رئيس سازمان صنعت ومعدن استان:

آذربایجان غربی قطب صادراتی کشورمان قلمداد می‌شود

آذربایجان غربی قطب صادراتی کشورمان قلمداد می‌شود

گروه خبر:رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: آذربایجان غربی به معنای واقعی کلمه قطب صادراتی کشورمان قلمداد می‌شود.
به گزارش آرازآذربایجان، جعفرصادق اسکندری در نشست مشترک رایزنان بازرگانان جمهوری اسلامی ایران در کشورهای هدف با فعالان اقتصادی آذربایجان غربی که در سالن جلسات اتاق بازرگانی ارومیه برگزار می‌شود اظهار داشت: آذربایجان غربی شش گمرک رسمی داشته و به لحاظ هم مرزی با سه کشور جمهوری آذربایجان، عراق و ترکیه از موقعیت خاص در کشور برخوردار است.
وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی به دلیل برخورداری از شرایط ویژه مرزی قطب اقتصادی کشورمان قلمداد می‌شود، افزود: در برنامه و سند توسعه‌ای آذربایجان غربی مقوله تجارت به طور جدی مورد اشاره قرار گرفته و به آن پرداخته شده است.
این مسئول با اظهار اینکه در استان ما ۲ هزار نفر فعال تجاری وجود دارد، یادآوری کرد: در این حوزه تشکل‌های فعال و توانمند از جمله اتاق بازرگانی و اتحادیه‌های مختلف وجود دارد که در حوزه خود مشغول فعالیت هستند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی ایجاد دفاتر تجاری در کشورهای هدف را مورد اشاره قرار داد، افزود: در کشورهایی که رابطه اقتصادی و مبادلات تجاری وجود دارد باید نسبت به تشکیل این سری دفاتر جهت هماهنگی و سازماندهی هرچه بیشتر امور گام برداشته شود.
اسکندری با اظهار اینکه آذربایجان غربی قطب صنعت کشاورزی استان قلمداد می‌شود، یادآوری کرد: آب و هوای مطبوع و خاک حاصلخیز و اراضی مستعد برای کشت و زرع منجر به این شده است که در صنعت کشاورزی روز به روز استان ما رشد پیدا کند.وی با بیان اینکه در این خطه انواع محصول کشاورزی از نوع مرغوب، درجه یک و صادراتی تولید می‌شود، اظهار داشت: فعالیت چشمگیری در این حوزه با همت کشاورزان، تولیدکننده‌ها و فعالان این عرصه صورت پذیرفته است.این مسئول تولید سالانه یک میلیون تن سیب، ۲۵۰ هزار تن انگور و … را مورد اشاره قرار داد، بیان داشت علاوه بر این در آذربایجان غربی سردخانه‌های متعددی با ظرفیت ۷۰۰ هزار تن اکنون فعال است، که تا ظرفیت یک میلیون تن قابل افزایش است.
اسکندری به توانمندی استان در بخش معدن اشاره کرد و افزود: خوشبختانه آذربایجان‌ غربی جزو پنج استان برتر کشور بوده و از نظر ذخایر و تنوع معدنی حائز اهمیت است تا جایی که ۵۰ نوع ماده معدنی در استان وجود دارد.رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان_غربی اظهار داشت: بزرگترین معدن طلای خاورمیانه و بزرگترین معدن “تیتان” کشور در استان وجود داشته و آذربایجان‌ غربی دارای انواع سنگ‌های تزئینی است.
*ایران مصرف‌‌کننده کالاهای تولیدی سایر کشورها نخواهد بود
نائب رئیس اتاق بازرگانی ارومیه گفت: ایران اسلامی به هیچ عنوان مصرف‌کننده کالاهای تولیدی کشورهای دیگر نخواهد بود.علی دیلمقانیان در نشست مشترک رایزنان بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای هدف با فعالان اقتصادی آذربایجان غربی که در سالن جلسات اتاق بازرگانی ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: ایران اسلامی به هیچ عنوان مصرف‌کننده کالاهای تولیدی سایر کشورها نبوده و نخواهد بود.وی با اشاره به اینکه کشور ما برای پذیرش و فعالیت سرمایه‌گذاران خارجی از آمادگی لازم برخوردار است، افزود: باید در راستای شناسایی ظرفیت‌های داخلی و خارجی گام‌های بلندی برداشته و در این راستا اطلاعات مورد نیاز مبادله شود.
این مسئول آذربایجان غربی را یکی از استان‌های زرخیز کشورمان عنوان و خاطرنشان کرد: در این خطه صنایع و ظرفیت‌های زیادی جهت فعالیت اقتصادی وجود دارد، همچنین اراضی متعدد و حاصل‌خیز برای کشاورزی صنایع تبدیلی، فولاد و … در این خطه داریم.
نائب رئیس اتاق بازرگانی ارومیه با اشاره به اینکه آذربایجان غربی با توجه به ظرفیت‌های مختلف خود قابلیت تبدیل به قطب صنعتی کشورمان را دارد، افزود: همچنین هم‌مرزی با سه کشور یک ظرفیت عمده است.
وی با اظهار اینکه همسایگی با کشورهاب مختلف مانند جمهوری آذربایجان، عراق و ترکیه استان ما را به معنای واقعی کلمه در شرایط خاص قرار داده است، افزود: این ظرفیت بزرگ به معنای واقعی کلمه باید مورد توجه قرار گیرد.
دیلمقانیان با بیان اینکه آذربایجان غربی در سایه تلاش مسئولان، فعالان صنایع و معادن در حال گذر از مرحله استان‌ توسعه‌نیافته به در حال توسعه است، خاطرنشان کرد: برای توسعه سرمایه‌گذاری مولد و اشتغال‌آفرین اقدام شود.
این مسئول ضرورت تلاش برای بهبود فضای کسب و کار همچنین تسهیل در حوزه سرمایه‌گذاری را مورد اشاره قرار داد، یادآوری کرد: قانون مربوط به بهبود فضای کسب و کار و عمل به مفاد آن باید بیش از پیش مورد توجه مسئولان و فعالان این عرصه قرار گیرد.نائب رئیس اتاق بازرگانی ارومیه خاطرنشان کرد: باید درراستای شناسایی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مختلف آذربایجان غربی در زمینه‌های گوناگون اعم از صنعتی، معدنی، گردشگری و … اقدامات اساسی‌تری در مناطق مختلف استان انجام گیرد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۱ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۵:۲۷ ق.ظ

دیدگاه


6 − = چهار