آذربایجان غربی؛ ظرفیت‌هایی که نباید نادیده گرفت

آذربایجان غربی؛ ظرفیت‌هایی که نباید  نادیده گرفت

آزاده آقاجانی
گروه گزارش: از آنجایی که استان آذربایجان غربی در شمال غربی کشور واقع شده و همین موضوع سبب شده است مرز مشترک با چند کشور همسایه داشته باشد، اما متأسفانه این استان مورد بی‌مهری مسئولان قرار گرفته است. این در حالی است که نمایندگان مردم این استان در مجلس شورای اسلامی خواستار توجه مسئولان برای توسعه تجارت با کشورهای مختلف هستند؛ البته این موضوع نیازمند وجود راه‌های ریلی و بزرگراه‌هاست؛ اما همه خواسته‌ها به اینجا ختم نمی‌شود؛ بلکه کمبود بودجه بهداشتی نیز از دیگر مشکلاتی است که داد مردم استان را درآورده است و همه چشم به راه افزایش اعتبارات هستند.
*زمین‌هایی مستعد ولی خالی از محصول
از آنجایی که یک سال از حضور تدبیر و امید می‌گذرد اما هنوز برخی مشکلات جنبه حل ناشدنی به خود گرفته است که در این زمینه باید مسئولان توجه بیشتری به آن داشته باشند. استان آذربایجان غربی در گروه استان‌های با ظرفیت بالای پیشرفت در زمینه‌های مختلف قرار دارد اما با مشکلاتی که هنوز از سوی مسئولان حل نشده رو به رو است که همین موضوع مسیرهای پیشرفت را مسدود می‌کند. به طوری که نماینده مردم ماکو در مجلس شورای معتقد است که با وجود اینکه جمعیتی بالغ بر ?۳ میلیون نفر در این استان ساکن هستند و آذربایجان غربی در گروه استان‌های پرجمعیت قرار دارد اما هنوز زمینه پیشرفت برای مردم باز نشده است.محمد علی‌پور این استان را از نظر منابع آبی غنی می‌داند به طوری که معتقد است که همین موضوع زمین‌های منطقه را مستعد کشاورزی کرده است اما زمینه کشاورزی در این استان به طور کامل فراهم نیست بنابراین آذربایجان غربی با وجود داشتن فاکتورهای کشاورزی اما از این موضوع کم‌بهره است. وی که سرمایه‌گذاری صنعتی را یکی از راه‌های مهم برای باز شدن مسیر پیشرفت‌ عنوان می‌کند، در این زمینه توضیح می‌دهد: در سال‌های گذشته دولتمردان به این استان توجه کمتری داشتند؛ این در حالی است که کارخانه‌های بزرگ ذوب‌آهن و فولاد نیز در این استان مستقر است. بر این اساس بنابراین سرمایه‌گذاری در صنعت می‌تواند زمینه پیشرفت اقتصادی را فراهم کند بنابراین سرمایه‌گذاری در عرصه صنعت استان می‌تواند زمینه‌های پیشرفت اقتصادی و کارآفرینی را به طور کامل فراهم کند.
*راه آهنی که هنوز ریل ندارد
این مقام مسئول با تأکید بر اینکه آذربایجان غربی هنوز راه‌آهن متصل به ریل سراسری ندارد بیان می‌کند: راه‌آهن می‌تواند در جا به جایی محموله‌های بزرگ کمک کند به طوری که از این طریق می‌توان تجارت‌های بزرگ انجام داد که این استان از آن بی‌بهره مانده است پس توسعه راه‌های ریلی باید در اولویت قرار بگیرد. علی‌پور احیای دریاچه ارومیه را یکی از خواسته‌های مهم نه تنها مردم استان بلکه خواسته کل کشور عنوان می‌کند و در این باره خاطرنشان می‌کند: اگرچه گام‌هایی برای احیای این دریاچه برداشته شده است (که یکی از آن‌ها تشکیل کمیته احیای این دریاچه است)، اما باید به این روند رسیدگی سرعت بیشتری داد زیرا تاکنون۱۰ درصد از دریاچه ارومیه باقی مانده است که این موضوع آسیب زیادی به محیط زیست تحمیل می‌کند.
*ماکو؛ منطقه آزاد بدون آزادراه
