آیا ایران هم می‌تواند تحریم کند

آیا ایران هم می‌تواند تحریم کند

محمد احمدی بنی
گروه تحلیل: درحالی اقتصاد ایران در صحنه جنگ اقتصادی همیشه تحریم شده و عمدتا در موضع تدافعی قرار می‌گیرد، با توجه به ظرفیتهای گسترده‌ داخلی، امکان اقدامات پیش‌دستانه و تهاجمی اقتصاد ایران قابل بررسی است و اینکه ایران بتواند تحریم کند، به جای اینکه تحریم شود. جمهوری اسلامی ایران جزو کشورهایی است که سالهای متمادی در تحریم به سر برده است، و علیرغم اقتصاد بزرگی که دارد و به لحاظ تولید ناخالص داخلی جزو ۲۰ کشور برتر دنیاست، ولی همیشه تحت شدیدترین تحریم ها به ویژه از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی بوده است، و شاید همین بزرگ بودن اقتصاد ایران و ظرفیت های فوق العاده ای که در حوزه های مختلف اقتصادی دارد، مانع از این شده است که در شدیدترین تحریم ها هم از پا نیفتاده است. حال سوالی که مطرح می شود، این است که آیا ایران با ظرفیت های بزرگ اقتصادی که دارد، و همیشه هم تحریم شده است، آیا خودش می تواند تحریم کند؟ به عبارتی در صحنه جنگ اقتصادی معمولاً در موضع تدافعی قرار داشته ایم، آیا می توانیم درموضع تهاجمی هم قرار بگیریم؟ با توجه به ظرفیتهای گسترده‌ داخلی، امکان اقدامات پیش دستانه و تهاجمی اقتصاد ایران قابل بررسی است.
در ادامه برای بررسی این فرضیه به مرور روابط تجاری ایران با برخی کشورهای اروپایی خواهیم پرداخت. در یادداشت زیر به ابعاد مختلف مبادلات اقتصادی ایران و فرانسه در راستای راهبرد اشاره شده توجه شده و این مساله بررسی شده است که آیا ایران می تواند فرانسه را تحریم کند؟
جمهوری اسلامی ایران و فرانسه از گذشته از روابط تجاری قابل توجهی برخوردار بوده‌اند. وجود خودروهای متعدد فرانسوی در ایران شاهدی بر این مدعاست. در سال‌های گذشته به دلایل مختلف این روابط دچار تغییرات و تحولات گوناگونی شده است اما آنچه در این روابط، ثابت مانده است غلبه قدرت اقتصادی فرانسه بوده است و ایران علی رغم این رابطه دوجانبه نابرابر همچنان به این همکاری ادامه داده است.وابستگی ایران به کالاهای فرانسوی به خصوص در صنعت خودروسازی را می توان مهمترین دلیل ادامه همکاری‌ها دانست، اما شاید زمان آن رسیده باشد که ایران دست برتر در مبادلات تجاری را داشته باشد و با توجه به تحریم کالاهای فرانسوی از سوی کشورهای مسلمان به این رویا رنگ واقعیت ببخشد.
در این یادداشت سعی شده است با بررسی روابط تجاری ایران و فرانسه به تحریم کالاهای فرانسوی از سوی ایران و آثار آن پرداخته شود.
حجم تجارت این کشور با کشورهای اسلامی به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار می‌رسد. آنچه در این تجارت رخ می‌دهد واردات مواد خام از کشورهای اسلامی است که با فرآوری آن در فرانسه، به کالاهای با ارزش افزوده برای فرانسه تبدیل می شوند که در نهایت به کشورهای اسلامی و سایر کشورها صادر می‌شوند.
تحریم کالاهای فرانسوی از سوی کشورهای اسلامی علاوه بر آسیبی که به صادرات فرانسه وارد می‌کند می‌تواند همکاری های اقتصادی کشورهای اسلامی را تقویت کند و به خودکفایی این کشورها در کالاهای وارداتی از فرانسه کمک کند. جمهوری اسلامی ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و تحریم کالاهای فرانسوی می‌تواند آثار مهمی در اقتصاد کشور بگذارد.
تحریم کالاهای فرانسوی از راه‌هایی است که می‌توان با آن به اقدامات ضد ایرانی و اسلامی این کشور پاسخ داد. البته باید توجه داشت در دنیای امروز با توجه به روابط بین کشورها، تحریم دائمی کشورها امکان پذیر نیست اما تحریم های مقطعی می‌تواند کشورهای اسلامی را از انفعال در برابر اقدامات توهین آمیز خارج کند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از تسنیم، جمهوری اسلامی ایران با واردات ۱ میلیارد دلاری از فرانسه، صادراتی کمتر از ۵۰ میلیون دلار به این کشور دارد. بنابراین تحریم کالاهای فرانسوی تاثیر به سزایی در صادرات ایران ندارد اما واردات ایران را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد. بخشی که از این تحریم بیشترین آسیب را می بیند صنعت خودرو سازی می‌باشد اما باید توجه داشت اگرچه تحریم کالاهای فرانسوی ممکن است در کوتاه مدت به صنعت خودرو ضربه کشور بزند اما می‌تواند زمینه ساز خودکفایی در صنعت خودرو باشد.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۴ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۱ ق.ظ

دیدگاه


چهار + = 10