ورود مستقيم رئيس‌جمهور به بحران درياچه اروميه

آیا دریاچه ارومیه نجات می‌یابد

گروه گزارش: چند سالی است که موضوع خشک شدن تدریجی دریاچه ارومیه در غرب کشور بر سر زبان‌ها افتاده است و مقامات وزارت نیرو در دولت قبل اعلام کرده‌اند در صورت ادامه روند فعلی، تا ?۴ سال آینده از این دریاچه تنها یک باتلاق باقی خواهد ماند.
از جمله نقدهای جدی که در این‌باره طی سال‌های اخیر مطرح شده که با واکنش وزارت نیرو نیز همراه بوده است، سدسازی‌های بی‌رویه و بدون کارشناسی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و مناطق تاثیرگذار بر حفظ تعادل آبی این دریاچه است. همچنین برداشت‌های بی‌رویه از رودخانه‌هایی که به این دریاچه می‌ریزند و از سویی احداث چاه‌های متعدد در مسیر این دریاچه نیز به عنوان دیگر دلایل وقوع خشکی دریاچه ارومیه یاد شده است.
*چرا دریاچه ارومیه خشک شد؟
در کنار دلایل ذکر شده، به موضوع استفاده نادرست و غیراستاندارد آب کشاورزی در این حوضه آبریز نیز اشاره شده است. با این حال مقامات سابق وزارت نیرو اعلام کرده‌اند سدسازی‌ها و تغییراتی که در اثر احداث سدهای آبی در مسیر دریاچه ارومیه ایجاد شده است مجموعا ??۱۵ درصد دلایل بروز خشکی در این دریاچه را تشکیل می‌دهد و آنچه که منجر به وقوع چنین اتفاقی شده، خشکسالی‌های متعددی است که کشور حداقل در یک دهه اخیر با آن مواجه است.
با این وجود، خطر خشکی کامل همچنان دریاچه ارومیه را تهدید می‌کند و با اینکه گفته می‌شود سطح آب این دریاچه نسبت به سال گذشته اندکی بهتر شده است، اما هنوز بخش‌های وسیعی از این دریاچه امکان بازگشت به وضعیت سابق را پیدا نکرده است.
راهکارهای گوناگونی نیز از سوی وزارت نیرو و کارشناسان آبی درباره توقف روند خشکی دریاچه ارومیه مطرح و بررسی شده است که می‌توان به انتقال آب از سایر حوضه‌ها از جمله ارس و دریای خزر به دریاچه ارومیه متوقف کردن سدسازی‌ها، رهاسازی رودخانه‌ها و بستن تمامی چاه‌های برداشت غیرمجاز آب باروری ابرها در حوضه دریاچه ارومیه و موضوعاتی از این دست اشاره کرد.
*خطر نابودی کامل دریاچه ارومیه
این موضوع باعث شد تا دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری بر اساس وعده قبلی خود به مردم ساکن در غرب کشور درباره دریاچه ارومیه، در اولین نشست هیئت دولت یازدهم بحران خشکی دریاچه ارومیه را در دستور کار قرار دهد که ماحصل آن مصوبه ایجاد کارگروه نجات دریاچه ارومیه با مسئولیت وزیر نیرو و عضویت وزرای جهاد کشاورزی، کشور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و نماینده معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی بود. بر اساس تصمیم دولت، این کارگروه ماموریت یافت با استفاده از سوابق مطالعات و اقدامات قبلی به عمل آمده در این زمینه و بررسی‌های تخصصی و میدانی بیشتر، ظرف ? ماه راهکارهای نجات دریاچه ارومیه را تدوین و جهت تصمیم‌گیری نهایی به دولت ارائه نماید.
حمید چیت چیان؛ وزیر نیرو نیز در این خصوص در روز اخذ رای اعتماد خود در مجلس خطاب به نمایندگانی که موضوع دریاچه ارومیه را مطرح کرده بودند گفت: این اطمینان را می‌دهم که در رابطه با دریاچه ارومیه برنامه کاملی در دست اقدام داریم تا تجدیدنظر در مورد سدسازی‌ها و بازنگری آن‌ها انجام شود و نیز انتقال آب از حوضه‌های دیگر از جمله خزر که رود ارس بخشی از آن است مدنظر وزارت نیرو خواهد بود.
*انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه
طی روزهای گذشته نیز علی لو؛ نماینده مردم شبستر از طرح مجلس برای نجات دریاچه ارومیه در کمتر از ? ۳سال خبر داد و گفت: برای این طرح چندین ماه کار مطالعاتی صورت گرفته و دو پژوهشکده تحقیقاتی نیز این طرح را مورد مطالعه قرار داده‌اند.
هزینه این طرح بسیار مقرون به صرفه‌تر از هزینه ??۲۴ طرح قبلی است و با عملیاتی شدن آن نه تنها دریاچه ارومیه احیاء می‌شود، بلکه بخش کشاورزی نیز رونق و توسعه خواهد یافت.محمد طاهری؛ کارشناس اقتصاد انرژی نیز در این‌باره معتقد است: دریاچه ارومیه که زمانی دومین دریاچه بزرگ شور جهان پس از بحرالمیت با ???۱۰۲ جزیره کوچک و بزرگ به شمار می‌رفت طبق پیش‌بینی کارشناسان با وجود ۲۱?? رودخانه و ??۳۹ مسیل تغذیه کننده از جمله زرینه رود، سیمینه رود، گادر، باراندوز، شهر چای نازلو و زولا این دریاچه تا چند سال دیگر کاملا خشک خواهد شد.
این کارشناس اقتصاد انرژی با اشاره به اینکه نسبت به ??۱۵ سال گذشته یک سوم آب این دریاچه خشک شده است افزود: خطر پراکنده شدن ریزگردهای نمکی از دیگر زیان‌های خشک شدن دریاچه ارومیه به شمار می‌رود که می‌تواند زندگی شهروندان آذربایجانی از جمله تبریز و ارومیه را با خطرات جدی مواجه کند.
وی تصریح کرد: در صورت وقوع طوفان‌های نمکی، علاوه بر به جا گذاشتن آثار مخرب بر زندگی مردم بر کشاورزی منطقه نیز تاثیر خواهد گذاشت و به دلیل شوری آب و رسوب گرد و غبار، تهدیدی برای مزارع و باغات منطقه به حساب می‌آید

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۴ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۴:۴۹ ق.ظ

دیدگاه


− یک = 1