وی درباره وجود مناطق آزاد و جنبه‌های تجارت در این استان و اضافه می‌کند: ماکو یکی از مناطق مهم تجاری در این استان است به طوری که به منطقه آزاد تجاری تبدیل شده است بنابراین باید امکاناتی که به سایر مناطق آزاد داده می‌شود نیز به ماکو تعلق بگیرد تا بتوان راه‌های تجارت را با کشورهای همسایه باز کنیم. نماینده مردم ماکو در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ماکو از داشتن فرودگاه و بزرگراه محروم است، توضیح می‌دهد: برای داشتن یک منطقه آزاد موفق باید به داشتن آِزادراه برای رفت و آمد ماشین‌های بزرگ و فرودگاه توجه داشت این در حالی است که مسئولان این نکته‌ها را در این مناطق مهم نادیده می‌گیرند.
*زیرساخت‌های افزایش تجارت با ترکیه را فراهم کنید
وی با اشاره به تدابیر دولت برای افزایش تجارت با دولت ترکیه نیز می‌گوید: از آنجایی که دولت تدبیر و امید در تلاش است تا تجارت ۱۵ میلیارد تومانی با کشور ترکیه را به۳۰ میلیارد تومان برساند، بنابراین باید زیرساخت‌های این موضوع را در منطقه فراهم کرد؛ بنابراین لازمه آن داشتن راه‌های استاندارد و بزرگراه‌ها برای افزایش تجارت زمینی است. علی‌پور، بازرگان را یکی از شهرهای مهم برای تجارت با شمال کشور عراق می‌داند و در این باره توضیح می‌دهد: می‌توانیم از طریق بازرگان و پیرانشهر صادرات به کشور عراق داشته باشیم زیرا این کشور ظرفیت خوبی را برای صادرات اجناس ایرانی دارد که بر این اساس می‌توانیم با گسترش تجارت به درآمدزایی کشور نیز توجه کنیم.
*احیای دریاچه ارومیه خواسته هر ایرانی
به طور کلی دولت باید ظرفیت‌های استان آذربایجان غربی را مدنظر داشته باشد و با قرار دادن امکانات لازم در اختیار آن‌ها زمینه‌های تجارت را فراهم کند. این در حالی است که نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی مهم‌ترین انتظارات مردم از دولت جدید را احیای دریاچه ارومیه عنوان می‌کند و در این باره می‌گوید: دریاچه ارومیه خطر مهم زیست‌محیطی است این در حالی است که این موضوع به دغدغه‌ای برای همه مردم عنوان شده است بنابراین باید همه ظرفیت‌ها برای احیای آن فراهم شود. جواد جهانگیرزاده در ادامه از آزادراه تبریز ارومیه سخن به میان می‌آورد و می‌گوید: ساخت این آزادراه می‌تواند مشکلات زیادی را رفع کند این در حالی است که نبود بودجه کافی مانع ساخت این آزادراه شده است.
*بیمارستان نیمه‌کاره ۴۵۰ تخت خوابی
یکی دیگر از درخواست‌ها ساخت بیمارستان ۴۵۰ تخت خوابی در ارومیه است که به گفته وی این بیمارستان فقط ۱۸ درصد پیشرفت داشته است بنابراین همین موضوع مشکلات زیادی را برای ساکنان ارومیه در حوزه درمانی ایجاد کرده است. نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی از کمبود بودجه بهداشتی در استان آذربایجان غربی می‌گوید و در این باره توضیح می‌دهد: بهداشت یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی کشورهاست؛ این در حالی است که این شاخص در استان در رده‌های بسیار پایینی قرار دارد به طوری که با کمبود بودجه بهداشت و درمان نیز مواجه هستیم.
از آنجایی که استان آذربایجان غربی می‌تواند تأثیر زیادی در پیشرفت کشور به خصوص در عرصه تجارت داشته باشد، بنابراین باید مسئولان مربوطه با قرار دادن ردیف بودجه ویژه مسیرهای شکوفایی را برای این استان باز کنند این در حالی است که این استان مورد بی‌مهری قرار گرفته است اگرچه وعده و وعیدهایی از سوی دولتمردان هر سال داده می‌شود اما باید منتظر باشیم و ببینیم تا این وعده‌ها به بار بنشینند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۵ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۶:۴۶ ق.ظ

دیدگاه


× 8 = هفتاد دو