گروه گزارش: اولين اقدامات براي راه اندازي آزادراه اروميه - تبريز پس از احداث پل ميانگذر درياچه اروميه از دهه ?? زده شد ولي اين طرح همچنان گرهي کور در حوزه راهسازي کشور بود که اکنون با تلاشهاي دولت چهاردهم گره آن گشوده شده و با حضور سرمايه گذار بخش خصوصي، عمليات اجرايي آن آغاز شده است.
توسعه شبکه راهها در تمام کشورها به عنوان يکي از مهمترين شاخصها و زير ساختهاي توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي محسوب مي شود؛ حمل و نقل جادهاي نيز به عنوان يکي از ارکان حياتي اقتصاد ايران، تأثير مستقيمي بر توليد ناخالص داخلي، ايجاد اشتغال و رونق تجارت داخلي و خارجي دارد.
در همين راستا پس از اتمام پل ميانگذر درياچه اروميه که بهره برداري از آن حدود سه دهه به طور انجاميد و مسير اروميه- تبريز را به طور قابل ملاحظهاي کاهش داد، احداث آزادراه اين مسير نيز در دستور کار قرار گرفت تا ضمن کوتاه تر کردن اين مسير، آذربايجانغربي براي نخستين بار صاحب آزاد راه شود.
اين طرح نيز در اواخر دهه 80 با احداث عمليات اجرايي مسير اروميه تا پل ميانگذر آغاز شد که البته با وجود گذشت نزديک به يک و نيم دهه، هنوز به عنوان يک مطالبه استاني به بهره برداري نرسيده است.
مهمترين مشکل راه اندازي اين آزادراه، مسير عوارضي بعد از ميانگذر درياچه اروميه تا روستاي ساراي در آن طرف کوه هاي مشرف به درياچه است که بايد با دو تونل، اين مسير کوتاه شده و نيازهاي آزادراهي را برطرف ميکرد، که همان نيز روي زمين مانده و دچار بلاتکليفي است.
ضمن اينکه از تقاطع غيرهمسطح ابوذر ( که اين طرح نيز جزئي از پروژه آزادراه بود و ابتداي آن به شمار مي رفت) تا پل ميانگذر بايد تبديل به آزادراه مي شد که اين مهم هم به نتيجه نرسيده و همچنان در حد بزرگراه باقي مانده است چرا که هم دسترسي به مسير از معابر و برخي روستاها وجود دارد و هم اينکه تقاطع هاي غيرهمسطح به همراه کندروي مسير احداث نشده است.
اما پس از دولت چهاردهم و انتصاب رضا رحماني به عنوان استاندار آذربايجانغربي، توجه به توسعه زيرساختهاي اين استان به طور چشم گيري افزايش يافت که آزاد راه اروميه- تبريز يکي از مهمترين قطعات اين پازل بود؛ در نهايت در 21 تيرماه سال جاري عمليات اجرايي اين آزاد راه آغاز شد تا يکي از استراتژيک ترين طرحهاي استاني از بلاتکليفي رها شود.
واگذاري آزاد راه اروميه- تبريز به سرمايه گذار بخش خصوصي
مديرکل راه و شهرسازي آذربايجان غربي گفت: يکي از مهمترين دغدغه هاي مردم و مسوولان استان در حوزه احداث جاده، آزادراه اروميه - تبريز است که با وجود آغاز آن در سال هاي طولاني گذشته، هنوز بهره برداري لازم از آن صورت نگرفته است.
پيمان آرامون اضافه کرد: از 6 قطعه اين آزادراه، 2 قطعه در استان ما واقع شده که طي اين مدت طولاني به دليل نواقص، تقاطعهاي غيرهمسطح و کندروهاي آن هنوز باقي مانده است.
وي با اشاره به ابراز تمايل پيمانکار براي اجراي قطعه 3 آزادراه از عوارضي تا منطقه سراي افزود: با اهتمام ويژه استاندار آذربايجان غربي، قطعات يک و دو اين آزادراه يعني از خروجي اروميه تا عوارضي نيز به مفاد قرارداد قطعه سه اضافه شد تا نواقصات رفع شود.
