رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سلماس:

آتش زدن کاه وکلش کشاورزی جرم است و با خاطیان برخورد خواهد شد

آتش زدن کاه وکلش کشاورزی جرم است و با خاطیان برخورد خواهد شد

آرازآذربایجان-رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سلماس گفت: آتش زدن کاه وکلش کشاورزی جرم بوده وطبق مواد قانونی ۲۲ و ۳۳ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی با مجرمین برخورد می شود.
بهروز عظیمی با تاکید بر لزوم جلوگیری از آتش سوزی کاه و کلش مزارع، خاطرنشان کرد: کارشناسان معتقدند سوزاندن کاه و کلش بعد از برداشت محصول، میکرو ارگانیزم های خاک از جمله انواع باکتری، قارچ، جلبک و گلسنگ و همچنین مواد آلی خاک را نابود و مواد مغذی زمین را از بین برده و آلودگی محیط زیست را نیز در پی دارد .
عظیمی تصریح کرد: آتش زدن کاه و کلش باور غلط و زیان‌باری است که میزان نفوذپذیری خاک را کاهش می‌دهد، مواد آلی خاک را از بین می‌برد، میزان فرسایش آبی و بادی را افزایش می‌دهد، این سنت غلط علاوه بر خسارت جبران‌ناپذیری که بر خاک دارد کیفیت و عملکرد محصول را در سال آینده کاهش می‌دهد.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سلماس در خصوص راهکارهای پیشگیری از آتش سوزی مراتع باتوجه به گرمای هوا و طبیعت گردی مردم در مناطق طبیعی و مراتع شهرستان سلماس گفت: باتوجه به گرمی هوا و وجود پوشش گیاهی خشک ومتراکم در عرصه های مرتعی ازمردم عزیز وطبیعت دوست که به عناوین مختلف ازطبیعت ومناظر زیبای آن استفاده می کنند، تقاضا داریم از آتش روشن کردن در مناطق مرتعی وجنگلی دارای پوشش علوفه ای اکیداً خودداری نمایند و درصورتی که مجبوربه روشن کردن آتش شدند منطقه آتش را دور از علوفه های مرتعی وبافاصله بادرختان ایجاد نمایند .
وی افزود: کشاورزان و باغداران محترم از آتش زدن بقایای گیاهی در مجاور جنگل اکیدا”خودداری نموده و در زمان وزش باد از روشن کردن آتش بپرهیزند.
عظیمی با اشاره به برخی کارهای غلط دهیاران روستاها در آتش زدن زباله های روستایی اظهار کرد: شهرداری و دهیاری های محترم از آتش زدن زباله ها خودداری نموده ودر صورت اقدام به این کار پوشش گیاهی اطراف زباله را به عرض ۱۰ متر پاکسازی نمایند تا خطری مراتع روستاها را تهدید نکند.
وی تصریح کرد: مردم عزیز درپایان تفریح وپخت غذاوچای، به وسیله خاک یا آب حتما آتش را خاموش وذغال حاصل از آتش را از بین ببرند و درعین حال درصورت مشاهده هرگونه دود و یا آتش‌سوزی به شماره تلفن رایگان ۱۵۰۴ اطلاع رسانی نموده ومارادرحفاظت ازاین سرمایه های ملی یاری دهند .
‌در طول سال۹۶ حدود ۱۰۰ هکتار از اراضی و مراتع شهرستان سلماس طعمه حرق شدند که موجت وارد آمدن خساراتی به طبیعت و پوشش گیاهی شهرستان شد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۷ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۹:۳۱ ق.ظ

دیدگاه


− 3 = چهار