمندی کردن یارانه‌ها انجام و از ابتدای تیر ماه همین سال به گونه‌ای عمل کنند که ضمن رفع نواقص اجرای فاز اول، بر اساس قانون اصلاحی مذکور فاز دوم را اجرا کنند.
وی افزود: در این پیشنهاد به دولت اجازه داده می‌شود از کلیه روش‌هایی که منع قانونی ندارد برای شناسایی جامعه هدف استفاده کرده و زمینه اجرای هدفمندی یارانه‌ها در فاز دوم بر مبنای درآمد نسبی خانوار فراهم کند.عثمانی گفت :‌اینکه ما توپ را به زمین مجلس بیندازیم و بگوییم هر چه شما تصویب کردید ما اجرا خواهیم کرد، درست نیست. مجری دولت است و باید مسئولیت آن را بپذیرد.
این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس همچنین با اشاره به یارانه‌های پرداختی به مردم گفت: دولت و مجلس باید این جرات را پیدا کنند که یارانه برای همه اقشار نیست و افراد خاصی باید از آن بهره‌ ببرند.
در ادامه کمال‌الدین پیرمؤذن در مخالفت با پیشنهاد مذکور،‌گفت: اینکه هدفمندی یارانه‌ها در قالب لایحه به مجلس بیاید، با دولت است.
نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت برای هدفمندی یارانه‌ها چکش‌کاری کرده و مباحث مختلف را مدنظر قرار داده است.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: ممکن است توزیع سبد کالا در شان کرامت انسانی نبوده باشد اما امروز دولتی سر کار آمده که می‌خواهد قانون را رعایت کند، به همین دلیل باید اجازه دهیم فضا برای اقدامات دولت در زمینه رشد ایرانیان فراهم شود.
درادامه احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در موافقت با پیشنهاد محمد قسیم عثمانی گفت: پیشنهادی که دولت ارائه کرده بر اساس محاسبات درصدی بسته شده است.
این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: در حال حاضر هر ماه ۲٫۵ تا ۳ هزار میلیارد سهم حاصل از افزایش قیمت‌هاست که با این اوصاف در سه ماه حدود ۷٫۵ میلیارد می‌شود؛ دولت درآمد ۵۲ هزار میلیاردی را برای اصلاح قیمت‌ها گذاشته‌اند که با توجه به اینکه دولت می‌خواهد از تیر ماه اجرا کند یعنی برای هر ۹ماه سال می‌خواهد درآمد ۴۵ هزار میلیاردی کسب کند ولی پیشنهاد ما نصف درآمد دولت است. اگر پیشنهاد دولت تصویب شود قیمت‌ تمام حامل‌ها دو برابر خواهد شد.
نماینده مردم تهران در مجلس با خطاب به سایر همکاران خود این سؤال را مطرح کرد که کدام یک از موکلین شما راضی به این کار هستند؟
توکلی با اشاره به اینکه در بحث هدفمندی در دو سال و نیم گذشته راه غلطی را پیموده‌ایم، تصریح کرد: نباید دوباره همان مسیر غلط را ادامه دهیم؛ پیشنهاد آقای عثمانی هم به این دلیل قابل دفاع است که یک بازبینی را الزام می‌کند. ما در راه غلط گام برمی‌داریم و باید آسیب‌شناسی کنیم.
وی اضافه کرد: دولت به شیوه اجرایی هدفمندی یارانه‌ها انتقاد داشت حال چگونه خود با همان شیوه اقدام می‌کند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۶:۲۲ ق.ظ

دیدگاه


شش − = 3