وي اظهار کرد: در قطعات يک و 2 اين مسير مهم و حياتي، 21 کيلومتر کندرو و 2 تقاطع غير همسطح تا عوارضي بايد احداث شود؛البته پس از عوارضي هم دو قطعه تونل هر کدام به طول 2.2 کيلومتر احداث ميشود تا مسير اروميه تا تبريز 13 کيلومتر کمتر شود.وي گفت: افق و مدت قرارداد منعقد شده با سرمايه گذار سه ساله و ميزان آن، 100 هزار ميليارد ريال بوده که 60 درصد آورده براي سرمايه گذار در نظر گرفته شده است.سرمايه گذاري در آزادراه اروميه - تبريز، 20 برابر کل هزينه براي جادههاي استان در سال گذشته
استاندار آذربايجان غربي نيز در اين خصوص گفت: اعتبار اختصاصي براي تعمير راههاي استان در سال گذشته سه هزار و 800 ميليارد ريال بود در حالي که فقط براي آزادراه اروميه - تبريز در فاز جديد، 100 هزار ميليارد ريال سرمايه گذاري خواهد شد.
رضا رحماني افزود: نمايندگان اروميه و مسوولان راه و شهرسازي استان پيگير جدي اين پروژه بودند که اين باعث شده امروز شاهد اجراي اين طرح بزرگ باشيم.
وي به عقبماندگيها در حوزه زيرساختهاي استان اشاره کرد و ادامه داد: ساخت بزرگراه و مجتمعهاي خدماتي نياز امروزه اين استان است که بايد مورد توجه قرار گيرد.وي اضافه کرد: راه آهن اروميه به تبريز و اروميه به قره تپه سلماس تنها راه آهن متصل ايران به اروپا است که با اجراي کامل اين طرحها زنجيره تجارت و مواصلات استان تکميل ميشود.
استاندار آذربايجان غربي اظهار کرد: آذربايجانغربي و شرقي مکمل هم هستند و تضاد منافع ميان اين دو استان وجود ندارد.
صرفه جويي سالانه 15 هزار ميليارد ريال در سوخت با احداث آزادراه
معاون وزير راه و شهرسازي نيز در اين خصوص گفت: با اجراي آزادراه اروميه به تبريز 15 هزار ميليارد ريال سالانه صرفهجويي در سوخت پيشبيني شده که رقم بالايي است.
هوشنگ بازوند افزود: از نظر ايمني و سرعت و کاهش تصادفات نيز اين پروژه نقش بالايي دارد و مردم با اتمام آن شاهد اين تحول خواهند بود.
وي با اشاره به بازديد از پروژه هاي راه سازي استان اضافه کرد: همه پروژهها به رغم شرايط سخت اعتباري فعال بود و آذربايجان غربي يک کارگاه خوب در حوزه حمل و نقل است.
به گزارش آراز آذربايجان به نقل از ايرنا، با توجه به اهميت آزادراه اروميه - تبريز در حوزه مسافري، باري و ارتباط تنگاتنگ تر بين استان هاي آذربايجانغربي و آذربايجان شرقي انتظار مي رود که اين طرح با سرعت قابل توجهي اجرايي شده و زمينه ارتقاي شاخصهاي تجارت در هر دو استان و همچنين امکان تردد راحت و ايمن تر بين اروميه و استانهاي عمقي کشور از طريق تبريز فراهم شود.


تورم بالاي 40 درصد و فروپاشي تدريجي طبقه متوسط
تئاتر کودک جاي تجربه نيست جاي تخصص است
گياهان دارويي و طب ايراني؛ راهکارهايي نو براي درمان ناباروري و اصلاح سبک زندگي
ستادهاي وفاق ملي؛ فعالان ديروز فراموششدگان امروز
نظارت بر تامين پايدار آرد وکيفيت نان در آذربايجان غربي
شناسايي شبکه فساد ارزي 229 ميليون يورويي در آذربايجان غربي
انسداد ۲۸۷ حلقه چاه غیرمجاز در آذربایجان غربی
هشدار درباره افزايش فقر در جامعه با حذف ارز ترجيحي
بحران دارو در کمين است؛ آيا مجلس ميتواند راهحلي بيابد
حوزه پوشاک ما روان نيست
