آشفتگی در طرحی برای تعالی پروسه درمان

آشفتگی در طرحی برای تعالی پروسه درمان

الناز ملک زاده
گروه گزارش:‌ طرح پزشک خانواده که آذربایجان غربی یکی از کاندیداهای اجرای پایلوت آن بود،‌ هم اکنون با تغییر دولت برای دومین بار دچار آشفتگی و سردرگمی شده و مسئولان حوزه بهداشت و درمان استان با وجود آماده سازی برخی زیرساخت‌های لازم آینده اجرای طرح را مبهم اعلام می‌کنند.
پزشک خانواده برای برقراری نظام عدالت سلامت در کشور قرار بود در سال ۸۴ اجرایی شود،‌ ولی اجرای آن در روزهای پایانی دولت این طرح را که در قالب سلامت روستائیان قرار بود اجرایی شود با رکود و آشفتگی روبه رو کرد موضوعی که برای دومین بار در سال ۹۱ برای این طرح رقم خورد.
سال گذشته که آخرین سال فعالیت دولت دهم بود اجرای طرح پزشک خانواده به صورت پایلوت در ۱۰ استان کشور از جمله آذربایجان غربی جزو سر خط اصلی خبرهای حوزه سلامت بود،‌ ولی با برگزاری انتخابات و روی کار آمدن دولت جدید اجرای این طرح با وجود برگزاری جلسات متعدد هماهنگی و ایجاد زیرساخت‌های لازم در هاله ای از ابهام قرار گرفت.
به طوری که معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی طی تماس تلفنی خبرنگار مهر از هر گونه مصاحبه در این خصوص اجتناب و موضوع را به ابلاغ سیاست‌های جدید وزیر و دولت جدید ارجاع داده و اعلام می‌کنند،‌ باید دید اجرای این طرح جز اولویت‌های اصلی قرار می‌گیرد و اصلا آذربایجان غربی همچنان به عنوان پایلوت اجرایی خواهد بود یا خیر؟
*زیرساخت‌های طرح پزشک خانواده: در کشور مهیا نیست ولی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با وجود مخالف بودن با اجرای این طرح با توجه به فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم و کافی برای اجرای آن ‌ معتقد است وزیر جدید بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی اجرای پزشک خانواده را جزو اولویت‌های اصلی خود قرار داده و امید می‌رود با فراهم کردن امکانات لازم، این طرح در کشور به عنوان یکی از نیازهای ضروری عرصه سلامت اجرایی شود.
نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از فراهم نبودن زیر ساخت‌های اجرایی طرح از جمله آموزش پزشکان عمومی، گفت: هنوز زیر ساخت‌های اجرای طرح در کشور و به تبع آن آذربایجان غربی فراهم نبوده و وزیر جدید باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشد.
رسول خضری با بیان اینکه این طرح در ده استان کشور به صورت پایلوت اجرا می‌شود ولی متأسفانه هنوز نتیجه و گزارش شفاف و روشنی توسط وزارت بهداشت به مجلس و مردم ارائه نشده،‌ اعلام کرد:‌ شتاب برای اجرای این طرح در حالی بود که هنوز اعتبارات اصلی اجرای آن در اختیار وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی است.
وی نظام بیمه ای کشور را ناتوان و نابسامان از پرداخت حق بیمه پزشکان در حالت عادی دانست و ادامه داد:‌ تا زمان برقرار بودن چنین وضعی نباید به اجرای طرح پزشک خانواده با این وسعت نیاز اعتباری امیدوار بود.
*حوزه سلامت مردم محل آزمون و خطا نیست
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تا زمانی که اعتبار اجرای طرح در اختیار وزارت بهداشت قرار نگیرد نباید طرح را اجرایی کرد، ادامه داد:‌ باید با حساسیت بیشتری نسبت به اجرای این طرح اقدام کرد تا سرنوشتی مشابه طرح پزشک روستایی را پیدا نکند.
خضری برقراری عدالت در نظام سلامت کشور را از محورهای اصلی برنامه های درمانی دانست و ادامه داد:‌ باید با برنامه ریزی دقیق و اصولی عمل کرد، چرا که حوزه سلامت مردم محل آزمون و خطا نیست و باید با فازبندی پزشک خانواده نسبت به اجرای آن اقدام کرد.
وی واگذاری ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به یک پزشک عمومی بر اساس طرح پزشک خانواده را مخالف با سیاست کلی نظام سلامت کشور دانست و عنوان کرد:‌ عدم اجرای طرح بهتر از اجرای ناقص آن است که دولت جدید باید با ایجاد زیرساخت‌ها و آموزش پزشکان در این جهت اقدام کند.
تلاش برای مصاحبه با دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی درباره اجرای طرح پزشک خانواده در استان به عنوان یکی از ۱۰ استان پایلوت اجرای این طرح منوط به ابلاغ سیاست‌های جدید شد،‌ به طوری که ابهام در اجرای این طرح در استان نیز وجود دارد و باید منتظر ماند و دید وزیر جدید چه برنامه و سیاستی را در این راستا دنبال می‌کند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۴ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۵:۱۰ ق.ظ

دیدگاه


× 6 = سی